خروج از برجام، آغازی بی فرجام برای ترامپ است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ متوجه این مهم شده است که هرشخص دیگری به جای او در سمت ریاست جمهوری ایالات متحده فعالیت می کرد، سیاست های بهتری در قبال ایران اتخاذ و جایگاه بهتری، چه در عرصه جهانی و چه در داخل آمریکا پیدا می کرد.

شهناز ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ادعاهایی که از سوی ترامپ، مبنی بر تمایل وی جهت انجام مذاکرات مجدد با ایران صورت می گیرد، اظهارکرد: ترامپ مدعی است که ایران به دنبال یک توافق جدید با "جو بایدن"، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی در آمریکا است و ایرانی ها می توانند با استفاده از بی تجربگی بایدن با او به تفاهم برسند.

وی افزود: برخی از سیاستمداران جمهوری اسلامی، امید دارند که جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده پیروز شود و بتوانند با او به توافق مناسبی برسند و این امید نباید به مردم سرایت کند، زیرا در انتظار نتایج انتخابات یک کشور بیگانه نشستن به جهت حفاظت از منافع ایران، همان وابستگی به کشورهای دیگر و ابر قدرت ها است.

این پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی و استاد دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت های اقتصادی و صنعتی ایران به شدت زیاد است، تصریح کرد: امید داشتن به تعویض یک رییس جمهور در آن سوی مرزها، انتظار بجا و صحیحی نیست. دولتمردان ایرانی باید با نگاه ویژه به ظرفیت های اقتصادی و سرمایه های اجتماعی ایران، راهکارهای بلند مدت و مخصوصی را برای برون رفت از شرایط نامطلوب اقتصادی کنونی در نظر بگیرند؛ نه اینکه منتظر روی کار آمدن یک فرد در کشور دیگر باشند.

ملکی ادامه داد: دولت و دستگاه دیپلماسی ایران باید بداند که جو بایدن مشاور و معاون باراک اوباما، رییس جمهور سابق این کشور است و در زمان اوباما بیشترین تحریم ها علیه ایران اعمال شد. بی شک جو بایدن نیز همچون ترامپ سخت گیری هایی را در قبال مردم ایران و دولت این کشور به خرج خواهد داد و زیر بار توافق سیاسی میان دو کشور تحت هر شرایطی نمی رود.

وی اضافه کرد: البته دستگاه دیپلماسی کشورمان در این خصوص بهتر از سایر نهادهای سیاسی موجود در کشور عمل و موضع گیری کرده است، زیرا پاسخ وزارت خارجه ایران به درخواست های ترامپ برای مذاکره با ایران، همواره با پیش شرط بازگشت آمریکا به برجام مواجه بوده و وزارت خارجه صراحتا اعلام کرده که پس از خروج ناگهانی ایالات متحده از معاهده برجام دیگر هیچ ارزش و اعتباری برای دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور این کشور قائل نیست و نمی تواند بر اساس اظهارات آنان تصمیم گیری کند.

این پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی و استاد دانشگاه با اشاره به صحبت های وزیر امورخارجه درباره مذاکره با رئیس جمهور بعدی آمریکا، خاطر نشان کرد: موضع محمد جواد ظریف در این باره بسیار حساب شده و دقیق است زیرا دستگاه دیپلماسی ایران نمی تواند با هر دولت جدید آمریکایی که روی کار می آید مجددا مذاکره کند. در حقیقت دولت هر کشور نماینده مردم آن و حافظ منافع آنان است و کشورها بر همین اساس به تعامل سیاسی با یکدیگر می پردازند.

ملکی افزود: اظهارات ترامپ درباره روی کار آمدن احتمالی جو بایدن در سال ۲۰۲۰ میلادی در سمت ریاست جمهوری ایالات متحده و مذاکره مجدد احتمالی با ایران نشان می دهد که ترامپ متوجه جدیت رقابت بایدن با خودش شده است و در حال آماده سازی اذهان عمومی برای شکست احتمالی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا است. در حقیقت به نظر می رسد که ترامپ به صورت تدریجی در حال از دست دادن امید خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

وی اضافه کرد: این اظهارات ترامپ و صحبت درباره یک توافق جدید با بایدن، نشان دهنده این است که رئیس جمهور آمریکا متوجه سیاست های سخت گیرانه خود در قبال جمهوری اسلامی شده و قصد دارد تا با ایران نرم تر برخورد کند. ترامپ متوجه این مهم شده است که هر شخص دیگری به جای او در سمت ریاست جمهوری ایالات متحده فعالیت می کرد، سیاست های بهتری در قبال ایران اتخاذ و جایگاه بهتری، چه در عرصه جهانی و چه در داخل آمریکا پیدا می کرد.

این پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی و استاد دانشگاه یادآور شد: پیشنهادهای مکرر ترامپ و دولتش برای مذاکره با ایرانیان نشان می دهد، آمریکا به یک انفعال سطحی و جزئی در قبال سیاست های ایران رسیده است. خروج از برجام لکه سیاهی در کارنامه سیاسی دونالد ترامپ است و این شخص به تازگی متوجه وجود این لکه سیاه در پرونده سیاسی خود و تاثیرات آن بر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ میلادی شده است.

کد خبر 384516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.