افزایش عمر دیابتی‌ها با دارویی جدید/ویتامین A و کاهش خطر ابتلا به سرطان

هفت نشانه غیر معمول ناشی از فقر آهن، ویتامین A و کاهش خطر سرطان پوست، مصرف شکلات تلخ و کاهش افسردگی، نوزادان محروم از شیر مادر و بروز بیماری‌ها و افزایش عمر دیابتی ها با دارویی جدید را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که بدن نوزاد را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها ایمن می‌کند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه تغذیه انحصاری نوزادان با شیر مادر، به مثابه نوعی واکسن عمل کرده و موجب پیشگیری از بیماری ها و ارتقای ایمنی بدن آنان می شود، اظهار کرد: آمارها حاکی از خطر ۴۰ درصدی ابتلا به دیابت نوع یک برای نوزادانی است که از موهبت تغذیه با شیر مادر محروم بوده اند.

وی افزود: یافته ها نشان می دهد نوزادانی که از خوردن شیر مادر محروم بوده اند، ۲۵ تا ۴۳ درصد بیشتر از دیگر نوزادان در معرض چاقی و اضافه وزن هستند.

رئیسی تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر، شانس ابتلا به اوتیسم در کودکان را تا ۲.۵ برابر کاهش می دهد.

سازمان جهانی بهداشت، تغذیه اختصاصی با شیر مادر توسط نوزاد را تا سن شش ماهگی توصیه کرده است.

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که بدن نوزاد را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها ایمن می‌کند. همچنین تغذیه با شیر مادر خطر آسم یا آلرژی‌ها را در نوزادان کاهش می‌دهد.

کودکانی که در شش ماهه نخست تولد فقط با شیر مادر بدون هیچ افزودنی تغذیه می‌شوند، خطر بروز عفونت‌های گوش، بیماری‌های تنفسی و اسهال در آنها کاهش می‌یابد.

تغذیه با شیر مادر علاوه بر نوزاد برای مادر هم سودمند است و خطر بروز سرطان سینه، سرطان تخمدان، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را در مادر کاهش می‌دهد.

افزایش عمر  دیابتی ها با دارویی جدید

مسئول آموزش پژوهشگاه غدد، از ورود داروهایی جدیدی به کشور خبر داد که طول عمر بیماران دیابتی را افزایش می دهند.

ساسان شرقی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، درباره اهمیت این بیماری اظهار کرد: دیابت یکی از چهار عامل اصلی مرگ و میر در جوامع پیشرفته دنیا است، بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها و تصادفات سه عامل دیگر مرگ و میر هستند.

وی بیان کرد: خوشبختانه ما با اقدامات انجام شده توانسته ایم سه عامل دیگر مرگ و میر را در دنیا مهار کنیم اما متاسفانه بیماری دیابت به طرز چشمگیری در حال افزایش است.

شرقی افزود: مبتلایان به دیابت در صورت کنترل نشدن بیماری آنها در طول سال های زندگی خود با عوارضی در اعضای حیاتی بدن مانند قلب، کلیه ها، چشم ها و رشته های عصبی روبرو می شوند که این عوارض کیفیت زندگی بیماران را کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: از حدود چهار سال پیش با مطالعات آزمایشگاهی، دو داروی جدید به طور تقریبی همزمان وارد بازار دنیا و ایران شده اند که این داروها طول عمر بیماران دیابتی را افزایش می دهند.

شرقی، گرانی و نبود پوشش بیمه ای را از مشکلات داروهای جدید بر شمرد و تصریح کرد: امید است که به زودی با حل این مشکلات، بیماران دیابتی بتوانند طول عمر بیشتر و زندگی باکیفیت تری داشته باشند.

وی یادآوری کرد: خوشبختانه با رعایت سبک زندگی صحیح (رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی روزانه) می توان تا ۷۰ درصد از بروز دیابت در افراد جلوگیری کرد.

شکلات تلخ بخورید تا افسرده نشوید

مصرف شکلات تلخ به دلیل وجود ترکیبات خاصی که دارد، به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

محققان با بررسی اثرات مصرف شکلات تلخ بر ۱۳هزار نفر به این نتیجه دست یافتند که مصرف این نوع شکلات می‌تواند در کاهش علائم افسردگی موثر باشد.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، شکلات تلخ دارای ترکیباتی مانند آناندامید (نوعی ترکیب شیمیایی که از طریق خوردن غذا، خواب و لذت‌های دیگر در بدن آزاد می‌شود) است که مانند روان‌گردان عمل کرده و حتی می‌تواند از ابتلا به افسردگی پیشگیری کند.

طی مطالعه‌ای دیگر که توسط سارا جکسون، پزشک دانشگاه جهانی لندن، UCL، انجام شد، نیز اطلاعات مشابهی به دست آمد.

افراد شرکت کننده در این آزمایش، طی ده روز، بعد از ۲۴ ساعت مورد بررسی قرار می‌گرفتند که در بین آنها، کسانی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند، به دلیل ترکیبات موجود در این ماده غذایی، تا ۷۰ درصد کمتر از دیگر علائم افسردگی و همچنین اضطراب را داشتند.

در این آزمایش، ترکیب دیگری مانند فنیل اتیل آمین که به عنوان ماده‌ای تسکین دهنده برای سیستم عصبی شناخته می‌شود نیز در کاهش اضطراب و ابتلا به افسردگی موثر است.

آیا ویتامین A به کاهش خطر سرطان پوست کمک می کند؟

ویتامین A یک ماده مغذی است که برای حفظ سلامتی ضروری است اما آیا مصرف آن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند؟ نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که، بین مصرف ویتامین A و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست ارتباط وجود دارد.

در یک رژیم متعادل، نیاز به ویتامین های مناسب برای حفظ سلامتی وجود دارد.

یکی از ویتامین هایی که انسان برای سالم ماندن به آن نیاز دارد، ویتامین A است که از رشد و نمو و همچنین سلامت چشم، سلامتی تولید مثل و سلامت پوست پشتیبانی می کند.

ویتامین A در محصولات حیوانی مانند مرغ و تخم مرغ، بوقلمون یا جگر گاو وجود دارد. به ویتامین A با منشأ حیوانی رتینول گفته می شود.

این ویتامین همچنین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به شکل های بتاکاروتن، آلفا کاروتن و بتا کریپتوکسانتین وجود دارد. بعضی از میوه ها و سبزیجات که منبع خوبی از ویتامین A هستند عبارتند از سیب زمینی شیرین، هویج، کلم، کدو تنبل، کلم بروکلی، زردآلو و پاپایا.

افراد می توانند با مصرف مکمل های رژیم غذایی، میزان ویتامین A را تقویت کنند، اگرچه مردان بالغ نباید بیش از ۹۰۰ میکروگرم از این ویتامین و زنان بالغ نباید بیش از ۷۰۰ میکروگرم از این ویتامین را در روز مصرف کنند.

طبق تحقیقات کارسینوم سلول سنگفرشی دومین شکل شایع سرطان پوست است، از آنجا که این نوع سرطان بسیار رایج است، یافتن راهکارهای پیشگیری بهتر برای کاهش خطر ابتلا به آن در افراد بسیار مهم است.

براساس تجزیه و تحلیل ها، محققان دریافتند که با مصرف ویتامین A می توان احتمال بروزاین نوع سرطان را کاهش داد.

مصرف کافی ویتامین A می تواند به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست کمک کند.

بین مصرف ویتامین A و کاروتنوئیدها و خطر ابتلا به بیماری پوستی (سنگفرش سلول سنگفرشی) رابطه معکوس وجود دارد، ویتامین A در برابر [سرطان سلول سنگفرشی] نقش محافظتی دارد که ممکن است در جلوگیری از [سرطان سلول سنگفرشی] مفید باشد

هفت نشانه غیر معمول ناشی از فقر آهن

کم خونی فقر آهن از بیماری های شایعی است که گروه های مختلف سنی را درگیر می کند. علل متفاوتی برای آن وجود دارد که مهم ترین آنها اشتباهات تغذیه ای است.

گفته می شود زنان در سنین باروری بیشتر در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که روزانه ۱۸ میلی گرم آهن باید به بدن زنان ۱۹ تا ۵۰ سال برسد. این میزان در زنان باردار ۲۷ میلی گرم و در مردان بزرگسال ۸ میلی گرم است.

سطوح ناکافی آهن در بدن می تواند با نشانه های غیر معمول زیر خود را نشان دهد:

خستگیدر مبتلایان به کم خونی فقر آهن، تعداد گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن به اعضای حیاتی بدن کاهش می یابد. این کمبود اکسیژن خود را با علائم مبهمی از جمله خستگی، سردرد، ضعف خود را نشان می دهد.

تنگی نفس: محققان کلینیک مایو اعلام کرده اند که مبتلایان به کم خونی ناشی از فقر آهن دچار تنگی نفس می شوند. از آنجا که ماهیچه ها نمی توانند اکسیژن کافی برای انجام فعالیت های معمول مانند راه رفتن را دریافت کنند، میزان تنفس در تلاش برای جبران کمبود اکسیژن افزایش یافته و همین باعث تنگی نفس می شود.

سندرم پای بی قرار: سندروم پای بی قرار نوعی اختلال در سیستم عصبی است و با احساس سوزن سوزن شدن پا و یا نیاز شدید به حرکت دادن پاها در حالت استراحت خود را نشان می دهد. این اختلال می تواند منجر به کاهش کیفیت خواب شود. سندرم پای بی قرار یکی از علائم غیر معمول کمبود آهن است.

ریزش موزمانی که اکسیژن کافی به علت کم خونی فقر آهن به فولیکول های مو نرسد، فرد دچار ریزش مو می شود و تا زمانی که این فقر آهن درمان نشود موهای از دست رفته رشد نخواهند کرد. همه مردم هر روز تعدادی از موهایشان می ریزد اما مقادیر بیش از اندازه ریزش و عدم رشد مجدد آن ها یکی از علائم کم خونی فقر آهن است.

عفونت های مکرر: آهن نقش کلیدی در حفظ سیستم ایمنی سالم ایفا می کند به طوری که سطوح ناکافی آن در بدن، استعداد ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

میل به خوردن چیزهای عجیب و غریب: میل به خوردن غذاهای عجیب و غریب یا حتی مواد غیر خوراکی، پیکا یا هرزه‌ خواری نامیده می‌شود. میل به خوردن یخ، خاک رس، خاک، گچ یا کاغذ از جمله مواردی است که افراد مبتلا ممکن است تجربه کنند و می‌ تواند نشانه‌ای از کمبود آهن باشند.

اضطرابکمبود اکسیژن در بافت‌ های بدن ناشی از کمبود آهن ممکن است موجب اضطراب شود. با این حال، این مشکل پس از بهبود یا درمان سطح آهن اصلاح خوهد شد.

کد خبر 384621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.