آلایندگی پتروشیمی در گلپایگان؛ عامل سرطان در برخی روستاها

در اثر مواد آلاینده‌ای که توسط کارخانه پتروشیمی پخش‌شده، آب آشامیدنی در روستاهای استهلک، غرقاب، دیزیجان و لالاناین از شهرستان گلپایگان آلوده گشته و تعدادی از اهالی روستاها بر اثر ابتلا به سرطان ناشی از مصرف آن از دنیا رفته‌اند.

به گزارش ایمنا، حرکت جهان امروز به سمت صنعتی شدن بیش از پیش شدت یافته است. درپی توسعه مصرف‌گرایی و روند روبه‌رشد جمعیت شهرنشین زمین، رفته رفته آلودگی محیط زیست به معظلی حل نشدنی تبدیل شده است. استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، مواد پلاستیکی و فرآورده‌های پتروشیمی سبب شده تا به همان اندازه آلودگی ناشی از مصرف آن‌ها زمین را با خطرهای جدی تهدید کند. در این میان روند تولید مواد با پایه نفت و مشتقات صنعت پتروشیمی به دلیل انتشار آلودگی؛ خود تهدیدگر محیط زیست و سلامت حیات انسانی شده است.

به‌تازگی رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان، اظهار کرده است: ۱۹روستای کنار رودخانه شهرستان گلپایگان از آب آشامیدنی با کیفیت پایینی برخوردار هستند تا جایی که بر روی آب جوشیده آن‌ها ورقه نازک روغنی قرار می‌گیرد. علی‌اصغر مهراسبی دلیل آلودگی آب روستاهای استهلک، غرقاب، دیزیجان و لالان، را قرارگرفتن کارخانه پتروشیمی در بالادست چاه آب آشامیدنی آنها دانسته و افزوده است: در اثر مواد آلاینده‌ای که توسط این کارخانه پتروشیمی پخش‌شده، آب آشامیدنی در این منطقه، عامل ایجاد سرطان شده و تعدادی از اهالی روستاها بر اثر ابتلا به آن از دنیا رفته‌اند. مجتبی حیدرپناه؛ هنرمند اصفهانی در انتقاد از وضعیت موجود به خلق اثر زیر پرداخته است. این کارتون پیش‌تر در سی و نهمین شماره هفته‌نامه طنز الکترونیک «خطشه» منتشر شده است.

کد خبر 384593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.