تولد بچه فیل حاصل از لقاح مصنوعی/ مصرف گوشت درجهان ۳ برابر شده‌است

افزایش سه برابری مصرف گوشت و لبنیات در جهان، مرگ دسته جمعی کلاغ ها، توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره شکایت از رییس سازمان محیط زیست، جمع آوری ۳ هزارمتر دام صیادی از دریاچه زاینده رود و تولد بچه فیل حاصل از لقاح مصنوعی عناوین خبرهای بسته محیط زیست این هفته ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک بچه فیل حاصل از لقاح مصنوعی در باغ‌ وحش شونبرون در وین، پایتخت اتریش در برابر دید حاضران قرار گرفت. این بچه فیل ماه ژوییه از مادر ۲۷ ساله خود که به طریق لقاح مصنوعی باردار شده بود، به دنیا آمد. پدر او یک فیل وحشی از آفریقای جنوبی است.

این دومین بچه فیلی است که در باغ‌ وحش شونبرون با استفاده از لقاح مصنوعی متولد شده است. وزن این نوزاد در زمان تولد ۹۰ کیلوگرم بود و به گفته پزشکان باغ‌ وحش اکنون در سلامت کامل به سر می‌برد. فیل‌ها در زمره جانوران در حال انقراض هستند و سازمان‌های فعال در حوزه محیط زیست و طبیعت می‌کوشند با روش‌های گوناگون جلوی انقراض آنها را بگیرند. 

ماهی‌های خاویاری در لیست گونه‌های در خطر انقراض

داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای گونه خاویاری برنامه اقدام و عمل را در دستور کار دارد.

وی در رابطه با ماهی‌های خاویاری در خطر انقراض اظهار کرد: مدیریت ماهی‌های خاویاری در معرض خطر انقراض برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و با همکاری سازمان شیلات ایران صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه سازمان شیلات ایران هنوز مشغول رهاسازی ماهی‌های خاویاری در دریاست، افزود: در حال حاضر صید ماهی‌های خاویاری در پنج کشور حاشیه دریای خزر ممنوع است، سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشبرد برنامه‌های مدیریتی خود و بهره برداری پایدار از آبزیان با همکاری سازمان شیلات کارگروهی را تشکیل داده است.

۳ هزار متر دام از دریاچه زاینده رود جمع آوری شد

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان، محیط بانان این اداره طی گشت وکنترل ، نور کشی و قلاب کشی از تمام قسمت های دریاچه سدزاینده رود منطقه حفاظت شده دالانکوه و سد زاینده رود در شب و روز گذشته با قایق موتور سازمانی بیش از سه هزار متر دام از قسمتهای مختلف دریاچه جمع آوری و به پاسگاه محیط زیست چادگان منتقل کردند.

دولت فرانسه به دلیل اهمال در مبارزه با آلودگی هوا محکوم شد

یک دادگاه اداری در فرانسه دولت این کشور را به دلیل اهمال در برابر آلودگی هوا مقصر شناخت.

یک مادر حدودا ۵۰ ساله و دخترش که در نزدیکی یکی از اتوبان‌های منطقه سن اوئن در حومه پاریس زندگی می‌کردند، از دولت فرانسه به دلیل ابتلا به مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا شکایت کردند.

دادگاه اداری مونترو در نزدیکی پاریس دولت فرانسه را در بیماری این دو نفر مقصر شناخت. این مرجع قضایی در حکم خود اعلام کرد که تمهیدات به کار گرفته شده از سوی دولت برای مقابله با آلودگی هوا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ با وظایف قانونی و به‌ویژه مقررات آیین‌نامه‌های اروپایی همخوانی نداشته است.

با این همه، دادگاه درخواست دو شاکی برای پرداخت ۱۶۰ هزار یورو خسارت را رد کرد. استناد این محکمه اداری این است که نمی‌توان بین بیماری تنفسی شاکی‌ها و آلودگی هوا ارتباط مستقیم تشخیص داد. منطقه ایل دو فرانس که پاریس مرکز آن است، یکی از آلوده‌ترین مناطق فرانسه به شمار می‌رود.

توضیح اسماعیلی درباره شکایت از رییس سازمان حفاظت محیط زیست

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره تشکیل پرونده برای رئیس سازمان محیط زیست در ارتباط با طرح طوبی و  آخرین وضعیت اعلام جرم دادستان بندر انزلی از رئیس این سازمان در ارتباط با طرح بایوجمی گفت: اصل شکایت را تایید می‌کنم و شکایتی انجام شده است. بدلیل اینکه در ارتباط با موضوع بندرانزلی  مرجع صالح به رسیدگی تهران است، اعلام جرم دادستانی بندرانزلی برای رسیدگی به دادسرای تهران ارسال شده است.

وی افزود: موضوع مربوط به لواسانات هم در دادسرای تهران مطرح است اما در هیچ کدام از این موضوعات بررسی اولیه تکمیل نشده و به همین  دلیل  از بیان جزییات معذورم.

مرگ کلاغ‌ها در بوستان غدیر قم

روز چهارشنبه فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن تعداد قابل توجهی از کلاغ‌ها در بوستان غدیر که چند کیلومتری از شهر قم فاصله دارد منتشر شد که نگران کننده به نظر می‌رسید.

با حضور در محل این پارک و گفتگو با چند پارکبان، آنان این اتفاق را تکذیب نکردند اما می‌گفتند که حادثه برای روز سه‌شنبه ۸ مرداد است و تعدادشان هم طبق آنچه که گفته می‌شود ۲۰۰ عدد بوده صحیح نیست و به این تعداد نبوده است.

لاشه چند کلاغ در محوطه خاصی از پارک بر روی زمین افتاده بود و بیشتر آنها جمع آوری شده بودند، اما همین تعداد باقی مانده نیز بوی بسیار متعفنی داشتند.

به گفته دامپزشک اداره کل دامپزشکی استان قم در سال‌های اخیر چنین اتفاقی گزارش نشده بود و قرار شد پس از نمونه برداری و انجام آزمایش‌های تخصصی نتیجه مشخص شود.

وی عنوان کرد: تعداد این کلاغ‌ها ۳۰ عدد بوده و علت آن هنوز مشخص نیست

تغییر اقلیم باعث افزایش ناامیدی می شود

طبق مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه استنفورد آمریکا، گرمایش جهانی زمین نقش زیادی در افزایش ریسک خودکشی دارد.

پژوهشگران آمریکایی با مقایسه دمای هوا و نرخ خودکشی چندین دهه قبل هزاران منطقه آمریکا و مکزیک، دریافته اند که افزایش دما تا سال ۲۰۵۰ می ‌تواند باعث خودکشی بیش از ۲۱ هزار در آمریکا و مکزیک شود.

اخیرا محققان دانشگاه استنفورد آمریکا با بررسی حدود نیم میلیون توئیت، دریافته اند که افزایش گرمای هوا، نقش زیادی در ازدیاد نرخ خودکشی و همچنین بکارگیری جملات افسرده در شبکه‌ های اجتماعی دارد.

آنها با بررسی توئیت کاربران دریافته اند که استفاده از کلمات نا امید کننده تنهایی و خودکشی در زمان‌های گرم سال به مراتب بیشتر از هر زمان دیگری است..

بطری‌های پلاستیکی را دوباره پر نکنید!

در حالی که اکثر افراد تصور می‌کنند پر کردن دوباره بطری‌های یکبار مصرف پلاستیکی با آب، اقدامی سازگار با محیط زیست است، کارشناسان هشدار داده‌اند خطرات این کار می‌تواند بسیار بیشتر از منافعش باشد.

بیسفنول آ که معمولا با BPA شناخته می‌شود، یک ماده شیمیایی است که برای تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی مضر می‌تواند مشکلات عمده سلامتی از جمله ابتلا به سرطان، ناباروری و عدم تعادل هورمونی را به همراه داشته باشد.

اما خطرات احتمالی بطری‌های پلاستیکی به همین جا ختم نمی‌شود. در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در فردونیا روی بیش از ۲۶۰ بطری پلاستیکی انجام شد، مشخص گردید که ۹۳ درصد از این بطری‌ها حاوی میکروپلاستیک‌ها یا ذرات پلاستیکی بسیار کوچک هستند. علاوه بر این، بطری‌های پلاستیکی آب معدنی از پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده‌اند و وقتی گرم شوند دو ماده شیمیایی آنتیموان و" بیسفنول آ"را آزاد می‌کنند.

نکته مهم در رابطه با بطری‌های پلاستیکی این است که آنها هم مانند تمام ظروف مخصوص نوشیدن، با دهان و دست ما و میکروب‌های آنها در تماس هستند. دهانه این بطری‌ها بسیار کوچک است و تمیز کردن آنها را دشوار می‌کند. محیط مرطوب دهانه این بطری‌ها می‌تواند محلی برای رشد و پرورش باکتری‌ها باشد.

گامی دیگر در جهت تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط بان

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از صدور کارت همیار محیط زیست خبر داد و گفت:در گذشته سو استفاده‌هایی از کارت همیار محیط زیست می شد اما صدور کارت‌های جدید به صورت بر خط انجام می شود تا دیگر امکان سوء استفاده فراهم نشود.

وی در خصوص روش اخذ این کارت  گفت: افراد متقاضی بالای ۱۸ سال با داشتن شناسنامه و کارت ملی به اداره های محیط زیست استان مراجعه کنند پس از پر کردن فرم ها و احراز هویت نام آنها در سامانه قرار می‌گیرد، در صورت تایید نهایی یگان ظرف یک ماه کارتشان صادر خواهد شد.

نیم قرن اخیر مصرف گوشت و لبنیات ۸۵ درصد مردم جهان سه برابر شده است

آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد "فائو" نشان می‌دهدطی نیم قرن گذشته "از سال ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۵ میلادی" نشان می‌دهد که سرانه مصرف گوشت، شیر و سایر لبنیات در کل جهان حدود دو برابر افزایش یافته است. با این حال، نرخ تغییرات در کشورهای توسعه یافته سه مرتبه بیشتر از کشورهای در حال توسعه است.

میانگین سرانه مصرف گوشت در کشورهای در حال توسعه در سال ۱۹۶۵ حدود ۲۸ کیلوگرم در مقابل ۱۸۶ کیلوگرم در کشورهای توسعه یافته بود.

سرانه مصرف گوشت در کشورهای در حال توسعه به ۵۵ کیلوگرم رسیده و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۶ کیلوگرم افزایش خواهد یافت. این نرخ در کشورهای توسعه یافته ۲۱۷ کیلوگرم بوده و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۲۱ کیلوگرم خواهد رسید.

همچنین میانگین سرانه مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی در کشورهای در حال توسعه در سال ۱۹۶۵ حدود ۱۰.۲ کیلوگرم در مقابل ۶۱.۵ کیلوگرم در کشورهای توسعه یافته بود.

سرانه مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی در کشورهای در حال توسعه به ۴۱.۳ کیلوگرم رسیده و تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵.۳ کیلوگرم افزایش خواهد یافت. این نرخ در کشورهای توسعه یافته ۹۵.۷ کیلوگرم بوده و تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰.۱ کیلوگرم خواهد رسید.

با وجود اینکه مصرف گوشت و لبنیات در کشورهای توسعه یافته سه برابر کشورهای در حال توسعه است، اما سرانه مصرف این محصولات در کشورهای در حال توسعه در نیم قرن گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد یافته است. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه و کشورهای در حال گذار در همین مدت نرخ رشد ۱۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کردند.

کد خبر 384462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.