آرامش پارک‌ها زیر چرخ موتور سواران

این روزها موتورسیکلت‌ها در معابر، پیاده‌روها و به خصوص پارک‎های شهر قانون را زیر چرخ‌های خود له کرده و آرامش و آسایش را از شهروندان سلب کرده‎اند، اما به راستی راهکار کشیدن ترمز این همه بی‌قانونی چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، در زندگی ماشینی امروز گذراندن ساعاتی همراه خانواده در پارک‌ها سبب آرامش و آسایش افراد است تا خانواده‌ها از اوقات فراغت بهره خوبی را ببرند به خصوص در گرمای تابستان که شهروندان تمایل بیشتری دارند ساعاتی از روز را به دور از گرما و آلودگی هوا به تفریح بگذرانند.

پارک‌ها و فضای سبز شهری بهترین مکان برای پاسخ به این نیاز شهروندان است، اما مدت‌ها است که با وجود نصب تابلوی " ورود دوچرخه و موتورسیکلت در این مکان ممنوع می‌باشد " در ورودی‌های همه پارک‌ها عده‌ای با نادیده گرفتن حقوق شهروندان و زیرپا گذاشتن قانون موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های خود را به داخل پارک برده و امنیت و آرامش افراد را به مخاطره می‌اندازند.

«احمدرضا حیدری» شهروند میانسالی که از تردد موتورسواران در پارک‌های شهر بسیار ناراحت و نگران است، می‌گوید: همین چند روز پیش بود که به پارک رفته بودیم، موتورسواری با کودکی که در حال دوچرخهسواری بود تصادف کرد، کودک به شدت زخمی شد، اما موتورسوار فرار کرد و همه افرادی که آنجا حضور داشتند بهت زده و ناراحت به صحنه حادثه نگاه می‌کردند و دیگر رغبتی برای ماندن در پارک نداشتند.

«مریم رضایی» هر روز فرزندان خود را برای گذراندن اوقات فراغت به پارک‌ می‌آورد «در پارک‌ها احساس امنیت و آرامش نداریم، هر لحظه باید نگاهمان به فرزندانمان باشد که اتفاقی برای آنان نیفتد؛ به هر حال بسیاری از موتور سواران افرادی جوان و بی‌احتیاط هستند.»

محمد خدابخش اظهار می‌کند: موتورسواران از هر سمت و سویی که نگاه کنید وارد پارک‌های شهر می‌شوند، حتی از بعضی محل‌ها که موانعی ایجاد شده نیز به کمک همراهان خود موتور را بلند کرده و از موانع عبور می دهند، خلاصه اینکه نه پلیس آنگونه که باید برخورد می‌کند و نه خودشان اعتقاد چندانی به رعایت حقوق مردم دارند.

اجرای طرح ایمنسازی و جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به پارک‌های شهر

«علیرضا صلواتی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان می‌گوید: یکی از دغدغههای جدی شهروندان هنگام ورود به پارکهای شهر، تردد موتورسیکلت‌سواران است که باعث ایجاد ناامنی در این مکانهای عمومی شده و گاهی حوادث ناگواری را به دنبال داشته و آرامش شهروندان را برهم می‌زنند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به تاکید شهردار اصفهان مبنی بر تمهیدات ویژه برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به پارک‌های شهر، جلسات متعددی با معاونت خدمات شهری، نیروی انتظامی و قوه قضاییه برگزار و مقرر شد در چند گام اقدامات لازم انجام شود.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: پیرو جلسات برگزار شده، مقرر شد در گام نخست فرهنگسازی و اطلاع رسانی درباره این موضوع که تردد موتورسیکلتها در پارک‌ها علاوه بر آلودگیهای صوتی و هوا میتواند خطرات جانی به همراه داشته باشد، انجام شود.

وی تاکید می‌کند: قرار نیست در پارک‌های شهر به جای صدای پرندگان، صدای موتورسیکلتها شنیده شود، از این رو طرحهای فرهنگی برای تامین آرامش بیشتر مردم در حال انجام است.

صلواتی با بیان اینکه تابلوهای «تردد موتورسیکلتها ممنوع» در حاشیه رودخانه زاینده رود و پارک‌های سطح شهر توسط مناطق یک، سه، چهار، پنج و شش نصب می‌شود تا در گام اول اطلاعرسانی گسترده انجام شود، تصریح می‌کند: در گام بعد ایجاد فضاهای ویژه برای پارک موتورسیکلت‌ها در حاشیه معابر و پارک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر محل پارک موتورسیکلت‌ها در حاشیه خیابان‌های مشتاق، کمال اسماعیل، مطهری و بلوار آیینه‌خانه مشخص شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار می‌کند: در گام سوم اعمال قانون انجام خواهد شد و معاونت خدمات شهری با همکاری نیروی انتظامی از تردد موتورسیکلت‌ها در داخل پارک جلوگیری خواهند کرد، همچنین عوامل و نیروهای خدماتی شهرداری اصفهان نیز با موتورسیکلت از داخل پارک‌ها تردد نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح توقیف یا جریمه موتورسیکلت‌ها نیست بلکه تامین آرامش و آسایش تمام شهروندان هدف اصلی است، می‌گوید: امیدواریم نیازی به اعمال قانون برای موتورسواران و توقیف آنها توسط نیروی انتطامی و عوامل کنترل نظارت شهرداری نباشد و فضایی آرام را در پارک‌های شهر شاهد باشیم.

ضرورت ایجاد موانع در ورودی پارک‌ها

«سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی» رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه ورود موتورسیکلت‌ها به پارک ممنوع است، اظهار می‌کند: شهرداری‌ها باید به گونه‌ای در ورودی پارک‌ها موانع ایجاد کنند که امکان ورود موتورسیکلت وجود نداشته باشد.  

وی با تاکید بر حضور سازمان‌های فرهنگی فعال در بحث توسعه فرهنگ ترافیک، می‌گوید: باید به راکبان موتورسیکلت آموزش داده شود که پارک محل تفریح و تفرج افراد است و جای ایجاد آلودگی و آسیب به محیط زیست نیست.

رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان ادامه می دهد: در حال حاضر مهم ترین اقدام اساسی این است که شهرداری با ایجاد مانع ورود موتورسیکلت را مطلقا به پارک ممنوع کند، پلیس راهور نیز در بحث اعمال قانون و توقیف موتورسیکلت کمک یگان امداد نیروی انتظامی قرار می‌گیرد؛ همچنین مردم باید قبول کنند که با استفاده از موتورسیکلت در پارک آسایش شهروندان سلب می شود.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۶ آمار کشته‌های موتورسواران ۵۵ درصد در شهر و ۵۶ درصد در استان اصفهان بوده که با فرهنگ‌سازیهای انجام شده این آمار در سال گذشته به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است، تصریح می کند: از سال ۹۴ تا ۹۶ به مدت سه سال به طور ویژه طرح توقیف موتورسیکلت‌ها را در دستور کار داشتیم که نتایج خوبی به همراه داشت، اما با توقف اجرای این طرح باز هم بی‌قانونی موتورسواران افزایش پیدا کرد.

سرهنگ چلمقانی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶ درصد از کشته‌شدگان تصادفات مربوط به موتورسواران است، می‌گوید: تاکنون طرح‌های متعددی با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا شده، اما مهم فرهنگسازی است.

وی با تاکید بر اینکه پلیس در دستور کار خود قرار داده که برخورد با موتورسیلکت سواران متخلف را دنبال کند، تصریح می‌کند: باید با موتورسوارانی که عبور از چراغ قرمز و ورود به پیاده روهای معابر را امری عادی می‌دانند برخورد جدی انجام و نسبت به توقیف آن ها اقدام شود.

رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان خاطرنشان می کند: طی روزهای آینده جلسه ای برای بررسی راهکارهای برخورد با موتورسیلکت سواران متخلف با معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مدیریت کلان دستگاه هایی همچون پلیس، شهرداری، صداوسیما، پست و آموزش و پرورش باید راهکارهای ویژه در این راستا بیندیشند، تصریح کرد: برخورد قانونی با موتورسواران متخلف، توقیف موتورسیکلت و انتقال آنها به پارکینگ لازم و ضروری است.

رییس پلیس راهور اصفهان گفت: نیروهای پلیس راهور به محض مشاهده موتورسواران متخلف می توانند نسبت به توقیف موتورسیکلت اقدام کنند.

وی تاکید می‌کند: اگر پلیس بخواهد در برخورد با موتورسواران متخلف از قوه قهریه استفاده کند سختگیری بیشتری برای آن ها انجام می گیرد. ضمن آنکه تمام موارد تخلفات موتورسواران و آلودگی ناشی از آنها و عدم معاینه فنی در طرح با برخورد با موتورسیکلت سوارها دیده شده بود اما با توجه به تعداد زیاد موتور سیکلت در سطح کلانشهر باید برنامه ریزی های دقیق تری انجام شود.

سرهنگ چلمقانی تصریح می کند: موتورسیکلت وسیله‌ای است که ایمنی کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد و با کوچک‌ترین تصادف ممکن است راکب یا عابر پیاده دچار مرگ مغزی یا فوت شود، لذا استفاده صحیح از آن در خیابان ها و مسیرهای مجاز بلامانع است اما از آن نباید در پارکها و پیاده رو های شهر استفاده و خاطرشهروندان مکدر شود.

کد خبر 384589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داریوش شیذر ارانی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    2 1
    با سلام. در هیچ پارکی در ایران یا هرکجای جهان چنین عبارتی به چشم نمی خورد " ورود دوچرخه و موتورسیکلت در این مکان ممنوع می‌باشد " در واقع در همه جا از ممنوعیت ورود موتورسیکلت سخن رفته و این تابلو به چشم می‌خورد. به دلایل گوناگون 1. در بسیاری از پارک‌های اصفهان به ویژه کناره زاینده رود مسیر دوچرخه سواری تعبیه شده. ۲. کودکان و جوانان بسیاری در پارک ها برای تفریح دوچرخه سواری می‌کنند. از طرف دیگر مشکلی که من به عنوان یک دوچرخه سوار در اصفهان دارم عبور و توقف اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها در مسیرهای دوچرخه است که باعث کندی رفت و آمد دوچرخه و سبب ایجاد خطر برای آنها می‌گردد. خواهشمند است در این باره نیز مقاله ای تهیه فرمایید. در صورت نیاز من تعدادی تصویر از اتومبیل ها و موتورسیکلت‌هایی دارم که مسیر عابر پیاده یا مسیر دوچرخه یا هر دو مسیر را مسدود کرده‌اند. با سپاس
  • محمد IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    0 0
    وقتی ورودی پارک‌ها برای موتورسواران باز است به راحتی وارد پارک می‌شوند باید در درجه اول در ورودی پارک‌ها و پل‌های تاریخی اصفهان مانع ایجاد کنند
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 0
    بنده بارها به راهور گفتم، شما یک سامانه طراحی کنید که مردم از این موتورسوارها عکس بگیرند و بفرستند و بعد آنها را شناسایی و دستگیر کنید. من خودم یکی از اینها را دیدم زد و در رفت و پلاک مخدوش بود چند تا عکس گرفتم رفتیم شورای حل اختلاف و بعد ناجا با دیدن عکس های من و کارهای تحقیقاتی موتوری را شناسایی و دستگیر کرد. الان هم زندانه.