کاهش ابتلا به سرطان پوست با مصرف "ویتامین A"

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مصرف ویتامین A، باعث کاهش خطر ابتلا به یکی از شایع‌ترین انواع سرطان پوست می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع ویتامین‌ها است که سلامت بدن را تامین می‌کند؛ یکی از این ترکیبات حیاتی که بدن برای سالم‌ماندن به آن نیاز دارد ویتامینA  است که در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت بوقلمون و جگر گاو وجود دارد و مصرف آن باعث بهبود سلامت چشم و پوست می‌شود. به این نوع ویتامین A که ریشه حیوانی دارد، "رتینول" گفته می‌شود.

این ویتامین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به صورت بتاکاروتن، آلفاکاروتن و بتاکریپتوکسانتین (beta cryptoxanthin) موجود است. میوه‌ها و سبزیجاتی دارای این نوع ویتامین، شامل سیب زمینی شیرین، هویج، کلم، کدو، کلم بروکلی و زردآلو  است. همچنین می‌توان برای تامین ویتامین A مورد نیاز بدن از مکمل‌های دارویی نیز استفاده کرد. البته مردان و زنان بالغ نباید روزانه به ترتیب بیش از ۹۰۰ و ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A  مصرف کنند.

گروهی از محققان مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون با همکاری پژوهشگران دانشگاه "Inje" در کره جنوبی به تازگی تاثیر مصرف ویتامین A را بر سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی (cutaneous squamous cell carcinoma) که یکی از انواع شایع سرطان پوست است، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، داده‌های پزشکی ۷۵ هزار و ۱۷۰ زن با میانگین سنی ۵۰ سال و ۴۸ هزار و ۴۰۰ مرد را با میانگین سنی ۵۴ سال، ارزیابی کردند.

پس از یک دوره زمانی ۲۶ ساله، محققان متوجه شدند که سه هزار و ۹۷۸ از کل افراد شرکت کننده در مطالعه به سرطان پوست مبتلا شدند. شرکت‌کنندگان تقریبا هر چهار سال یک بار، مقدار مصرف ویتامین A خود را اعلام می‌کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که بیشتر از بقیه ویتامین A مصرف کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان  کارسینوم سلول سنگفرشی قرار گرفتند. بیشتر ویتامین A مصرفی توسط افراد شرکت‌کننده در این تحقیق از منابع غذایی، به خصوص سبزیجات تامین شد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Dermatology منتشر شده است.

کد خبر 384559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.