ایران، چراغ سبز عربستان را ببیند

یک عضو ارشد مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه گفت: ایران باید چراغ سبز کشور های منطقه را ببیند و پیام آن را دریافت کند. مهم ترین پیام های این چنینی در حال حاضر از سوی عربستان سعودی و امارات مخابره می شود.

مژده ممیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تغییر مواضع برخی از کشورهای عربی در قبال جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: تنش های سیاسی و نظامی اخیر در منطقه خلیج فارس موجب افزایش قدرت استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه شده و برخی از کشور های عربی که اکنون خود را در نزدیک ترین نقطه به این قدرت جدید دیده اند سعی می کنند با دست اندازی به سیاست های صلح جویانه روابط دیپلماتیک خود با دولت ایران را بهبود ببخشند.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عربی که تا پیش از این قصد قدرت نمایی در برابر ایران را داشتند اکنون سیاست تنش زدایی با کشورهای منطقه به خصوص ایران را در پیش گرفته اند و امیدوارند بتوانند منابع انرژی خود را در امنیت نگه دارند. عربستان سعودی یکی از این کشورهای عربی است که سعی کرده مواضع صلح جویانه تری را نسبت به جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه و عضو ارشد مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه تصریح کرد: اظهارات اخیر وزیر اطلاع رسانی دولت عربستان سعودی در مورد تنش زدایی در منطقه نیز به همین سیاست تنش زدایی باز می گردد. بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس اکنون به تعامل با ایران رغبت پیدا کرده اند و این وظیفه وزارت خارجه کشورمان است که حوزه تنش با کشور های دنیا را محدود کند و ایران را کشوری صلح طلب جلوه دهد.

ممیز ادامه داد: جمهوری اسلامی و مسئولان آن دشمنان زیادی در سطح کشورهای جهان و دولت هایشان دارند، اما تنش زدایی با همسایگان و کشورهای منطقه موجب محدود تر شدن دایره دشمنان نظام اسلامی ایران می شود و توسعه اقتصادی کشور و مزایای مالی را برای دولت و ملت به همراه خواهد داشت. کشورهای عربی سرمایه گذاران خوبی هستند و استفاده از آنها در توسعه ایران تاثیر به سزایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، تنش های زیادی میان آمریکا و کشورهای همسایه اش از جمله مکزیک به وجود آمد و او نتوانست از ظرفیت نیروی کار ارزان مکزیکی برای توسعه طرح های عمرانی خود بهره ببرد. ایران باید دقیقا سیاستی عکس سیاست دونالد ترامپ در ارتباط با همسایگان را اتخاذ کند و در حقیقت نباید در ارتباط با همسایگان مثل ترامپ باشیم.

این استاد دانشگاه و عضو ارشد مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه خاطرنشان کرد: ارتباط با همسایگان برای هر کشور یک مزیت سیاسی و اقتصادی محسوب می شود و تنش میان همسایگان تبعات سیاسی و اقتصادی منفی را به همراه دارد؛ پس باید با در اولویت قرار دادن ارتباط با کشورهای منطقه سعی در رفع تنش ها میان ایران و این کشورها داشته باشیم.

ممیز با بیان اینکه مدیریت تنش میان کشورهای همسایه ای که پیش از آن دوست ایران بوده اند، کار راحتی نیست؛ افزود: ایران باید چراغ سبز کشورهای منطقه را ببیند و پیام آن را دریافت کند. مهم ترین این پیام ها در حال حاضر از سوی عربستان سعودی و امارات مخابره می شود. در حقیقت این کشورهای نفت خیز متوجه شده اند که نا امنی در منطقه به ضرر کسب و کار نفتی آنها تمام خواهد شد.

کد خبر 384517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.