مانورهای مدیریت بحران مدارس بی‌تاثیر است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: مانورهای آتش‌سوزی در مدارس بدون برنامه و هدف برگزار می‌شود و دلیل مشخصی برای برگزاری مانورهای چند دقیقه‌ای آتش‌سوزی در مدارس وجود ندارد زیرا قبل از آن آموزشی داده نشده است.

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کم اثر بودن مانورها در مواقع بحرانی، اظهار کرد: نوع برگزاری این مانورها مهم است؛ بسیاری از مانورهای آتش‌سوزی تنها برای پرکردن رزومه کاری است و جنبه آموزشی ندارد.

وی با بیان اینکه مانورهای آتش‌سوزی در مدارس بدون برنامه و بی‌هدف برگزار می‌شود، اضافه کرد: دلیل مشخصی برای برگزاری مانورهای چند دقیقه‌ای آتش‌سوزی در مدارس وجود ندارد، زیرا قبل از آن آموزشی داده نشده است و اگر به همان دانش‌آموز به مدت یک هفته آموزش‌های تئوری مواقع بحرانی داده شود آن وقت برگزاری مانور می‌تواند مثمرثمر باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با انتقاد از کم نتیجه بودن چنین مانورهایی تصریح کرد: بی‌تاثیر بودن این مانورها خود از دلایل تعداد زیاد مصدوم در مواقع بحرانی است وقتی بدون برنامه در حوزه بحران پیش برویم خروجی‌ها نیز مطلوب نخواهد بود.

وی در خصوص لزوم به روز شدن آموزش‌ها تصریح کرد: اگر قبل از بحران مانورهای ضعیف برگزار شود و آموزش‌های خوبی داده نشود در مواقع بحرانی لطمه خواهیم خورد و در این بین باید آموزش‌ها و اطلاعات به روز شود.

ملکی تغییر نگاه‌ قبل از وقوع بحران را راهکار حل مشکلات دانست و افزود: مانورها تا وقتی بدین نحو پیش برود تاثیر آنچنانی در مواقع بحرانی نخواهد داشت و تغییر وقتی انجام می‌شود که نگاه‌ها به مواقع بحران تغییر کند.

وی آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد تهران را یک آتش‌سوزی معمولی قلمداد کرد و گفت: آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد بحران نبود و تنها به دلیل بافت تاریخی منطقه رسانه‌ای شد که این حادثه با عملکرد خوب آتش‌نشانان به خیر گذشت اما این اتفاق تلنگری بود برای حفاظت بهتر از بافت‌های تاریخی که در کشور وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در تشریح بحران تصریح کرد: بحران برای هر فرد و سازمانی تعاریف مختلف دارد و هر کس بر حسب موقعیت خود باید بحران را مدیریت کند و آموزش‌هایی که برای بحران داده می‌شود باید بر حسب نیاز تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه عمده کارگاه‌های بحرانی که برگزار می‌شود بحران‌های عملیاتی و شهری است، اظهار کرد: دراین میان کسی به بحران‌های سازمانی و فردی نمی‌پردازد در حالی که هر فرد باید با شناخت بحران آن را مدیریت کند و همه مردم باید بدانند بحران فقط آتش‌سوزی و آوار نیست.

کد خبر 384625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.