موسوی لاری: به ایده مشارکت مشروط توجهی نمی‌کنیم

تحولات امروز و فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

قرار نیست به هر قیمتی برای انتخابات مجلس لیست بدهیم

مصطفی کواکبیان ظهرامروز پنجشنبه در اردوی اعضای حزب مردم سالاری در خرم آباد اظهار داشت: شرایط کشور ساده نیست،  نفت را به زور می فروشیم و تازه پولش را هم نمی توانیم بگیریم،  فکر نکنید همه چیز گل و بلبل است و الان فقط سر تقسیم پست ها مشکل داریم. البته اگر مدیری کم توجهی کرده باید تذکر داده شود، اما می خواهم بگویم شرایط کشور عجیب است. در مجلس هشتم ۴۰ نفر بودیم اما کارآمدی ما از ۱۰۰ نفر امروز بیشتر بود، الان نه می توانیم بگوییم چه می خواهیم و نه می توانیم بگوییم چه نمی خواهیم،  بستگی دارد جریانی که وسط لحاف می خوابند به اصطلاح مستقلین به کدام سمت غش می کنند. دوستان بیرون نشسته اند و نمی دانند ما در مجلس چه می کشیم. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گفت: به هر قیمتی قرار نیست لیست بدهیم. البته تلاش می کنیم اکثریت مجلس را به دست بگیریم، ما حتما اگر بالای ۲۰۰ نامزد در کشور داشته باشیم لیست می دهیم.

بی تعارف به ایده مشارکت مشروط توجهی نمی‌کنیم

حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری نائب رئیس جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در دومین کنگره حزب پیشروی اصلاحات که صبح امروز -پنجشنبه دهم مردادماه- در کانون توحید برگزار شد، اظهار داشت: برای جریان اصلاحات که پایبند به رای مردم است و میزان را رای مردم می‌داند، قطعا حضور پای صندوق‌های رای یک اصل است. بی تعارف می‌گویم اینکه برخی بگویند شرکت در انتخابات مشروط شود یا امثال این حرف‌ها، ما توجهی به این گونه اظهار نظرات نخواهیم کرد. شرکت در انتخابات و  تلاش برای ساماندهی امور جامعه بر اساس خروجی‌های صندوق رای تلاشی است که ما نباید از دست بدهیم.  پس ما هیچوقت نمی‌توانیم انتخابات را کنار بگذاریم.اینکه ما نمی‌توانیم در یک حوزه انتخابیه کاندیدا معرفی‌کنیم یا نه، وابسته به شرایط است. ما در یک جایی کاندیدا داریم و با تمام توان از او حمایت می‌کنیم. در جایی دیگر ممکن است بنا به هر دلیلی کاندیدا نداشته باشیم و یا داوطلبان ما از فیلتر شورای نگهبان نتوانسته باشند عبور کنند، بنابراین این مسئله به این معنا نیست که نمی‌خواهیم در انتخابات حضور داشته باشیم. ما جایی برای این کارها نداریم. ما حتی تلاش برای رفع موانع را جزئی از فعالیت‌های ملزوم خود می‌دانیم. همچنین ارتباط با شورای نگهبان، هیئت نظارت و دستگاه های حاکمیتی را جزئی از وظایف و تکالیف خود می‌دانیم. ما به عنوان تکلیف باید موانع پیش رو را برطرف کنیم، بنابراین اصل حضور در انتخابات برای تحقق اهداف است.  

 هزینه‌ کرد بودجه صداوسیما مشخص شود

 پروانه سلحشوری با اشاره به حواشی مطروحه در خصوص نحوه تخصیص بودجه صداوسیما گفت: همه وزارتخانه‌ها و نهادها معمولا از نحوه تخصیص بودجه گله دارند؛ زیرا بودجه تخصیص یافته بر اساس درآمدی است که تحقق می‌یابد و هرچه تحقق یابد به ازای آن می‌توانند منابع تخصیص بدهند. اما بالاخره باید در همه نهادها مشخص شود که بودجه‌های تخصیص یافته در کجا هزینه می‌شود و چه عملکردی دارند و در واقع باید بیلان کاری در خصوص نحوه هزینه‌کرد منابع ارائه شود تا منابع و درآمدها شفاف شود نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «صداوسیما کارکرد خود را در حد دفاع از یک گروه خاص تنزل داده است»، تاکید کرد: امام خمینی (ره) گفته بود که صداوسیما دانشگاه است اما متاسفانه صداوسیما سطح آگاهی عمومی را آنچنان تنزل داده که به دستگاهی تبدیل شده که شبیه یک روزنامه زرد است. شاید الان که سریالی علیه دولت درست شده و عامدا می‌خواسته دولت را تخریب کند، صدای دولت در آمده ولی مردم و نمایندگان سال‌هاست که صداوسیما را تحمل می‌کنند.

چرا آمریکا از حمله نظامی به ایران عقب نشینی کرد؟

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بیان تهدیداتی از سوی آمریکا درخصوص حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: هرچه زمان می‌گذرد جهانیان بیشتر متوجه شده‌اند که عظمت ملت ایران و برخورداری از قدرت پاسخگویی، آمریکایی ها را از اینکه مرتکب خطایی شوند و جنگی را به راه بیندازند به وحشت انداخته و اگر این روزها حرفی از جنگ می‌زنند، بیشتر در حوزه عملیات روانی است تا بتوانند مقاصد خود را به پیش ببرند؛ اگر آمریکایی‌ها قصد نبردی را با ما می‌داشتند، شاید لحظه‌ای که خبر ساقط شدن مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکا توسط مدافعان حریم امنیتی کشور و دریادلان ما منتشر شد، واکنش نشان می‌دادند؛ چراکه زدن پهپادی با این مختصات یعنی زدن به هیمنه، ابهت و یال و کوپال آمریکا که به آن افتخار می‌کرد. آمریکایی ها از این کلاس پهپاد دو تا بیشتر ندارند و برای ساخت این پهپاد فقط ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل پول ساخت چندین هواپیمای پیشرفته جنگی کار تحقیقاتی انجام شده است.آمریکایی‌ها امروز اساسا به فکر این هم نیستند که بخواهند روزی حمله‌ای علیه ما انجام دهند؛ گرچه ممکن است روزی مرتکب خطایی شوند؛ بر همین مبنا نیروهای مسلح ما آماده‌اند و اگر آمریکایی‌ها دست از پا خطا کنند، منطقه بر سر آنها فرود خواهد آمد؛ چراکه امروز مقاومت در منطقه جمهوری اسلامی ایران را قرارگاه مرکزی خود می‌داند و این پیام را آشکار به آمریکایی ها و صهیونیست ها داده است که اگر دست از پا خطا کنید و بخواهند به این قرارگاه مرکزی تعرضی داشته باشید، همه مجموعه های مقاومت از شرق هیمالیا تا شرق مدیترانه و تا دریای سرخ و دریای عرب و خلیج عدن، هرآنچه نیرویی از مقاومت است، بر متجاوز یورش می‌برد.

همه بار را روی دوش شورای نگهبان گذاشتیم و می گویم چرا همه چیز خراب است

 الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: انتخابات‌های ما عیب و نقص‌هایی هم دارد. از جمله خلاء نظام حزبی در آن  حس می‌شود و همین مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. در آخرین جلسه ای که با آیت‌الله جنتی داشتیم، روسای کمیسیون‌ها این نگرانی را مطرح کردند که با توجه به زمان کمی که برای بررسی صلاحیت‌ها  وجود دارد و البته احتمال افزایش شرکت‌ کنندگان، ممکن است شورای نگهبان وقت نکند به دقت همه را بررسی کند. من آنجا پیشنها دادم که راهی نداریم جز این که به سراغ نظام حزبی برویم. در نظام حزبی شما با ۱۰ تا حزب سر و کار دارید. شورای نگهبان هم بجای سر  کله زدن با ۲۰ هزار نفر، با ۱۰ حزب سر و کله می‌زند. می‌گوید که ‌آقای الیاس حضرتی، لیست ۲۹۰ نفر را برای کاندیداتوری معرفی می کند بعد از آن دیگر این حزب است که باید پاسخگو باشد؛ در چنین شرایطی شورای نگهبان من نوعی را صدا می‌کند و می‌گوید چرا فلان فرد که دارای مشکل بود را معرفی کردی؟ این دیگر نقص حزب  من و امتیاز آن می‌شود. این خودش نقطه ضعفی برای پروانه حزبی من می‌شود. اینجاست که شورای نگهبان می‌گوید، ما اگر به شما پروانه حزبی دادیم، برایتان احترام قائل شدیم، باید این شاخص‌ها را رعایت کنید. در این صورت در واقع خود رئیس حزب مشکل ایجاد می‌کند. شورای نگهبان هم می‌گوید تا زمان هست برو و یک نفر دیگر را انتخاب کن. این طوری هم احزاب راحت‌ترند و هم شورای نگهبان. معمولا احزاب ناظر حزبی دارند. وقتی یک حزبی رای می‌آورد، آن ناظم حزبی حتی به کت و شلوار یا مدل موی من هم می تواند ایراد بگیرد. خود احزاب در واقع بالاترین فیلترهای نظارت استصوابی را دارند و مسئولیت نظارت استصوابی با آنها است. ما همه بار را روی دوش شورای نگهبان گذاشتیم و می‌گوییم چرا همه چیز خراب می‌شود.

صداوسیمای ایران برای این است که گاندو بسازدو در داخل دعوا درست کند 

عباس عبدی درباره اصرار پمپئو برای گفت‌وگو با رادیووتلویزیون ایران گفت: فکر می کنم پمپئو با امور ایران اصلا آشنا نیست که چنین پیشنهادی را مطرح می کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: رادیو تلویزیون ایران به مثابه رسانه در مفهوم عرفی جهان نیست. برای کارهای خاص است، مثلا گاندو بسازد و در داخل دعوا درست کند، یا ابزاری علیه جناح های سیاسی شود. در کنار این کارها چند برنامه سرگرمی مثل خندوانه!! و... هم بسازد.

عبدی اظهار کرد: چه بسا پمپئو با رادیو و تلویزیون ایران صحبت کند و اصلا ما حرف هایش را نشویم یا اگر هم پخش شود معلوم نیست ترجمه درست باشد، بنابراین به هدفش نمی‌رسد. در مجموع آقای پمپئو یا از روی ناآگاهی این مسائل را گفته یا اینکه توجهی به واقعیت ها ندارد. احتمالا در وزارت خارجه آمریکا مشاوران و مسئولان ضعیفی درباره ایران دارند. اینکه آقای ظریف می‌رود آمریکا و با رسانه‌های آنجا صحبت می‌کند برای این است که آمریکایی‌ها بر خلاف ما رسانه‌های خودشان را گوش می‌کنند و رادیو و تلویزیون ما را نمی‌بینند، یا به اخبار رسانه های ما دسترسی ندارند. بنابراین آقای ظریف می‌رود آنجا تا حرف‌های ایران را از این طریق به اطلاع مردم آمریکا برساند.

وی ادامه داد: در ایران، مردم از اخبار رسانه‌های فرامرزی مرتبط با ایران اطلاع کامل دارند. به رسانه های آمریکایی از خودشان زودتر و سریعتر و به طور آنلاین دسترسی دارند و اخبارشان را رصد می کنند، بنابراین آقای پمپئو برای اینکه حرف هایش به ما برسد، در همان کنگره صحبت کند ما می شنویم و مشکلی با این مسئله نداریم. هر چند بعید است که حرف جدید و درست و درمانی داشته باشه که تا حالا نگفته باشد و ما مطلع نباشیم.

کد خبر 384475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.