۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
آشنایی با یک خوراکی معجزه‌گر

کلم یکی از سبزیجات معجزه‌گر است که اغلب به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود و منبع غنی ویتامین K، ویتامین A، ویتامینB6 و ویتامین E محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این سبزی جادویی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی چون فلاونوئید، زآگزانتین، لوتئین، کولین و بتاکاروتن است و نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارد. در ادامه با بعضی مزایای مصرف کلم برای سلامت افراد آشنا می‌شویم:

یک خوراکی سرشار از مواد مغذی

نصف فنجان کلم پخته شده در حدود یک سوم نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. همچنین این سبزی حاوی فیبر، اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم، و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن است. کلم سرشار از بتاکاروتن است و می‌تواند جلوی تحلیل "ماکولا" را بگیرد و احتمال ایجاد آب مروارید را به‌تأخیر بیندازد. همچنین این سبزی پرخاصیت به‌ دلیل اینکه سرشار از فیبر است، موجب ملین شدن روده‌ها می‌شود و نقش موثری در درمان یبوست دارد.

تخمیر کلم برای مصرف سالم‌تر

نگه‌ داشتن کلم‌برگ خردشده در آب خود تا زمانی که باکتری‌ها شروع به تغذیه از آن کنند یک مکمل خوشمزه در کنار غذاهای اصلی است. هنگام تخمیر کلم، پروبیوتیک‌های طبیعی برای تغذیه باکتری‌های روده ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها برای مبارزه بدن با میکروب‌ها مفید است. مواد مغذی را جذب، غذا را هضم و اضطراب را کنترل می‌کند. با وجود مواد مغذی فراوان در کلم پخته و یا تخمیر شده، گنجاندن کلم قرمز خام در وعده‌های غذایی، بهترین گزینه برای تامین‌کردن مواد مغذی بدن محسوب می‌شود. 

 منبع آنتی اکسیدان‌

با مصرف کلم در رژیم غذایی، میزان کافی از آنتی اکسیدان‌های شناخته شده مانند ویتامین C و منگنز در اختیار بدن قرار می‌گیرد. در عین حال این سبزی برگ‌دار با داشتن مواد شیمیایی گیاهی به نام "فیتوکمیکال"،‌ یک خوراکی واقعا بی‌نظیر محسوب می‌شود. فیتوکمیکال‌ یک ترکیب شیمیایی است که به صورت طبیعی در گیاهان وجود دارد و به عنوان نیروی حفاظت کننده سلولی در مصارف داروسازی کاربرد زیادی دارد.

مصرف کلم برای کاهش التهاب

کلم دارای مقادیر زیادی مواد شیمیایی است که به کاهش تورم در بافت‌ها کمک می‌کند. این سبزی در محافظت از بدن در برابر سایر موارد بیماری‌زا نیز مفید است چرا که التهاب با امراضی مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر مرتبط است. همچنین قرار دادن برگ‌های تازه کلم روی مفاصل ملتهب و دردناک، زخم‌های واریسی و جراحات پوستی را التیام می‌بخشد.

کد خبر 384606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.