دلیل پیشرفت کُند اصلاح شبکه فاضلاب رهنان چیست؟!

پروژه اصلاح شبکه فاضلاب رهنان که از فروردین ماه سال جاری آغاز شد و قرار بود در کمتر از سه ماه به پایان برسد اما به گفته مسئولان اجرایی انجام آن شش ماه به طول می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از چهار ماه است، که در خیابان شهید هاشمی نژاد رهنان پروژه ای برای اصلاح شبکه قدیمی فاضلاب در دست اجرا است، در مراحل ابتدایی این پروژه، مسیر ورود به خیابان ابوذر که یکی از اصلی ترین خیابان‌های این منطقه است، مسدود شد و عبور و مرور مردم این منطقه را با مشکلات زیادی روبه رو کرد.

در طول مسیر این پروژه همواره یک سمت از خیابان مسدود بوده و نشانی از تابلوهای راهنما برای مسیرهای جایگزین نیز وجود نداشت.

به گفته مسئولان اجرایی این پروژه مسیر آن به طول یک هزار و ۸۰۰ متر است و انتظار می‌رفت در کمتر از سه ماه به اتمام برسد، اما برخی اختلاف نظرها اتمام پروژه را به تعویق انداخته و به همین دلیل مشکلات پیش آمده در عبور و مرور مردم همچنان بعد از گذشت بیش از چهار ماه از ابتدای اجرای پروژه ادامه داشته باشد. به طوری که یکی از صاحبان مغازه که اجرای پروژه به حوالی واحد صنفی اش رسیده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "هر بار به ما وعده اتمام پروژه را ظرف چند روز آینده می‌دهند اما بیش از دو هفته است که پروژه در این محدوده از خیابان باقی مانده و باعث شده که فروش ما تا حدود ۹۰ درصد کاهش یابد، هربار که می‌پرسیم چرا سرعت  انجام این پروژه کند است می‌گویند بودجه نداریم."

فروشنده دیگری که به تازگی پروژه از روبه روی واحد صنفی او گذشته اظهار می‌کند: " این پروژه بیش از یک ماه در این محدوده فعال بوده است و مسئولان اجرایی دلیل آن را نبود بودجه و خلف وعده شهرداری برای در اختیار گذاشتن محدوده خیابان عنوان ‌کرده‌اند.

وی از درگیری‌هایی که در زمان اجرا در این محدوده به ‌وجود آمد یاد می‌کند و می‌گوید: شاید بیشترین زمان این پروژه صرف این محدوده شد، زیرا به دلیل درگیری‌های بین شهرداری و اداره آب و فاضلاب مدت زیادی پروژه تعطیل بود، شهرداری معترض به سد معبر بوده و مهندسان آب و فاضلاب معتقد بودند انجام کار در فضای کمتری امکان پذیر نیست، حتی یکبار پلیس راهنمایی و رانندگی به درگیری‌های این منطقه ورود کرد.

به گفته او این محدوده، مسیر اصلی به خیابان‌های امام رضا و امام خمینی است به همین دلیل ترافیک زیادی در مدت انجام پروژه در این منطقه ایجاد می‌شد و بهتر بود راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی به این وضعیت، نیروهایی را در این منطقه مستقر می‌کرد.

این کاسب از گرد و خاک که هنوز هم وجود دارد، گله می‌کند و می‌گوید: بیش از یک ماه است که کاسبی ما تعطیل شده بود زیرا به دلیل مسدود بودن مسیر مشتری‌ها نمی‌توانستند به مغازه ما مراجعه کنند."

همچنین بانویی که در حال خرید از این واحد صنفی است از مشکلات زیادی که در زمان اجرای پروژه در این محدوده وجود داشت گلایه دارد و می‌گوید: "رفت و آمدها در آن زمان با مشکلات زیادی روبه رو بود و گرد و خاک ایجاد شده از پروژه، نظافت این منطقه را با مشکل رو به‌رو کرده بود، کاش حداقل برای راهنمایی مردم تابلوهایی نصب می‌کردند که مسیرهای جایگزین را نشان دهد، زیرا با توجه به یک‌طرفه بودن مسیر، ورود خودروهایی که با کوچه پس کوچه های این محله آشنایی نداشتند، باعث ایجاد  ترافیک و قفل شدن مسیر می‌شد."

بانوی جوانی که در ایستگاه این خیابان منتظر اتوبوس واحد است نیز می‌گوید: "بیش از دو ماه بود به دلیل مسدود بودن مسیر، اتوبوس‌ها از این ایستگاه عبور نمی‌کرد و ما مجبور بودیم به ایستگاه ابتدایی خط که چند کیلومتر از اینجا فاصله دارد، مراجعه کنیم، هنوز هم خط ۴۹ از مسیراصلی اش عبور نمی‌کند، مسیرها روزانه تغییر می‌کند و گاهی ساعت ها منتظر اتوبوس می‌ماندیم در حالی‌که به دلیل تغییر ناگهانی مسیر، قرار نبوده اتوبوس به این ایستگاه برسد."

عملیات اجرایی پروژه تا پایان شهریور ماه به اتمام می رسد

در همین پیوند علی فاضلی، مدیر منطقه ۳ شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد از پروژه اصلاح شبکه فاضلاب رهنان اجرایی شده‌است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پروژه شبکه فاضلاب حدود ۴۰ سال پیش از این اجرا شده بود که فرسوده شده و نیاز به ترمیم داشت، عملیات اصلاح شبکه از تاریخ ۲۰ فروردین ماه شروع شد و تا پایان شهریور ماه به پایان می‌رسد.

به گفته وی طول این پروژه یک هزار و ۸۰۰ متر و قطر لوله‌ای که در شبکه جدید به کار برده می‌شود ۶۰۰ میلی  است و هر ۲۰۰ متر از این پروژه که انجام می شود به شبکه جدید وصل شده و شبکه قدیم از مدار خارج می شود.

مدیر منطقه ۳ شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه می‌دهد: برای انجام این پروژه بین دو تا سه متر از مسیر مسدود می شود که تا کنون مشکل ترددی ایجاد نشده و مسیر باز است، بخش اصلی  پروژه که شامل مسیرهای اصلی بود به اتمام رسیده و قسمتی که اکنون در دست انجام است ترافیک کمتری دارد زیرا کوچه‌های کمتری به آن منتهی می شود و پلیس راهور نیز همکاری‌های لازم را انجام داده است.

فاضلی با اشاره به اینکه عمق این شبکه حدود هفت متر است، اظهار می‌کند: عمق زیاد پروژه انجام سریع‌تر آن را با مشکل روبه رو کرده است، همچنین شهرداری همکاری‌های لازم را با ما انجام نمی‌دهد و در هر مرحله فقط ۲۵۰ متر از این خیابان را در اختیار ما می‌گذارد اگر متراژ محدوده خیابانی که در اختیار ما قرار می‌گیرد بیشتر می‌شد، می توانستیم پروژه را سریع‌تر به اتمام برسانیم.

وی اضافه می‌کند: تا کنون عملیات اجرایی یک‌هزار متر از این پروژه انجام شده است، از کل طول این پروژه، یک هزار و ۶۰۰ متر آن در این خیابان قرار گرفته و ۲۰۰ متر دیگر نیز در کوچه ها پراکنده است، بنابراین فقط انجام ۶۰۰ متر دیگر از این پروژه در خیابان شهید هاشمی نژاد باقی مانده، همچنین اعتبار این پروژه پنج میلیارد تومان برآورد شده است.

آب و فاضلاب به تعهدات صورتجلسه فی مابین عمل کند

اما حمید اشرفی مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در این ارتباط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق مصوبه شورای معاونت شهرداری اصفهان مقرر شد اداره آب و فاضلاب نسبت به تعویض لوله های فاضلاب شهری خیابان هاشمی ن‍ژاد اقدام کند به رغم اینکه آسفالت این خیابان به تازگی انجام شده بود شهرداری منطقه ۱۱ مجوز حفاری را به اداره آب و فاضلاب داد که تا پایان سال ۱۳۹۷ این پروژه را عملی کنند.

به گفته وی متاسفانه این پرو‍ژه در سال ۱۳۹۷ اجرایی نشد و از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ این پرو‍ژه شروع به کار کرد و بر اساس صورت جلسه ای که با اداره آب و فاضلاب تنظیم شده بود مقرر شد حفاری این خیابان ۲۰۰ متر به ۲۰۰ متر انجام شود و آسفالت خیابان نیز ترمیم شود.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان می‌افزاید: بعد از اتمام نیمی از مسیر شروع به ترمیم آسفالت کردند که برخی از نکات ایمنی در آن رعایت نمی شد و نسبت به بستن معابر نیز اقدامات لازم انجام نمی گرفت به همین دلیل شهرداری اخطارهایی به شرکت آب و فاضلاب داد، اما جمع آوری نکردن نخاله ها و رعایت نکردن نکات ایمنی باعث شد کار با تاخیر انجام شود.

وی اظهار امیدواری می‌کند: آب و فاضلاب به تعهدات خود بر اساس صورت جلسه ای که با شهرداری تنظیم شده است عمل کند تا این پروژه هر چه زودتر به اتمام رسیده و مشکلات عبور و مرور مردم نیز حل شود.

کد خبر 384587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.