دانشگاه علمی کاربردی، یک کارآفرین است

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: دانشگاه علمی کاربردی یک کارآفرین است و قرار نیست دانشجویان این دانشگاه کارمند شوند بلکه قرار است به عنوان کارآفرین یا کارفرما در فعالیت های اقتصادی مشارکت داشته باشند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی قیصری صبح امروز شنبه _۱۲ مردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات در محل سالن کنفرانس تالار شهروند، با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: ۳۱ مرکز جامع علمی کاربردی فعال در استان اصفهان فعالیت می کنند و پذیرش آنها در  ۱۵۰ کد رشته در حوزه کارشناسی صورت می گیرد. در مهرماه امسال، ۱۶ درصد افزایش کد رشته محل را در استان اصفهان خواهیم داشت. برخی از رشته هایی که مخاطب و دانشجویی نداشته است، حذف شده اند و رشته های جدیدی برای بهبود موضوعیت جایگزین آنها کرده ایم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان خاطر نشان کرد: ظرفیت کاردانی مهرماه امسال مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۵ هزار و ۶۹۰ نفر و ظرفیت پذیرش کارشناسی نیز ۱۰ هزار و ۴۵۶ نفر است. ۳۷۰ کد رشته محل برای هر دو این ظرفیت ها وجود دارد و در مهرماه امسال، ۴۶ کد رشته محل جدید در مقطع کارشناسی وارد شده است.

قیصری ادامه داد: پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی بر اساس خوشه های شغلی است. مرکز فرهنگ و هنر دانشگاه علمی و کاربردی اصفهان فعال نیست اما رشته ها را در مراکز مختلف استان قرار داده ایم. حدود ۹ کد رشته محل در مرکز علویجه اضافه شده که کاردانی حرفه ای هنر های تجسمی، گرایش عکاسی، کاردانی حرفه ای موسیقی آواز ایرانی و کاردانی حرفه ای آرایش زنانه از جمله آنهاست. کاردانی حرفه ای طراحی لباس، آرایش زنانه، کارشناسی حرفه ای الگو سازی پوشاک، لباس مجلسی و کارشناسی حرفه ای طراحی و تکنولوژی نیز در خانه کارگر اصفهان ایجاد شده است. کاردانی حرفه ای دوخت های سنتی ایرانی نیز در مراکز علمی کاربردی استان اصفهان ایجاد شده و اصفهان از لحاظ رشته های پوشاک در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی اضافه کرد: حسابداری خدمات و آثار فرهنگی هنری نیز یکی دیگر از کد رشته های جدید در اصفهان است و کد رشته های کاردانی حرفه ای کارگردانی، کمک کارگردانی، روابط عمومی الکترونیک را در مرکز نجف آباد ایجاد کرده ایم. رشته های که مربوط به حوزه آب بوده است با توجه مشکلات آب اصفهان در معرض حذف قرار گرفتند اما تلاش کردیم این کد رشته ها را در اصفهان نگه داریم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان تصریح کرد: در موضوع کشاورزی، بسته بندی و توزیع محصولات بسیار مهم است و کاردانی های خوبی در این حوزه در مراکز دانشگاهی اصفهان ایجاد شده است. با توجه به مشکلات شرق اصفهان قصد داریم تا با برگزاری کلاس هایی کشاورزان این منطقه را به سمت کاشت گیاهان معطر و دارویی سوق دهیم. کارشناسی حرفه ای مدیریت تامین و توزیع محصولات غذایی یکی دیگر از کدرشته هایی است که به تازگی در اصفهان ایجاد شده است. از ابتدای تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در اصفهان ۹۹ هزار و ۸۸۵  نفر از این دانشگاه تحصیل کرده اند. ۱۵ هزار و ۸۸۶ نفر از دانشجویان این دانشگاه همچنان فعال هستند و برای ترم جدید انتخاب واحد کرده اند. در این دانشگاه دانشجو به محض گذراندن واحد های درسی و امتحانات می تواند برای ورود به بازار کار درخواست گواهی موقت تحصیلی کند و تا کنون ۲۱۰ نفر از دانشجویان ترم قبل این درخواست را داشته اند.

قیصری افزود: قصد داریم تا با تاسیس یک مرکز نوآوری در زمینه کویر و گردشگری در خور و بیابانک به توسعه گردشگری و میراث فرهنگی در این منطقه کمک کنیم و در صورتی که این مرکز در این شهرستان ایجاد شود تاثیرات اقتصادی خوبی برای استان اصفهان خواهد داشت. قصد داریم تا با برگزاری یک رویداد شتاب در حوزه صنعت نقش مهمی در حوزه فناوری و پژوهش صنعت فولاد کشور ایفا کنیم و فولاد ماهان اصفهان نیز در این زمینه مساعدت های قابل توجهی کرده است. مقرر شده همه دانشگاه های علمی کاربردی در سراسر کشور در این رویداد شرکت کنند و دانشگاه های یزد و آذربایجان نیز به عنوان دو استان شاخص در این رویداد شرکت خواهند کرد. وظیفه اصلی رویداد های شتاب که توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شود تجاری سازی ایده های علمی دانشجویان است.

وی ادامه داد: مرکز شهرداری های استان اصفهان یکی از سازمان هایی است که در زمینه آتش نشانی و اطفا حریق به روش های نوین اقدامات خوبی را انجام داده است و با همکاری این سازمان و دانشگاه کلن آلمان کلاس ها و رویدادهایی را برای آتش نشانان کاشان برگزار می کنیم. آمادگی ایحاد مراکز جدید و بررسی محیط کار در همه سازمان ها را داریم و همه افراد همچون سازمان خصوصی و شرکت ها می توانند با ارائه درخواست از کلاس های مختلف دانشگاه علمی کاربردی بهره مند شوند. تنها ۲ درصد از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در زمینه رشته های کشاورزی تحصیل می کنند و این در حالی است که ۱۰ درصد فعالیت های کاری در اصفهان مربوط به حوزه کشاورزی می شود و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی اضافه کرد: در حوزه مدیریت منابع آبی و استفاده از تکنولوژی های جدید برای مدیریت مصرف آب اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز به بهره وری مناسبی در این حوزه نرسیده ایم زیرا نیروی متخصصی که بتواند از دستگاه های مختلف در مزرعه استفاده و از سیستم های آبی استفاده کند را نداریم. فراخوانی مبنی بر ثبت اطلاعات مدرسان دانشگاه علمی کاربردی در سامانه جذب وزارت علوم صادر کرده ایم و قرار است مدرسان این دانشگاه نیز برای ثبت اطلاعات از سامانه وزارت علوم استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: دانشگاه علمی کاربردی یک کارآفرین است و قرار نیست دانشجویان این دانشگاه کارمند شوند بلکه قرار است به عنوان کارآفرین یا کارفرما در فعالیت های اقتصادی مشارکت داشته باشند.

کد خبر 384616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.