مناسب سازی معابر و فضاهای شهری، یک گام روبه جلو

مناسب سازی معابر و فضاهای شهری نیازمند اقدامات هماهنگ و منسجم همه نهادها و سازمان‌های مدیریت شهری برای اجرای طرح‌های عمرانی، فرهنگ سازی به منظور استفاده درست شهروندان و معلولان از این وسایل و آسیب شناسی فضاهای مناسب سازی شده و تجهیزات مورد استفاده در این فضاها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبا حسین بالام، رییس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت معماری و شهرسازی اصفهان در چهل و نهمین جلسه ستاد مناسب سازی که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، گفت: ستاد مناسب سازی از سال ۹۲ و با هدف برنامه ریزی، سیاست گذاری، هماهنگی و تحقق پذیری اهداف مناسب سازی ایجاد شد.

وی افزود: ستاد مناسب سازی فضای شهری در سال‌های گذشته تمامی امور مرتبط با مناسب سازی، تخصیص بودجه و ارائه طرح‌های مناسب سازی همینطور بازدید و نظارت از پروژه‌های ستاد مناسب سازی که در معاونت شهرسازی و معماری تشکیل شده را برعهده داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در بدو تشکیل ستاد مناسب سازی در معاونت معماری و شهرسازی مقررات شهرسازی و معماری در طرح‌های فرادستی و طرح تفصیلی تعیین و لازم الاجرا شد، ضوابط و مقررات مربوط به مناسب سازی فضای شهری از جمله ضوابط آتش نشانی در مناسب سازی‌ها لحاظ شد.

مشاوره از معلولان برای مناسب سازی فضاهای شهری

علیرضا ابراهیمیان، مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه تصریح کرد: ستاد مناسب سازی فضاهای شهری از مشاوره افراد معلول در زمینه مناسب سازی فضاهای شهری استفاده کرده است و برنامه ریزی برای مناسب سازی و تعیین سیاست ها با تعامل انجمن های مردم نهاد معلولان انجام می شود تا نظرات آنان در جلسات مشترک شنیده و در طرح‌های مناسب سازی سطح شهر استفاده شود.

وی افزود: سند راهبردی مناسب سازی نیز به عنوان سند بالادستی است که وضعیت موجود فضاهای شهری و راه رسیدن به وضعیت مطلوب برای تردد آسان معلولان در سطح شهر را مشخص می کند.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان عنوان کرد: طرح جامع پیاده‌رو سازی نیز از جمله طرح‌های دردست اقدام برای مناسب سازی فضاهای شهری بوده است، براین اساس تمامی پیاده‌روهای جدید الاحداث و ترمیمی باید برای نابینایان و کم بینایان مسیرهای ویژه‌ای را داشته باشند البته در این زمینه فرهنگ سازی بسیار مفید و موثر است تا افراد دیگر از مسیرهای ویژه نابینایان استفاده نکنند و موانعی را برای تردد آنان ایجاد نکنند.

ابراهیمیان تصریح کرد: توجه به اختلاف سطح معابر برای عبور بدون مشکل معلولان و ایجاد پیاده راه‌های هم سطح با تقاطع ها و معابر فرعی از جمله دیگر سیاست‌هایی است که در سطوح مناسب‌سازی پیگیری می‌شود و نمونه‌های موفقی نیز در این زمینه وجود داشته است.

وی با اشاره به بودجه و سرفصل‌های اختصاصی مناسب سازی فضاهای مختص معلولان گفت: سال ۹۵ مبلغ پنج میلیارد ریال برای مناسب سازی فضاهای شهری اختصاص پیدا کرد و این بودجه به تدریج به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و هر ساله نیز بیشتر می‌شود.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: این افزایش بودجه نشان دهنده ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان است و بازخورد مثبت خود را در فعالیت ها و پروژه های مناسب سازی نشان داده است.

ابراهیمیان تأکید کرد: این مناسب سازی‌ها علاوه بر اینکه به بهبود شرایط معلولان کمک می‌کند برای تأمین امنیت سایر شهروندان نیز مناسب است.

وی افزود: استفاده از سنگ فرش‌های مناسب در کف پیاده‌راه‌ها، استفاده از ست‌های حرکتی مخصوص معلولان، تعیین ضوابط و سیاست‌هایی برای اجرای طرح‌ها و تعیین ایده‌هایی با همکاری همه حوزه‌های حاضر در ستاد از جمله حوزه حمل ونقل، حوزه خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، معاونت شهرسازی و معماری، سازمان طراحی، معاونت عمران و... از جمله اقدامات انجام شده در ستاد مناسب سازی بوده است.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این ستاد از خدمات مشاوره و مطالعات دانشگاهی نیز در زمینه مناسب سازی استفاده کرده است و تاکنون چهار پایان نامه دانشگاهی در این زمینه مورد حمایت ستاد قرار گرفته است.

ابراهیمیان با اشاره به مطالعات انجام شده برای مناسب سازی فضاهای شهری در سطح مناطق مختلف گفت: جمعیت، تراکم و تمرکز جزء شاخصه‌هایی بوده که این ستاد برای اولویت بندی مناسب سازی معابر، بوستان‌ها و فضاهای سطح مناطق در نظر داشته است و در این زمینه بودجه متناسبی به مناطق مختلف و منطقه ناژوان اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مطالعات در زمینه کاربری جداره نیز انجام شده است که در آن وضعیت دسترسی به کاربری‌های جداره مشخص شده است تا برنامه ریزی مناسبی برای آن انجام شود.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برنامه ریزی‌های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدتی برای تمامی شهر اصفهان در نظر گرفته شده تا مناسب سازی‌ها و طرح‌های مناسب سازی پاسخگوی نیاز معلولان باشد، این طرح ها براساس اولویت بندی ستاد مناسب سازی انجام می‌شود و معلولان نیز می‌توانند از طریق سامانه معبر و از طریق شماره تلفن ۱۳۷ شهرداری مشکلات و مسائل و پیشنهادات خود را در زمینه مناسب سازی در اختیار این ستاد قرار دهند.

ابراهیمیان افزود: مناسب سازی فیزیکی شهر اصفهان به صورت پروژه‌های اجرایی در سطح مناطق انجام می‌شود، اما فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های جمعی و مطبوعات از مهمترین موضوعات در زمینه مناسب سازی است تا نتایج عملکرد شهرداری و اجرای پروژه‌ها به درستی تأثیر خود را بر روی جامعه و زندگی مناسب معلولان بگذارد.

وی تأکید کرد: در این زمینه تعامل بین حوزه‌ها و نهادهای مدیریت شهری با شهرداری به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر و رفع موانع در مسیر معابر و کمک به مناسب سازی اهمیت زیادی دارد.

در ادامه جلسه چهار موضوع مناسب سازی بلوار کشاورز، حدفاصل سه راه سیمین تا خیابان آزادگان، زمان بندی تهیه طرح‌های مناسب سازی سال ۹۸، نصب ست حرکت درمانی ویژه معلولان و جانبازان در بوستان‌های مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان و دسترس پذیری طرح باز زنده‌سازی مادی رهنان در منطقه ۹ شهرداری اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: طول مناسب سازی بلوار کشاورز حدفاصل سه راه سیمین تا خیابان آزادگان سه کیلومتر است و چنانچه مناسب سازی در دو جهت انجام شود، شش کیلومتر مناسب سازی نیاز است.

ابراهیمیان تأکید کرد: باتوجه به اینکه تعویض سنگ فرش این بلوار در آینده نزدیک پیش بینی شده است و سنگ فرش کنونی امکان مناسب سازی برای نابینایان را ندارد مناسب سازی مسیر ویژه نابینایان در اولویت بعدی قرار گرفت تا پس از تعویض سنگ فرش مناسب سازی به طور کامل انجام شود.

وی گفت: به روز رسانی طرح مناسب سازی بلوار کشاورز سال ۹۶ انجام شده است و طرح نیاز به بازنگری مجدد ندارد، اما چنانچه محدودیتی در زمینه این مناسب سازی وجود داشته باشد باید از طریق معاونت معماری شهرسازی و معماری بررسی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: رفع موانع و سد معبرها، رفع اختلاف سطوح، مناسب سازی پل‌ها و عبور عرضی و دسترسی‌های ایستگاه‌های بی آر تی ازجمله اهداف طرح آماده سازی بلوار کشاورز حد فاصل خیابان سیمین تا میدان آزادگان است و بودجه قسمت دوم این مناسب سازی از میدان آزادگان تا خیابان نهم دی نیز به دلیل حجم اقدامات لازم برای قسمت اول و افزایش هزینه ها به قسمت اول اختصاص پیدا می کند.

زمان بندی برای تهیه طرح های مناسب سازی

وی گفت: ۵۳ پروژه مناسب سازی در سال ۹۸  در سطح مناطق شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۲۶ طرح مربوط به محور پیاده راه، ۲۱ طرح بوستان، پنج طرح مربوط به ساختمان‌های در اختیار شهرداری و نه طرح ترافیکی است.

ابراهیمیان افزود: از این تعداد ۲۳ طرح قبلا آماده شده و صرفا نیاز به بازنگری دارد.

نصب ست حرکت درمانی ویژه معلولان و جانبازان

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در ارتباط با نصب ست های حرکت درمانی ویژه جانبازان و معلولان گفت: نصب این ست ها با اولویت بندی بوستان هایی که کارکرد شهری دارند انجام می شود.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: این ست های درمانی می تواند به شکوفایی توانمندیها و استعدادهای معلولان کمک کند.

وی افزود: علاوه بر ایجاد ست های درمانی در بوستان های سطح مناطق سرویس های بهداشتی مناسب به معلولان و آبخوری های قابل دسترس نیز در دستور کار بوده است.

مناسب سازی بلوار کشاورز، حدفاصل سه راه سیمین تا خیابان آزادگان

حسین حاج زین العابدین، نماینده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان در این زمینه گفت: سال ۹۸ کف فرش مخصوص نابینایان برای مناسب سازی این بلوار در نظر گرفته شد که مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای این مناسب سازی اختصاص پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مناسب سازی میدان آزادگان تا خیابان ۹ دی نیز که در واقع ادامه مسیر بلوار کشاورز بود برای مناسب سازی در نظر گرفته شد.

نماینده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان افزود: باتوجه به اینکه سنگ فرش بلوار کشاورز درحال حاضر به صورت بلوک فرش است و امکان مناسب سازی برای نابینایان وجود ندارد قرار بر این شد تا مشکلات پیاده رو سازی از قبیل عبور عرضی و تأمین وسایل مورد نیاز برای عبور از پل‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و اختلاف سطح و کدها همچنین مباحث ترافیکی در بلوار کشاورز رفع شود.

ارسال طرح‌های بازنگری تا پایان مردادماه

سام جوع عطا نماینده سازمان طراحی تاکید کرد: تمامی طرح های بازنگری تا تاریخ ۳۱ مردادماه آماده و به دبیرخانه ستاد مناسب سازی ارسال می‌شود تا پس از طرح و بررسی در جلسه کارگروه ستاد مناسب سازی ایرادات احتمالی آن رفع و طرح نهایی به مناطق ابلاغ شود.

دسترسی به مسیر بی آر تی باید به وسیله پل عابر پیاده انجام شود

مجید عموچی، نماینده معاونت حمل ونقل نیز تأکید کرد: دسترسی به مسیر بی آر تی باید به وسیله پل عابر پیاده انجام شود، این پل عابر پیاده نیاز به آسانسور دارد تا برای استفاده معلولان مناسب سازی شود اما خرید و تجهیز آسانسور در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد که مدیریت منطقه به دلیل هزینه زیاد توان اجرایی کردن آن را ندارد.

امیر معصومی، نماینده سازمان زیباسازی گفت: آسیب شناسی ست‌های حرکت نصب شده در بوستان‌های سطح مناطق یک ضرورت است زیرا برخی از این ست‌های حرکتی برای سایر افراد مشکل ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز درخواست می‌کنیم تا این سازمان مشاور مناسبی را که در زمینه تربیت بدنی و طراحی صنعتی تجربه داشته باشد انتخاب و آسیب شناسی درخصوص این ست‌های حرکتی را انجام دهد تا چنانچه برخی از این وسایل حرکتی دچار مشکل است، شناسایی شود.

مشاور مناسب سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان نیز این مسئله را تأیید کرد و مقرر شد تا بخشی از این بودجه به بازنگری و آسیب شناسی ست‌های حرکتی اختصاص پیدا کند.

جانمایی مناسب ست‌های حرکتی در بوستان‌ها و جلوگیری از نصب ست‌های حرکتی در بوستان‌های نزدیک به هم از دیگر تأکیدات در این زمینه بود.

دسترس پذیری طرح باز زنده‌سازی مادی رهنان در منطقه ۹

نجمه عبداللهی، نماینده سازمان طراحی و فنی و مهندسی در ادامه این جلسه با اشاره به چگونگی مناسب سازی معابر بوستان مجاور مادی رهنان تصریح کرد: بوستان نزدیک مادی رهنان لکه‌ای در بین بوستان‌های اطراف است، باتوجه به اینکه پل قوسی شکلی از روی این مادی می گذرد امکان عبور معلولان در این قسمت وجود نداشت بنابراین دو ورودی از پارکینگ و بوستان مجاور برای عبور معلولان درنظر گرفته شده ا ست.

وی تأکید کرد: در ادامه این دو ورودی معابری با شیب مناسب پنج درصد برای عبور معلولان درنظر گرفته شده است که هرکدام از این معابر به یکی از میدانگاه‌های بوستان ختم می‌شود.

ابراهیمیان مناسب سازی معبر کنار برکه را در این بوستان را ضروری دانست و در پاسخ به مدیرطرح باززنده سازی ماده رهنان گفت: مناسب سازی فضای کنار برکه و معبر نزدیک آن اهمیت زیادی دارد همچنین عرض معابر مناسب سازی شده برای قرارگیری ویلچر معلولان و قرارگیری صندلی‌ها در کنار فضای سبز مناسب نیست و باید عرض بیشتری برای این کار و جانمایی ویلچر یا کالسکه در نظر گرفته شود.

طرح‌های تهیه شده با وضع موجود همخوانی ندارد

فرهاد غفار لویی، نماینده سازمان عمران با اشاره به نبود همخوانی بین طرح‌های تهیه شده با وضع موجود گفت: چالش‌هایی در زمینه نقشه برداری در تهیه طرح‌های اولیه وجود دارد که باید با همکاری سازمان طراحی و نظارت ستاد مناسب سازی برطرف شود، همچنین در نظر داشتن شیب مناسب زیر پنج درصد برای معابر و رمپ‌های مخصوص معلولان نیز از جمله مواردی است که باید درنظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: هماهنگی و تعامل بین نهادها و سازمان‌ها برای مناسب سازی معلولان در سطح شهر اهمیت زیادی دارد و باید برای این هماهنگی برنامه ریزی انجام شود.

کد خبر 384630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.