واکنش های جهانی به تحریم ظریف

اظهار نظر "جارت بلانک"، هماهنگ کننده سابق اجرای توافقنامه هسته ای ایران،"وندی شرمن" مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا،"رابرت هانتر"دیپلمات پیشین آمریکا، روزنامه الاخبار لبنان و رادیو بین المللی چین درباره تحریم ظریف از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

چین: تحریم ظریف مکر جدید آمریکا است

رادیو بین المللی چین در مطلبی تحلیلی به موضوع تحریم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا پرداخته و از این موضوع به عنوان «مکر و حیله ای جدید» یاد کرده است.

در این گزارش آمده است تحریم این بار آمریکا، حیله و مکر جدیدی علیه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است دلیل آمریکا این است که ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند و یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای رهبر ایران کار می‌کند.

لبنان: تحریم ظریف تقویت اتحاد داخلی ایرانیان را در پی دارد

یک روزنامه لبنانی با اشاره به تحریم آمریکا علیه محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نوشت: این اقدام وحدت گروه های مختلف ایران را بیشتر خواهد کرد.

روزنامه الاخبار در شماره روز پنجشنبه خود در مطلبی باعنوان «واشنگتن فشارهای خود را شدت می بخشد» درباره تحریم ظریف نوشت: این تحریم ها گام جدید واشنگتن درچارچوب اعمال فشار سیاسی حداکثری بر ایران است حال آنکه گفت وگو با تهران را خواستار است.

هانتر: تحریم ظریف شخصی کردن اختلاف است

مشاور پیشین بین الملل وزارت خارجه آمریکا و سفیر اسبق این کشور در پیمان ناتو، تحریم وزیر امور خارجه ایران را "شخصی" کردن اختلافات دو کشور دانست و گفت این اقدام بر خلاف اصول تاریخی دیپلماسی برای یافتن کانال گفت وگو است.

"رابرت هانتر" دیپلمات پیشین آمریکا که با ریاست جمهوری ترامپ از مشاورت وزارت خارجه این کشور حذف شد، روز پنج شنبه در گفت وگویی این مطلب را در پاسخ به چرایی تحریم "محمد جواد ظریف" توسط واشنگتن مطرح کرد.

وی با اشاره به ادعای مقام های آمریکا که گفته اند ظریف "تصمیم گیر" نیست، تصریح کرد: اگر واقعا از نظر دولت ترامپ، آقای ظریف فردی بدون اختیارات است و نماینده قدرت اصلی در ایران نیست، پس چرا او را تحریم کردند؟ این کاری بی معناست.

شرمن: تحریم ظریف، ضربه به جریان دیپلماسی است

"وندی شرمن" مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی با اشاره به ادعای ترامپ درباره مذاکره بدون پیش شرط، نوشت که تصمیم دولت او برای تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران کمکی به دیپلماسی نمی کند.

شرمن که عضو تیم مذاکرات هسته ای آمریکا در دوره اوباما بود، اضافه کرد: تحریم وزیر امور خارجه در هیچ کجا کمکی به جریان مذاکره و دیپلماسی نمی کند. 

در اطلاعیه دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا، دلیل تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تبعیت مستقیم یا غیر مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است.

بلانک: تحریم کنندگان ظریف احمق و دروغگو هستند

"جارت بلانک"، هماهنگ کننده سابق اجرای توافقنامه هسته ای ایران در وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از برخی افراد دولت ترامپ برای تحریم ظریف از سوی واشنگتن، آنان را احمق، دروغگو و خطرناک نامید.

جارت بلانک در توئیتی اضافه کرد: درباره اینکه گفته می شود؛ ایالات متحده می خواهد "با کسی که تصمیم گیرنده اصلی است تماس برقرار کند" شما در واقع به یک نماینده مطمئن نیاز دارید، نه تصمیم گیرنده.

به گفته وی، برخی افراد در دولت ترامپ احمق هستند، برخی دروغگو، برخی هر دو و بسیاری از آنان خطرناک هستند.

روسیه حامی ایران در جنگ نفتکش ها

پایگاه خبری "یو اِی وایر" آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد که روسیه در جنگ نفتکش های خلیج فارس از ایران حمایت می کند، جنگی که آمریکا و انگلیس را وادار کرد تا برای حمایت از نفتکش ها به این معبر کلیدی ترازیت انرژی جهان نیرو اعزام کنند.

این گزارش با اشاره به امضای یادداشت تفاهم اخیر میان رئیس ستاد مشترک ارتش ایران و وزیر دفاع روسیه در مسکو ، آن را نخستین قرارداد همکاری دفاعی و امنیتی در نوع خود میان دو کشور توصیف کرد و افزود: شواهد از تحولات خاورمیانه حاکی است که روسیه به تازگی مشی حمایت از ایران را در این تحولات در پیش گرفته است.

براساس این گزارش، ایران و روسیه در حالی این توافق را امضاء کردند که ایران اخیرا یک کشتی نفتکش انگلیسی را آبهای خلیج فارس توقیف کرده است.

سفر نجبا عراق به ایران

هیئتی به ریاست معاون دبیرکل و سخنگوی رسمی جنبش مقاومت اسلامی نجبا عراق به منظور دیدار با شخصیت های سیاسی و مراجع عظام تقلید هفته آینده وارد ایران می‌شود.

گزارش پایگاه خبر نجبا حاکی است: «نصر الشِمَّری» سفر خود را با ملاقات مراجع عظام تقلید و علمای اعلام در قم آغاز می‌کند.

دیدار و رایزنی با شخصیت‌های برجسته کشوری ـ لشکری و ابلاغ پیام شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش، برنامه اصلی سفر سخنگوی نجبا به تهران خواهد بود.

همچنین در پایان این سفر نشستی تحلیلی ـ تبیینی با موضوع "بررسی تبعات منفی حضور امریکا در منطقه غرب آسیا" در محل لانه جاسوسی آمریکا با حضور نمایندگان جبهه مقاومت از کشورهای ایران، لبنان، فلسطین، یمن و بحرین برنامه‌ریزی شده است که الشمری به‌عنوان نماینده مقاومت عراق در آن حضور یافته و به ایراد سخن خواهد پرداخت.

در حاشیه این سفر، برگزاری کنفرانس خبری و حضور در شبکه‎های تلویزیونی نیز پیش‌بینی شده است.

روسیه: فرانسه در امور داخلی مان دخالت نکند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با توجه به ابراز نگرانی وزارت خارجه فرانسه از اعتراضات اخیر در روسیه به خاطر انتخابات محلی در مسکو، به سرکوب سخت جلیقه زردها در پاریس اشاره و اعلام کرد که فرانسه حق مداخله یا درس دادن به دیگر کشورها ندارد.

ماریا زاخارووا اظهار داشت: وزارت خارجه فرانسه نگران اعتراضات در مسکو است، همان فرانسه ای که حدود یک سال است به گفته ساکنان این کشور، اقدامات جنگی در آن بین معترضان و ماموران پلیس جریان دارد.
زاخارووا افزود: حکومت فرانسه همه نوع شیوه های سرکوب را استفاده می کند از گاز اشک آور گرفته تا نارنجک های پرصدا و گلوله های پلاستیکی علیه معترضان در خیابان های پاریس به کار گرفته می شود و بسیاری را دستگیر و زندانی می کنند.

وی ادامه داد: مقام های فرانسوی با این ادعا که اجتماعات اعتراضی غیرقانونی بوده و مجوز برای برگزاری آن دریافت نشده است، از این رفتارها حمایت کرده اند و ماموران پلیس فرانسه نیز با معترضان همانند اشغالگران خارجی و نه بخشی از مردم فرانسه رفتار می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه آمار رسمی درباره اعتراضات در فرانسه وجود ندارد، اظهار کرد: به گفته وزیر کشور فرانسه در اعتراضات این کشور ۱۱ نفر کشته و دو هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان معروف به جلیقه زردها مجروح شده اند، ۷۶ نفر هم جراحات جدی برداشته اند.

مرگ احتمالی فرزند اسامه بن لادن

شبکه "ان بی سی" روز چهارشنبه اعلام کرد، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی‌اند حمزه پسر اسامه بن لادن که "رهبری اصلی" در تشکیلات القاعده محسوب می‌شود، کشته شده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، به گفته مقام‌های امنیتی آمریکا، حمزه، پسر اسامه بن لادن بنیانگذار گروه القاعده، مرده است.

سه مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکردند به شبکه ان بی سی گفتند، جوان ۳۰ ساله‌ای که نامش در لیست سیاه متهمان تروریستی آمریکا قرار داشت، مرده است.

این شبکه افزود، مقامات آمریکایی اطلاعات بیشتری درباره محل و تاریخ مرگ حمزه و اینکه آیا آمریکا در این امر نقش داشته، ارائه نکردند.

آزمایش موفقیت آمیز سامانه جدید راکت انداز در کره شمالی​

کره شمالی امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، در پرتاب‌های موشکی که روز چهارشنبه انجام داد یک سیستم موشکی جدید را زیر نظر کیم جونگ اون آزمایش کرد. کره شمالی می‌گوید، سامانه جدید راکت‌انداز هدایت‌شونده این کشور با موفقیت آزمایش شده است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA گزارش داد: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پرتاب آزمایشی روز ۳۱ ژوئیه با استفاده از یک سامانه راکت اندار چند منظوره جدید با کالیبر بزرگ را تحت نظر داشته است.

کره شمالی گفته است، سامانه جدید راکت‌انداز هدایت‌شونده به قابلیت‌های نظامی این کشور می‌افزاید و توانایی هدف قرار دادن کره جنوبی را دارد.

رسانه‌های کره شمالی گفتند، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شخصا در این آزمایش جدید حضور داشته است.

تماس تلفنی اردوغان و ملک سلمان

رئیس جمهوری ترکیه در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان فوت بردارش شاهزاده بندر بن عبدالعزیز را تسلیت گفت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در بیانیه‌ای که از سوی مرکز روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در تماسی تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان فوت شاهزاده بندر بن عبدالعزیز برادر او را تسلیت گفت.

طبق این بیانیه دو طرف در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی روابط دو کشور را بررسی کرده و درباره تحولات منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد: پادشاه عربستان در این گفت‌وگوی تلفنی از ابراز همدردی برادرانه اردوغان تقدیر و تشکر کرد.

تماس تلفنی ترامپ و پوتین

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا در جریان تماسی تلفنی به همتای روس خود پیشنهاد کمک در خاموش کردن آتش سوزی گسترده در سیبری را داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دفتر مطبوعات کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این پیشنهاد دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود را کلید احیای کامل روابط میان مسکو و واشنگتن تلقی کرد.

آتش سوزی گسترده در روسیه در حال حاضر به سه میلیون هکتار از جنگل‌های دورافتاده رسیده است؛ منطقه‌ای که تقریبا وسعت آن به اندازه کشور بلژیک است. این رویداد باعث به وجود آمدن دود غلیظ بر فراز سیبری شده و سبب شده تا مناطق مختلف حالت فوق‌العاده اعلام کنند.

در این تماس تلفنی که از سوی واشنگتن برقرار شد، پوتین از ترامپ به دلیل پیشنهاد کمکش تشکر کرده و گفت: روسیه در حال حاضر نیروهای هوایی را برای مبارزه با آتش سوزی گسترده در سیبری بسیج کرده است.

سقوط جنگنده آمریکایی در دره مرگ

یک فروند جنگنده اف ۱۸ نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی یکی از پایگاه‌های هوایی نیروی دریایی این کشور واقع در جنوب کالیفرنیا سقوط کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، یگان هوایی وابسته به نیروی دریایی آمریکا در صفحه توییتر سقوط این جنگنده را تایید کرده اما وضعیت خلبان این جنگنده همچنان نامعلوم است.

لیدیا باک، افسر روابط عمومی جناح جنگنده‌های مشترک در بیانیه‌ای گفت: جنگنده مافوق صوت و چند منظوره اف /ای -۱۸ ایی سوپرهورنت حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام سقوط کرد.

تنش میان عربستان و امارات در یمن

امارات عربی متحده پس از اعلام خبر خروج جزئی از یمن در تلاش است تا پاداش این اقدام خود را به سرعت به دست آورد و مسیری را طی کند که بتواند نفوذ خود را در سواحل غربی و جنوب یمن حفظ کند.

اما عربستان سعودی که هنوز هم متقاعد به لزوم ادامه جنگ  است  به نظر نمی‌رسد راه متحد خود، امارات را  دنبال کند بخصوص این که هیچ دستاورد واقعی برای اتکای به آن در اختیار ندارد.

امارات پس از عقب نشینی از  شمال و غرب یمن (مأرب و ساحل غربی) عجله دارد که اهداف اعلام شده استراتژی جدید خود را پیاده کند که  به موجب آن از گزینه نظامی به اول گزینه سیاسی  تبدیل شده است، صرف نظر از اینکه عربستان آن را تایید کند یا نکند. اگرچه ابوظبی اصرار دارد ادعا کند که مراحل عقب نشینی آن با ریاض هماهنگ شده است، اما واقعیت میدانی به نفع رژیم سعودی نیست که به احتمال زیاد دردسر جنگ را برای این رژیم بیشتر کرده و آن را در باتلاق یمن بیشتر فرو می‌برد.

حمله پهپادی یمن به نیروهای ائتلاف عربی

یگان‌های پهپادی و موشکی ارتش یمن و انصارلله صبح امروز (پنجشنبه) پادگان «الجلاء» در عدن در جنوب این کشور را هدف قرار دادند. 

بر اساس گزارشی از شبکه یمنی المسیره، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که دو یگان مزبور در عملیاتی مشترک به پادگان الجلاء حمله کردند.

وی توضیح داد که این عملیات مشترک هنگام رژه نظامی و سان دیدن عناصر شبه‌نظامی در پادگان مذکور صورت گرفته است. این مراسم رژه نظامی با پهپاد «قاصفk۲» و یک فروند موشک بالستیک کوتاه بُرد هدف قرار گرفت.

به گفته این مقام یمنی، عناصر مزدور پس از مراسم رژه قصد آغاز عملیاتی علیه پایگاه‎های ارتش و انصارالله در دو استان الضالع و تعز را داشتند که هدف حمله پهپادی و موشکی قرار گرفتند.

بشار اسد: دشمنان متوجه صلابت و قدرت ارتش سوریه شده اند

رئیس جمهور سوریه ضمن ارسال تبریک به مناسبت سالگرد تأسیس ارتش سوریه، از جانفشانی‌های ارتش این کشور قدردانی کرد.

«بشار اسد» رئیس جمهور و فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس ارتش سوریه پیامی به این مناسبت صادر کرد.

اسد تأکید کرد که «ارتش سوریه در راه دفاع از میهن و مردم این کشور، جان خود را کف دست گرفته و زیباترین تصاویر از دلاوری و فداکاری را در مبارزه با تروریسم و مقابله با تجاوزگری ترسیم کرده است».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از اسد گزارش داد که «ملت و رهبری سوریه به نیروهای ارتش افتخار کرده و می‌بالند».

وی ضمن تبریک این روز به نیروهای ارتش سوریه، تأکید کرد که نیروهای ارتش باعث افتخار سوریه هستند و از خاک و حاکمیت آن دفاع کرده‌اند.

کد خبر 384459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.