زمینه برای خروج نتانیاهو از قدرت فراهم شده است

یک پژوهشگر ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه گفت: اکنون بیشتر از هر زمان دیگر زمینه خروج بنیامین نتانیاهو از چرخه قدرت در اسراییل فراهم شده است و ارکان رژیم صهیونیستی متوجه شده که از دست دادن سرمایه ها بخاطر مواضع غلط نتانیاهو هزینه اشتباهی بود که این رژیم برای ماندگاری نخست وزیر در این سمت کرد.

جمال نوذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چالش های جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: فعالیت های حزب الله لبنان و گروه‌های دیگر همچون حماس در سایه حمایت های جمهوری اسلامی، اسراییل را به حدی رسانده است که در قرن بیست و یکم بیش از هر زمان دیگر آسیب پذیر شده و از تنش نظامی با گروه‌های مذکور به شدت هراس دارد.

وی افزود: فعالیت های نظامی و پیشرفت های تکنولوژیکی حزب الله لبنان، نقطه عطفی در تاریخ فعالیت شاخه‌های نظامی محسوب می شود و این اسراییل است که اکنون در تل آویو هم احساس خطر می کند و مقامات آن همواره در صدد خشمگین کردن دولتمردان آمریکایی برای اعمال فشار بر حزب الله و ایران هستند.

این پژوهشگر ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه و استاد دانشگاه گفت: نتانیاهو به عنوان متصدی طولانی ترین دوران نخست وزیری در این کشور اکنون برای بقای خود به تکاپو افتاده زیرا نتوانسته به خوبی از پس چالش هایی که برای رژیم صهیونیستی پیش آمده سربلند بیرون بیاید. به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو در حال از دست دادن تدریجی قدرت در اسراییل است و اختلافات وی با نمایندگان حزبش در پارلمان آثار خود را نمایان کرده است.

نوذری با اشاره به ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، ادامه داد: نخست وزیر اسراییل نتوانست در انتخابات چند ماه قبل اسراییل به اجماع مناسبی با حزبش برسد. حامیان وی به اکثریت کرسی های پارلمان اسراییل دست نیافتند و نتانیاهو در انتظار تحولات انتخابات چند ماه آینده این رژیم است. روزنامه های اسراییلی مدعی هستند وی هنوز برای حمایت از هیچ یک از احزاب به نتیجه نرسیده و امکان دارد انتخابات آینده اسراییل صحنه خداحافظی نتانیاهو از عرصه سیاست باشد.

وی اضافه کرد: البته بنیامین نتانیاهو مدعی شده است این انتخابات که در کمتر از شش ماه آینده در رژیم صهیونیستی برگزار می شود، فرصتی دوباره برای اوست تا بتواند از این بن بست سیاسی خارج شود و کابینه خود را با اجماع با یکی از احزاب تشکیل دهد. این در حالی است که هیچ یک از احزاب این کشور به دنبال حمایت کردن از وی نیستند و هر یک نماینده ای را برای انتخابات آینده معرفی کرده اند. در حقیقت نتانیاهو اکنون دیگر حزبی ندارد و قصد دارد تا با وعده های مشروط، نظر احزاب را به خود جلب کند.

این پژوهشگر ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه و استاد دانشگاه با بیان اینکه لو رفتن پرونده فساد نتانیاهو در اسراییل موجب کاهش محبوبیت سیاسی وی شد، تصریح کرد: تصمیم های اشتباه و پشت سرهم نتانیاهو در عرصه های مختلف همچون سیاست داخلی، منطقه ای و فرا منطقه‌ای موجب شده احزاب گمان کنند وی دیگر توانایی اداره کردن سمت نخست وزیری اسراییل را ندارد و باید فرد بهتری به عنوان جایگزین او معرفی شود تا بتواند با برقراری تعاملات بهتر با ایالات متحده مواضع بهتری را اتخاذ کند.

نوذری افزود: اکنون بیشتر از هر زمان دیگر زمینه خروج بنیامین نتانیاهو از چرخه قدرت اسراییل فراهم شده است و ارکان رژیم صهیونیستی متوجه شده که از دست دادن سرمایه ها بخاطر مواضع غلط نتانیاهو هزینه اشتباهی بود که این رژیم برای ماندگاری نخست وزیر در این سمت کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: فرضیه مطرح دیگر این است که احتمال دارد نتانیاهو با استفاده از مصونیت قضایی، خود را از پرونده فساد در دادگاه اسرائیل رهایی ببخشد و با کناره گیری از قدرت، سمت نخست وزیری اسراییل که تاکنون در اختیار او بوده را به یکی از اعضای محبوب حزب لیکود واگذار کند.

کد خبر 384520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.