ظرفیت‌های بالقوه کسب‌وکارهای اینترنتی در تیران‌وکرون

تیران- کسب و کارهای جدید و نوین همچون فعالیت‌های دیجیتالی و الکترونیکی کمتر شناخته شده است اما دارای ظرفیت قابل توجه و بالقوه ای برای نسل جوان و نوجوان جامعه امروز کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران و کرون، تاریخچه کسب و کارهای اینترنتی به طور تقریبی به سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد و در سال ۲۰۰۷ با معرفی گوشی تلفن همراه هوشمند و تحول جدی در فناوری اطلاعات، مسیر کسب و کار اینترنتی به صورتی جدی‌تر در پیش گرفته و به عنوان راهی در راستای رونق اقتصادی شناخته شد.

بر اساس آمارهای منتشر شده اخیر؛ ۳۲ هزار کسب و کار اینترنتی در کشور فعالیت دارد و در سال‌جاری نیز به بیش از ۶۲۰ هزار کسب و کار اینترنتی مجوز فعالیت داده شده است. البته گسترش فناوری اطلاعات و توسعه فضای مجازی، فروشگاه‌های سنتی را تحت تاثیر قرار داده و گاها با چالش مواجه کرده است.

تجارت الکترونیک نیازمند دانش در عرصه فناوری اطلاعات، بازاریابی و مدیریت است اما موضوع مهم این است در این حوزه فردی که بر هر سه دانش نامبرده تسلط کافی و وافی داشته باشد، تعداد کمی وجود دارد. البته با توجه به مورد اقبال عمومی بودن کسب و کارهای جدید و الکترونیک همچنین رشد ۱۰ درصدی ایران در این بخش، می‌توانیم به رقم خوردن اتفاقاتی خوش و شایان توجه در این حوزه امیدوار باشیم.

نکته مهم این است که چنین رخدادهای خوش یمنی چقدر بطن شهرها و شهرستان های کشور رخنه کرده و در محیص‌های جدای از پایتخت و کلانشهرهای کشور توانسته اند از چنین کسب و کارهایی برای اشتغال و درآمدزایی بهره ببرند.

شهرستان تیران و کرون نیز از این جرگه خارج نبوده و باید دید برنامه مسئولان برای انجام زیرساخت‌ها و نهادینه کردن فرهنگ کسب وکارهای اینترنتی چیست؟!

توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در تیران و کرون

رئیس اداره مخابرات تیران و کرون در ارتباط با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی، گفت: با توجه به ضرورت‌های جامعه، زیرساخت های اینترنتی در این شهرستان همچون راه اندازی شبکه فیبر نوری در حال توسعه است.

ناصر سلطانی ادامه داد: ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه در شهرستان تیران و کرون به ترتیب بیش از ۴۲ و ۳۳ درصد است که این نُرم در حال افزایش است.

وی با اشاره به دسترسی به اینترنت در سراسر شهرستان تیران و کرون افزود: شبکه‌های اینترنتی در سراسر شهرستان در حال توسعه و این دسته از خدمات توسط شرکت‌ها و شرکت مخابرات ارائه می‌شود اما دسترسی به این امکانات باید برای خدمات رسانی بیشتر توسعه یابد.

فعالیت انفرادی به کسب و کارهای دیجیتال آسیب می‌زند

یک استاد دانشگاه و کارشناس تجارت الکترونیک با اشاره به مولفه مهم کارِ گروهی در کسب و کارهای الکترونیکی به خبرنگار ایمنا گفت: فعالیت انفرادی آسیبی پیشِ روی کسب و کارهای دیجیتال است که فرد باید به تنهایی کسب و کارش را راه بیندازد و این موضوع مشکل‌ساز است.

سید فخرالدین نور بهبهانی افزود: آموزش مهارت کار گروهی و تشکیل تیم‌های کسب و کار برای فعالیت در این حوزه برای قشر جوان و نوجوان است و با توجه به اینکه این نوع فعالیت‌ها با خطا و آزمون همراه است باید این نکات به افراد جوان و تازه کار آموخته شود.

وی یادآورشد: باید به این افراد خودداری از فعالیت‌های کپی برداری را آموخت و آنها را به سمت ایده پردازی و کسب تجربه‌ هدایت و راهنمایی کرد.

این کارشناس تجارت الکترونیک اضافه کرد: رونق کسب و کارهای الکترونیکی با سیاستگذاری‌ دانشگاه‌ها برای دروس تجارت و افزایش اطلاعات و مهارت در این حوزه، جان می‌گیرد و از سوی دیگر زیرساختی قانونی در کشور نیز در راستای حفظ مالکیت فکری و جلوگیری از سرقت ایده‌ها نیاز است.

وی گفت: در کنار جایگاه مهم این نوع کسب و کارها، تجربه‌ شکست‌ نیز وجود دارد، البته تعدادی از این شکست‌ها زمینه ساز پیشرفت نیز خواهد بود. اگر توانایی و مهارت برای کار گروهی در بین افراد تقویت شود چنین کسب و کارهایی که مبتنی بر فعالیت مشارکتی و گروهی است، تقویت خواهد شد.

زمینه فعالیت های الکترونیکی در تیران و کرون فراهم است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران‌وکرون با اشاره به ظرفیت‌های انسانی و توانمندی‌های فردی جوانان در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: با وجود نیروی انسانی توانمند، زمینه‌های فعالیت‌ در حوزه مجازی و الکترونیکی در تیران‌و کرون فراهم است.

اقبال صالحی افزود: با انجام فعالیت‌های گروهی، تیم‌سازی و ارائه امکانات به این نوجوانان و جوانان فعال قادر به توسعه فعالیت هایی در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه جامعه از علوم روز برخوردار است، خاطرنشان‌کرد: با افزایش مهارت و دانش عمومی در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی امکان توسعه این مشاغل وجود دارد اما باید زیرساخت و همکاری دستگاه‌های متولی افزایش یابد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران‌وکرون ادامه ‌داد: راه اندازی یک مجتمع دیجیتال در تیران فرصت‌های خوبی را در افزایش آگاهی عمومی نسبت به فناوری اطلاعات و کارکردهای آن دارد که باید از این مراکز حمایت شده تا قادر به توسعه فرهنگ دیجیتال و برنامه های عمومی باشد.

اهمیت کارآفرینی فضای مجازی مغفول مانده است

یک کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کارکرد و اهمیت کارآفرینی در فضای مجازی برای جوانان ناشناخته ومغفول مانده است. فضای مجازی تنها در توسعه اطلاع رسانی موثر نبوده بلکه در ایجاد کسب و کارهای نوین و تجاری نیز نقش اساسی داشته و منافع آن نصیب افراد فعال در این حوزه شده است.

محمدنوید متقی افزود: یکی از فرصت‌های طلایی سرمایه گذاری، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که اگر فرصت‌ها به خوبی شناخته شود کار و فعالیت‌های منحصر به فردی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش و جایگاه کارآفرینی تصریح‌کرد: کارآفرینی هنگامی که مشکل و چالشی را رفع می‌کند، معنا و جایگاه می یابد و باید بر این اساس برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های فراغتی بر رفع چالش‌ها متمرکز شود.

وی نیازسنجی و خلاقیت را در کارآفرینی فضای مجازی، ضروری دانست و ادامه ‌داد: طرح‌های خلاق و جذاب در فضای مجازی کاربرد و توانایی بیشتری را نسبت به دیگر طرح‌ها خواهد داشت و یکی از قابلیت‌های مهم این حوزه خلاقیت و نوآوری است که در حوزه‌های دیگر چنین وضعی وجود ندارد.

متقی با بیان اینکه کارگاه آموزشی کارآفرینی باید در پایگاه اوقات فراغت و در رشته‌های فرهنگی و فضای مجازی برگزار شود، خاطرنشان‌کرد: آموزش چنین مهارت‌هایی موجب توسعه فعالیت‌های الکترونیکی می‌شود.

توسعه راه اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی در تیران و کرون

کسب و کارهای الکترونیکی در این شهرستان حرکت خود را با ایجاد فروشگاه‌هایی در شبکه های اجتماعی، راه اندازی ماکسیم و خدماتی مثل زیست اَپ شروع کرده است اما نبود حمایت، آموزش‌های هدفمند و همچنین سخت گیری های سلیقه ای مشکلاتی را برای این دسته از فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

محمدرضا دادخواه تیرانی یک دانش آموز دبیرستانی که در این حوزه با ایجاد بازارچه ای در فضای مجازی فعال شده، سخت گیری مدرسه و نبود شناخت برای آن ها را یکی از موانع فعالیت منسجم در دوران تحصیل اعلام کرد و گفت: وقتی که در مدرسه هستم باید بازارچه خود را تغذیه و به مشتریان پاسخ دهم که این کار را در زنگ تفریح و خارج از وقت کلاس انجام می دهم اما مدیر مدرسه به دلیل نداشتن شناخت نسبت به این کسب و کار مانع از فعالیت شده و اینطوری قادر به انجام فعالیت نیستم و باید پس از ورود به دانشگاه به فعالیت خود ادامه دهم.

وی توقف جریان فعالیت اقتصادی خود را خروج از بازار رقابت بیان کرد و ادامه داد: اگر مدرسه و مسئولان از طرح‌های ما حمایت کنند قادر به راه اندازی بازارچه‌های بزرگ اینترنتی خواهیم بود اما همه دانش لازم را باید خودمان تحقیق کنیم و افراد مطلع و آگاهی برای این حوزه وجود ندارد.

این فعال کسب و کارهای فضای مجازی نوجوان خواستار تشکیل کمیسیون حمایتی برای تعریف سازوکار قانونی به‌منظور فعالیت در این حوزه را شد.

به گزارش خبنگار ایمنا، فعالان کسب و کارهای الکترونیکی که معمولا دانش آموز و یا دانشجو هستند با انگیزه و استعدادخاصی وارد می شوند و از ظرفیت‌های متفاوت استفاده می کنند اما شرایط سخت و دشواری که برای این افراد پیش رو است مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. اگر شرایط برای این جوانان و نوجوانان با انگیزه فراهم کنیم در پیشبرد کارها بسیار موثر و کارآمد خواهد بود و نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت اما رفتارهای سلقیه ای و سخت گیرانه مشکل ساز خواهد بود.

گزارش از: اکبر مهدی زاده- خبرنگار شهرستان تیران و کرون ایمنا

کد خبر 384470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.