چند روز با بزرگان سینمای کودک

در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که از شانزدهم تا بیست و دوم مهر سال ۱۳۸۱ در اصفهان برگزار شد، ۱۷ فیلم در بخش بین الملل، ۱۹ فیلم در بخش فیلم های کوتاه و ۱۳ فیلم در بخش مسابقه فیلم های بلند سینمای ایران در کنار بخش آثار ویدئویی به رقابت پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از بخش های جنبی  این دوره از جشنواره  می توان به یک روز با مرضیه برومند، یک روز با حمید جبلی، یک روز با ایرج تهماسب و تازه های انیمیشن صبا نام برد. از میان فیلم های ایرانی هم می توان به "پرنده باز کوچک" ساخته رهبر قنبری، "روز کارنامه" اثر مسعود کرامتی، "علی و دنی" ساخته وحید نیکخواه آزاد و "سفر به شرق" به کارگردانی سید مهدی برقعی اشاره کرد که دو فیلم اول بیش از دیگر آثار مورد توجه داوران قرار گرفته و دست پر از جشنواره خارج شدند.

"پرنده باز" کوچک یکی از معدود فیلم های بلند سینمایی قنبری است، که در جشنواره هفدهم به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبان و منتقدان هم قرار گرفت. این فیلم از قصه جذابی برخوردار بود که نمونه مشابهی نداشته و تنها در برخی بخش ها از کلیشه ها بهره گرفته است. پسربچه ای به نام بهروز که پدرش زندانی است و همراه مادر و خواهرش زندگی فقیرانه ای دارد، توسط یکی از دوستان پدرش سرکار می رود؛ کار او این است که زیر چرخ پرنده فروشی رفته و با تقلید صدای پرندگان مردم را تشویق به خرید کند تا اینکه یک روز دختری همسن و سال بهروز، متوجه کلک او شده و بهروز را می بیند.

روایت سرراست داستان، یکی از خصوصیات مثبت فیلم پرنده باز کوچک است که تماشاگر را بسیار سریع وارد دنیای خود می کند. پرنده باز کوچک فیلم جالبی برای مخاطبان کودک و نوجوان است که یک سروگردن بالاتر از بسیاری از آثار این گروه سنی قرار می گیرد.

"روز کارنامه" بدون شک یکی از مهمترین فیلمهای بلند سینمای ایران در جشنواره هفدهم است که توسط مسعود کرامتی ساخته شده و پروانه زرین بهترین فیلم بلند و بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است. کرامتی در این فیلم دست روی موضوعی گذاشته که برای مخاطب کودک و نوجوان کاملا آشنا به نظر رسیده و حتی خاطره ای هرچند کمرنگ از مواجهه با آن دارند. موضوعی به نام گرفتن کارنامه توسط آراد پسری کم سن و سال از پدری پزشک و مادری باستان شناس که باز هم از دیکته تجدید آورده است! آراد پس از شماتت های ناظم مدرسه با حال و احوال پریشان به سمت خانه به راه می افتد. او در خانه نامه ای برای پدر و مادرش نوشته و از قصد خود برای پایین پریدن از برج سیاه پرده برمی دارد.

کرامتی در این فیلم از قصه ای بهره گرفته که برای مخاطب کاملا آشنا و ملموس به نظر می رسد. از طرف دیگر، جنبه واقعگرایانه داستان را اندکی کمرنگ کرده و وجه فانتزی آن را پررنگ تر می کند. ایده خودکشی آراد به خاطر تجدید شدن در مدرسه، ایده مناسبی برای رساندن داستان به جایی است که امیر قرار دارد.

روز کارنامه در پایان بندی با مشکلاتی مواجه است که از اعتبار فیلم تا حدودی می کاهد اما با وجود آن هم می توان فیلم را اثری سرگرم کننده و تا حدودی موفق در سینمای کودک و نوجوان دانست. همچنین باید به بازی های خوب و روان متین عزیزپور و مهدی هاشمی هم در نقش های اصلی کار اشاره کرد که از نقاط قوت آن محسوب می شود.

کد خبر 384618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.