مبارزه بیولوژیک با مگس میوه مدیترانه‌ایی در باغات کاشان

کاشان_مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان بر لزوم مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات این شهرستان تاکید کرد و گفت: امسال طرح عقیم‌سازی حشرات این آفت برای نخستین بار در استان اصفهان به صورت آزمایشی در ۱۲ هکتار از باغات روستاهای مسلم‌آباد و حسین‌آباد بخش قمصر اجرا می‌شود.

مجید کافی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان با بیان اینکه آفت مگس میوه مدیترانه‌ایی حدود یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ های انار، انجیر، قیصی و گوجه‌سبز این شهرستان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش این آفت وجود زمستان‌های گرم و ملایم و بدون یخبندان‌های متوالی است.

وی عنوان کرد: طعمه‌پاشی و نصب تله‌های حاوی مایع سراتراب در باغات برای شکار انبوه این حشرات تاثیر زیادی در کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارات داشت، اما به دلیل هزینه زیاد از دستور کار خارج شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان با بیان اینکه منشا ورود آفت میوه مدیترانه‌ایی نامعلوم است، خاطرنشان کرد: این آفت جزء آفات قرنطینه‌ایی است و از  سال ۹۴ در باغات کاشان مشاهده شد و تاکنون۳۰۰ گونه گیاهی میزبان آن بوده و اگر پیشگیری و آموزش‌های لازم انجام نشود خسارت‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

کافی‌زاده با اشاره به اجرای طرح عقیم‌سازی آفت مگس مدیترانه‌ایی و مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیکی با آن، تصریح کرد:  این طرح امسال برای نخستین بار در استان اصفهان به صورت آزمایشی در ۱۲ هکتار از باغات روستاهای مسلم‌آباد و حسین‌آباد بخش قمصر اجرا می‌شود.

وی گفت: محققان پژوهشکده کشاورزی هسته‌ایی کرج پس از پرورش حشره، شفیره مگس مدیترانه‌ایی را تحت اشعه گاما عقیم و نابارور می‌کنند و شفیره عقیم شده به صورت هفتگی در باغات رهاسازی می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان تأکید کرد: رعایت مسائل قرنطینه‌ای مانند جابه‌جا نکردن میوه‌های آلوده از باغات آلوده توسط باغداران در کاهش آلودگی و جلوگیری از خسارات بسیار تاثیرگذار است.

کد خبر 384617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.