رفع موانع اقتصادی سبب تشویق جوانان به ازدواج است

امام جمعه فولادشهر تاکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای تشویق جوانان به ازدواج، رفع موانع اقتصادی و تسهیل ازدواج است که باید از طریق نهادها مختلف مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز با اشاره به شهادت آیت ‏الله شیخ فضل‏ الله نوری اظهار کرد: نهضت مشروطه یکی از حرکت ‏های مهم ضد استبدادی تاریخ معاصر جهان است و آیت‏ الله شیخ فضل‏ الله نوری یکی از رهبران مشروطه بوده که به دست ایادی وابسته به استعمار در تهران به شهادت رسید.

وی افزود: نهضت مشروطه نهضتی پیشرو بوده که در میان دیگر ملت‏ها نیز الهام بخش عدالت‏طلبی و آزادیخواهی شد و این نهضت می‏توانست تحولی بزرگ در سرنوشت ملت ایران در مسیر آبادانی و پیشرفت کشور بوجود آورد که به دلایل متعددی ناکام ماند و به استبداد رضاخانی ختم شد! 

امام جمعه فولادشهر با بیان اینکه گذشته چراغ راه آینده است، تصریح کرد: با به قدرت رسیدن رضا شاه حرکت رو به جلوی ملت ایران قریب به ۷۰ سال به تاخیر افتاد از این رو نهضت مشروطه از جمله حوادث مهم تاریخ به شمار می آید که برای امروز ملت ایران می‏تواند درس آموز و راهگشا باشد. 

وی ادامه داد: یکی از درس های مشروطیت، داشتن بصیرت است که اگر خواص آن روزگار، همانند شیخ شهید دارای بصیرت بودند و از او و راهش حمایت می کردند، گروهی روشن فکر ضدّ دین نمی توانستند مشروطیت را منحرف کنند و علیه اسلام چنین اقداماتی را انجام دهند.

سرافراز اضافه کرد: درسی که امروز باید از مشروطیت بگیریم این است که اگر در مباحث نظری، روی اسلام تأکید نکرده و از هر انحراف و التقاطی پرهیز نکنیم، ممکن است دچار همان آسیب هایی بشویم که در نهایت، مشروطیت را منحرف کرد و به اسلام ضربه زد. 

وی با اشاره به سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود و سالگرد فاجعه منا گفت: سردمداران وهابی عربستان با این جنایت ها و کارنامه مدیریتی آنها که سرشار از ناتوانی و کاستی است نشان دادند نه تنها لیاقت و صلاحیت خدمت به حرمین شریفین و اداره حج را ندارند بلکه برای اثبات سرسپردگی خودشان حاضرند احکام محکم الهی را زیر پا بگذارند. 

امام جمعه فولادشهر عنوان کرد: بسیاری از علمای جهان اسلام تاکید کرده ‏اند اکنون زمان آن فرا رسیده تا به جای مدیریت ناتوان سعودی، مدیریتی از سراسر جهان اسلام در راس مدیریت حج قرار گیرد.


سرافراز با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: این روز که به عنوان یکی ازمهمترین مناسبت های اسلامی است که باید برای همه جوانان و همه خانواده ها الگو و سرمشق باشد. 

وی خاطرنشان کرد: توصیه اسلام، قرآن و بزرگان دین، علماء و مراجع عظام بویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به خانواده ها و به جوانان این است که ازدواج را آسان بگیرید اما متأسفانه امروز بعضی ها ازدواج را بسیار سخت و مشکل و پیچیده کرده اند. 

سرافراز افزود: طبق آمار رسمی از سال ۸۹ تاکنون علیرغم جوان بودن جمعیت کشور، دائماً میزان ازدواج رو به کاهش بوده و عمده ازدواج پسران در سنین ۲۰ تا ۲۴سالگی و دختران در سنین ۱۶تا ۲۹سالگی انجام می شود.

وی تصریح کرد: سن ازدواج نیز دچار تغییر و تحولاتی شده به گونه ای که سن ازدواج پسران به بالای ۳۵ سال و در دختران به بالای ۳۰سال رسیده است. 

امام جمعه فولادشهر با اشاره به عوامل کاهش نرخ ازدواج ، عنوان کرد: از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی کاهش نرخ ازدواج بی انگیزگی جوانان نسبت به ازدواج، ترس و نامطمئن بودن از آینده ازدواج، رشد تجمل گرائی، بالا بودن توقعات جوانان، دستیابی آسان و برخورداری از روابط جنسی آزاد و خارج از محدوده ازدواج، افزایش ازدواج های ناموفق و طلاق های زودهنگام، ترس از مسئولیت پذیری و از دست دادن آزادی های فردی پس از ازدواج و... است.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری مردان یا نداشتن شغل مناسب، نداشتن مسکن و گرانی اجاره بهای مسکن، هزینه های سنگین مخارج زندگی، مشکل مهریه های سنگین، جهیزیه، هزینه برگزاری مراسم تشریفاتی، نداشتن حقوق کافی، نداشتن امنیت شغلی و توقعات بالای اقتصادی دختران، پسران و خانواده های آنها و نهایتاً عدم حمایت اقتصادی خانواده از ازدواج جوانان از دیگر مشکلاتی است که سبب افزایش سن ازدواج جوانان شده است.

سرافراز یادآور شد: متاسفانه توقع بالای خانواده دختر و پسر، چشم و هم چشمی های خانوادگی، مشکل تراشی خانواده ها، مخالفت و سخت گیری خانواده با خواستگاران و یا فرد موردنظر دختر و.. نیز سبب شده جوانان به سمت ازدواج حرک نکنند. 
اثر این کارها می دانید چیه؟! آن است که دختر ها و پسر ها بدون ازدواج در خانه ها می مانند که دارید می بینید، سن ازدواج ها بالا رفته و به تبع آن مشکلات اخلاقی و مفاسد اجتماعی زیاد تر میشود. 

وی متذکر شد: فرهنگ سازی و برنامه ریزی آموزشی، تبلیغی و رسانه ای در خصوص معرفی موهبت الهی آرامش حاصل از ازدواج و تسهیل ازدواج و کاهش سنّ ازدواج و استحکام خانواده با تأکید بر اصلاح نگرش ها و الگوهای رفتاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در همه این موارد نقش رسانه، نقش روحانیون، نقش آموزش و پرورش و دانشگاهها بسیار مهم و مؤثر است. 

امام جمعه فولادشهر تاکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای تشویق جوانان به ازدواج، رفع موانع اقتصادی و تسهیل ازدواج است که باید از طریق نهادها مختلف مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 384566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.