رونق تولید در پرتو فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه شهرستان‌ها

تیران- بروکراسی اداری، رفتارهای سلیقه ای و مانع تراشی از جمله موانع پیش روی تولید و اشتغال است که باید ساختار آن اصلاح و مسیر برای فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف همچون تیران و کرون که دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است، فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، رفع موانع تولید، کلید زدن طرح‌های جدید، جذب سرمایه های خارجی، جذب سرمایه‌های خصوصی برای رونق تولید ضروری است اما قوانین دست‌وپاگیر پیش روی سرمایه گذاری خصوصی، هراس از بی نتیجه‌ماندن سرمایه گذاری در بخش تولید، حمایت نکردن نظام بانکی و سخت گیری‌های آن‌ها، ضعف حقوق مالکیت، فراز و فرودهای ارزی از جمله مشکلاتی است که دستیابی به این رونق را بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

در این بین واردات بی رویه و قاچاق افسار گسیخته کالاها نیز مزید بر علت گشته که باید در تصمیم سازی‌های مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

برای رونق تولید و در نهایت توسعه اقتصادی باید کالا و سازه دارای قابلیت رقابت با نوع خارجی را داشته باشد و البته به سمت اجرای برنامه‌هایی برای توسعه صنعت گردشگری رفت. در این حوزه بی شک شهرستان‌های کشور قابلیت و پتانسیل های چشم‌گیر و بالقوه ای دارند که تا کنون از نظرها مغفول مانده یا در سطح بسیار جزئی مورد توجه قرار گرفته است.

به عنوان مثال شهرستان تیران و کرون از توابع استان اصفهان از جمله مناطقی است که می تواند با توجه و پشتیبانی مسئولان، نقش پررنگ و گسترده ای در رونق تولید استان وکشور ایفا کند. تصمیمات کلان کشوری می تواند از دل شهرها و شهرستان‌ها متبلور شده و به پوششی ملی برسد.

نهادهای استانی سلیقه ای رفتار نکنند

فرماندار تیران‌وکرون در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا، گفت: در برنامه توسعه اقتصادی این شهرستان، گردشگری و کشاورزی مولفه‌های اصلی اشتغال و تولید است.

مجید حججی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و ظرفیت‌های حوزه گردشگری سلامت در تیران‌وکرون، افزود: چنین قابلیت‌هایی امکان خوبی برای جذب سرمایه گذار و رونق تولید در عرصه صنایع دستی بوده که تاکنون کمتر از پنج درصد آن استفاده شده است.

وی ادامه‌داد: برای تقویت صنعت گردشگری و هم‌افزایی بین بخش خصوصی و دولتی لازم است که موانع پیش‌روی آن برداشته شود و نهادهای استانی سلیقه ای رفتار نکنند.

فرماندار تیران‌وکرون با اشاره به قابلیت‌های کشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان، افزود: این عرصه‌ها فرصت‌های اشتغال‌زایی را در این شهرستان فراهم کرده و تولید محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی دلیلی بر این ادعا است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: زمینه برای توسعه سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای فراهم است و می‌توان با برندسازی این محصولات، امکان صادرات و کسب منفعت برای آن‌ها فراهم کرد.

بروکراسی سخت اداری مانع اصلی در برابر رونق تولید است

فرماندار تیران‌وکرون با اشاره به موانع پیش‌روی توسعه اقتصادی تصریح‌کرد: بروکراسی سخت اداری و مانع تراشی‌های سلیقه ای باعث شده که روند اجرای کار با مشکل مواجه شود.

وی استعلام‌های اضافی را از دیگر موانع پیش روی تولید بیان کرد و گفت: برای اجرای پروژه های اقتصادی تنها به یک استعلام نیاز و باید پاسخ آن در کمتر ۱۵ روز به دستگاه متقاضی اعلام شود که زمان طولانی برای پاسخ دهی به استعلام‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری را از بین می برد.

 وی یادآورشد: یکی از مشکلات در استعلام‌ها محدودیت در اختیارات برخی از نهادهای اداری شهرستان است و باید تصمیم گیری ها در سطح استان و یا وزارتخانه‌ها انجام شود زیرا مدیران کل اختیارات را به شهرستان‌ها نمی دهند.

ضمانت‌های سنگین بانکی، دریافت تسهیلات را طاقت فرسا می‌کند

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تیران و کرون نیز گفت: ضمانت های سنگین بانکی مانعی برای دریافت تسهیلات صنایع گشته است.

عباس دادخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سال گذشته ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای صنایع با عنوان وام های فراگیر به تیران و کرون اختصاص یافت، افزود: ۹۰ میلیارد ریال آن توسط متقاضیان جذب شد اما مابقی به دلیل ضمانت‌ها و تامین خواسته‌های بانک‌ها جذب نشد.

وی اضافه کرد: برخی از متقاضیان در حال پیگیری تامین ضمانت‌ها برای دریافت این تسهیلات به منظور رفع مشکل نقدینگی کارگاه و فعالیت اقتصادی خود هستند.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تیران و کرون با اشاره به ارائه تسهیلات برای فعالیت‌های اقتصادی روستایی خاطرنشان کرد: سهمیه این منطقه ۲۷۰ میلیارد ریال در سال گذشته بود که ۱۲۰ میلیارد آن جذب و ۱۳۰ میلیارد آن برای فعالیت های گلخانه ای است و متقاضی آن در حال پیگیری جذب است.

وی ادامه داد: فعالیت مجتمع کشاورزی یک طرح ملی است و برای آن ۱۳۰ میلیارد تسهیلات مصوب شد که با تامین خواسته ها این اعتبار برای آن ها تامین می شود.

دادخواه یادآورشد: با اختصاص این تسهیلات شرایط اشتغال‌زایی افزایش می یابد و برای این کار باید شرایط دریافت نیز تسهیل شود در همین راستا سال گذشته برای یکهزار و ۳۰۰ نفر در این شهرستان اشتغال ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از هشت میلیارد ریال تسهیلات بانکی سال گذشته به مشاغل خانگی این شهرستان اختصاص یافت که برخی از بانک‌ها همکاری در توزیع اعتبار نداشتند و سخت گیری های سلیقه ای انجام می دادند اما به همت فرماندار شهرستان، کل این اعتبار جذب شد و بانک ها الزام به همکاری شدند.

سودهای بانکی انگیزه سرمایه گذاری را از بین برده است

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی تیران با بیان اینکه سودهای بانکی بابت سپرده گذاری انگیزه کار صنعتی و سرمایه گذاری را از بین برده و این رفتارها موجب هدایت نقدینگی به بانک ها شده است، به خبرنگار ایمنا گفت: با سپرده گذاری در بانک ها افراد ملزم به پرداخت مالیات، عوارض، اخذ مجوز و بروکراسی اداری نیستند اما برای فعالیت اقتصادی باید شرایط سختی را تحمل و اجرا کنند که این موضوع انگیزه‌ها را از بین می برد.

حسن فدایی افزود: تسهیل شرایط سرمایه گذاری موجب رونق کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی موثر می شود و باید در این زمینه مسئولان و بانک‌ها در ارائه وام همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرمایه گذاران بخش خصوصی فعال در شهرستان تیران‌وکرون خواستار تسهیل شرایط و جلوگیری از رفتار سلیقه‌ای هستند، همچنین قوانین مزاحم و بروکراسی‌اداری انگیزه را از سرمایه گذاران نگیرد و همه با هم به رونق تولید اهتمام داشته باشند.

فعالان اقتصادی بر این باورند که کاهش نرخ بیکاری، مهار نقدینگی، افزایش ارزش پول ملی، کاهش خروج ارز از کشور و اعتبار بخشی به سازه ایرانی و افزایش اعتماد مردم به اقتصاد ایران از نتایج پیش بینی پذیر رونق تولید ملی در کشور است و این موتور محرکه می تواند در صورت کارکرد درست، اقتصاد بیمار کشور را نجات دهد تا به نتایج خوبی برسیم.

کد خبر 384479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.