جلال الدین تاج،‌ تاج موسیقی ایران

نمی‌شود در جهان شهر اصفهان زندگی کنی و رنگ موج زیر پل بابارکن الدین را دیده باشی، اما تاج بزرگ را نشناسی. نام استاد تاج را می توان در گوشه کنار شهر، در جوار هنرمندان و موسیقی دانان و هر کجا که فرصتی برای خواندن یافته شنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در میان تمامی هنرهایی که وام دار شهر گنبدهای فیروزه ای هستند، موسیقی جایگاهی خاصو ارزشی کهنه دارد. در میان تمام موسیقیدانان برجسته جلال الدین تاج اصفهانی همیشه در یاد و خاطره ها مانده است، او با خواندن قطعه "به اصفهان رو" نه تنها نام خود را بلکه شهرتی دیگر به شهر بخشید و اینک در شبی باشکوه هنرمندان و هنر دوستان گردهم آمدند تا باز صدای تاج را زنده کنند.

در سالن هنرسرای خورشید موج دوست داران موسیقی به چشم می‌خورد؛ عده ای در کنار راه رو و وسط سالن چند ساعتی سرپا مانده اند تا شاهد رونمایی از آلبوم منتشر نشده استاد تاج باشند. عده ای نیز در حیاط و روی صندلی و پله ها نشسته اند تا از صفحه نمایشگر مراسم را دنبال کنند. 

با توجه به تغییر سلیقه جوانان در موسیقی، مجهور ماندن موسیقی سنتی گویی خیالی خام بیشتر نیست. موسیقی سنتی طرفداران خودش را دارد. طرفداران تاج، از کوچک و پیر و جوان تا هنرمندان و پیشکسوتان گرد هم جمع شدند تا نشان دهند موسیقی سنتی پایدار است.

در این مراسم محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به جمعیت زیاد حاضرین در این برنامه گفت: برای برگزاری چنین برنامه ای، جهانی نیز کم است. متاسفانه روحیه فراموشی تاریخی ما هویت مان را دچار مشکل کرده است. زمانی که نتوانیم الگوهایمان را معرف کنیم نباید انتظار داشت که این الگو ها برایمان بمانند. استاد تاج اصفهانی به معنای واقعی کلمه یک حکیم است. با وجود این که برخی از حوزه های اندیشه ای در طول تاریخ معذور بودند موسیقی در دامان دو حوزه  فلسفه و عرفان رشد کرد.

وی افزود: فلسفه به خصوص در شاخه ریاضیات جلال موسیقی را به رخ کشیده است. در نوشته های فیلسوفانی چون  فارابی و ابن سینا به موسیقی پرداخته و در عرفان نیز به جمال موسیقی اشاره شده است. جلال و جمال موسیقی در شخصیت استاد تاج به کمال رسیده بود. زمانی که سخن از کمال به میان می آید، دقیقا از افراد حکیم سخن می‌گوییم. استاد تاج اصفهانی حکیم این شهر، کشور و جهان ما است.

معاون شهردار اصفهان افزود: تاج اصفهانی مشخصه‌های اسطوره را دارد، چرا که این ویژگی‌ها تکثیر شده‌اند. زمانی که اساتید بزرگی که امروز به فعالیت می‌پردازند خوی ستاد تاج را دارند یعنی شخصیت استاد تاج تکثیر شده است. شهرداری اصفهان باید بسترهایی را فراهم کند تا دنیای امروز بیشتر استاد تاج‌ها را بشناسد.

مکتب آوازی اصفهان،‌ امید موسیقی سنتی ایران 

همچنین فریده روشن، رییس کمیسون فرهنگی، هنری و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم گفت: محمد رضا لطفی در سخنرانی اش در سال ۱۳۹۱ در تالار سوره، تاج موسیقی ایران را استاد جلال الدین تاج می دانست و او را تاثیر گذارترین موسیقیدان اصفهان خواند و گفت که تمام امید ما مکتب آوازی اصفهان است و جوانان موسیقی باید در مکتب اصفهان تحقیق کنند و آن را در تمام ایران نشر دهند.

رضا شریعت، دبیر شورای تخصصی موسیقی هنرسرای خورشید در این برنامه و در خصوص برنامه های موسیقیایی گفت: طرح نغمه‌های زنده‌رود  به دلیل زنده‌رود جاری و با درنظر گرفتن کلمه های نغمه و زنده‌رود ما را بر آن داشت تا شعرهایی که از قدیم که تا کنون در اصفهان جاری است را باز پروری و در قالب سلسله‌ آلبوم‌هایی منتشر کنیم. آلبوم استاد تاج متشکل از ۲۵ صفحه ۸۷ دور گرامافون که مابین سال های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۷ ضبط شده است و این مجموعه توسط نوید نوروزی جمع آوری شده است.

وی افزود: نغمه های زنده رود در دو بخش آواز و ساز فعالیت دارد. آوازهایی از استاد رحیم اصفهانی در ۸ الی ۱۰ صفحه استوانه پیدا شده است. از جمله برنامه های دیگر شورای موسیقی ادامه برنامه دلنوازان است که به ضبط موسیقی با نوازندگان اصفهانی می‌پردازد. همچنین جشنواره موسیقی بین المللی اصفهان که در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای شهر و معاونت فرهنگی شهردارقرار دارد نیز از این برنامه ها است.

نوید نوروزی، گردآورنده آثار تاج صفهانی گفت: به دست آوردن صفحات موسیقی تاج کاردشواری بود. این قطعه‌های موسیقی را به سختی پیده کرده ایم. تعدادی از آنها دست شرکت ها و تعدادی را در مجموعه های شخصی یافتیم. تعدادی دیگر را نیز از خانواده شان گرفتیم و تعدادی را از دلالان خریداری کردیم. هنوز تعدادی از آثار استاد پیدا نشده است اما همچنان به جست و جو ادامه می دهیم.

وی افزود: استاد تاج یک آواز تحت عنوان دو دلداده با ملکه برومند همخوانی کرده اند که ادره ارشاد اجازه انتشار آن را نداده است.

کد خبر 384594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.