تحریم ظریف، راه دیپلماسی با آمریکا را مسدود کرد

یک پژوهشگر ارشد روابط ایران و آمریکا گفت: محمد جواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و تحریم وی از سوی ایالات متحده موجب بسته شدن راه تعاملات سیاسی و دیپلماسی با این کشور می شود.

لطف الله سلیمانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تحریم محمد جواد ظریف از سوی ایالات متحده، اظهار کرد: تحریم یکی از راهکارهای دولت آمریکا برای اعمال فشار مضاعف بر مردم و دولت ایران است و آمریکایی ها همواره از این راهکار برای پیشبرد اهداف خود در سطح جهان استفاده کرده اند.

وی افزود: تحریم دستگاه های دیپلماسی کشورهای مختلف از سوی ابر قدرت ها سابقه تاریخی خاصی ندارد و این آمریکاست که بدون در نظر گرفتن مناسبات سیاسی و بین المللی دست به چنین اقدامی زده است. ایالات متحده تحریم وزیر امور خارجه ایران را بدون هیچ ارزیابی و پیش بینی نتیجه انجام داده است.

این پژوهشگر ارشد روابط ایران و آمریکا، محمد جواد ظریف را سخنگوی مردم ایران در مجامع بین المللی و حافظ منافع آنها دانست و تاکید کرد: چندی پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی شده بود که جمهوری اسلامی ایران برای وی روادید سفر به این کشور را صادر نمی کند تا پمپئو بتواند از نزدیک با مردم ایران صحبت کند.

سلیمانی ادامه داد: این درخواست مایک پمپئو در حالی است که مردم ایران همواره در همه راهپیمایی ها و تجمعات خود نشان داده اند که از سردمداران و سیاستمداران اصلی دولت ایالات متحده نفرت دارند و دیدار مستقیم مایک پمپئو با مردم ایرانی نوعی حرکت تمسخر آمیز محسوب می شود.

وی اضافه کرد: این ادعای پمپئو در حالی مطرح شده است که محمد جواد ظریف چند روز پیش در پیامی توییتری خطاب به وزیر خارجه ایالات متحده از او خواست که پاسخگوی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی که قصد مصاحبه کردن با وی را دارند باشد و این تناقض نشان دهنده دروغ آشکار مایک پمپئو در مورد صدور روادید است.

این پژوهشگر ارشد روابط ایران و آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر ظریف با رسانه های آمریکایی، تصریح کرد: محمد جواد ظریف در سفرهای اخیرش به ایالات متحده با ایرانیان مقیم این کشور و بسیاری از رسانه های آمریکایی گفت‌وگو کرده و از حقوق و منافع ملت ایران در برجام و مناسبات سیاسی دوطرفه به خوبی دفاع کرده است. پمپئو نیز قصد داشته تا با سفر به ایران از این ترفند ظریف استفاده کند.

سلیمانی افزود: تحریم محمد جواد ظریف به یکی از بحث برانگیز ترین چالش های داخلی دولت ترامپ تبدیل شده بود و باید منتظر واکنش های هیجانی اعضای کابینه دولت آمریکا باشیم. به نظر می رسد مایک پمپئو قصد داشته از این تحریم جلوگیری کند زیرا تحریم وزیر امور خارجه ایران اقدامی نامعقول است.

وی اضافه کرد: محمد جواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و تحریم وی از سوی ایالات متحده موجب بسته شدن راه تعاملات سیاسی و دیپلماسی با این کشور می شود.

کد خبر 384515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.