اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برای ۲۸ محله شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: بر اساس ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، برنامه جامع اقدام مشترک محدوده‌ها و محلات با هدف بازآفرینی در شهر اصفهان برای ۲۸ محله دارای بافت ناکارآمد توسط شهرداری تهیه و تدوین شده است.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بازآفرینی پایدار بافت های ناکارآمد شهری از موضوعات مورد توجه مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان دو هزار و ۳۸۰ هکتار بافت ناکارآمد دارد که ۱۲ درصد کل سطح شهر را شامل می شود، افزود: حدود ۳۳ درصد جمعیت شهر اصفهان در این بافت‌ ها سکونت دارند، از این رو باید سیاست های راهبردی مناسب پیش بینی شود تا شرایط بهتری برای ساکنان این بافت ها فراهم شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اعلام اینکه بافت‌های تاریخی شهر نوعی دیگر از بافت ها به شمار می رود که صیانت از آن وظیفه تک تک افراد است، تصریح کرد: زمین‌های بزرگ رها شده در اختیار ارگان‌ها یا بخش خصوصی نوع دیگری از بافت‌ها را تشکیل می دهد که ساماندهی آن‌ها نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان به عنوان یک کلانشهر باید مهندسی مداخله در بافت‌ها انجام شود، زیرا با استفاده از روش‌ها و سیاست‌های مختلف می‌توان دگرگونی‌هایی را در بافت‌ها ایجاد و مسائل کالبدی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی را در آنها رفع کرد.

فیض افزود: قطعاً اگر رسیدگی لازم به بافت های شهری صورت نگیرد و از مهندسی شهر غافل شویم، ممکن است برخی بافت‌ها از سکونت خالی شود.

وی گفت: در این راستا قوانین، دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های متعددی تدوین شده است که از جمله آنها می‌­توان به سیاست‌­های کلی نظام در بخش شهرسازی و مسکن، قوانین برنامه پنج‌ساله چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور در حوزه حمل و نقل و مسکن و قوانین ویژه بافت‌های ناکارآمد اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه جامع اقدام مشترک محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی در شهر اصفهان برای ۲۸ محله دارای بافت ناکارآمد که بر اساس شاخص‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی برای تحقق اهداف بازآفرینی در طول برنامه ششم توسعه کشور برگزیده شده، توسط شهرداری تهیه و تدوین شده است، تصریح کرد: در این برنامه هفت محله زینبیه، حصه، قائمیه، همت‌آباد، شهشهان، ابن‌سینا و دردشت از جمله محله‌هایی است که در اولویت قرار داشت و هدف بازآفرینی در سال ۹۷ بود؛ البته اولویت‌بندی مابقی محلات نیز به تفکیک سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ مشخص شده است.

وی ادامه داد: طبق تبصره الف ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه باید سالانه حداقل ۲۷۰ محله با اختصاص تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز ارائه شده توسط دولت احیا شود، اما به دلیل وجود موانع و مشکلات متعدد بر سر راه نوسازی این امر تاکنون به درستی محقق نشده است.

فیض خاطرنشان کرد: اقداماتی همچون تهیه بسته تشویقی جامع ویژه بافت­‌های ناکارآمد غیرتاریخی در چهار حوزه تخفیفات مالی، ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی، هزینه خدمات نظام مهندسی و هزینه تأسیسات زیربنایی، اجرای پروژههای عمرانی در بافت فرسوده مناطق ۱۵گانه نیز در دستور کار این سازمان و شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

 وی با اشاره به فعالیت دفاتر تسهیلگری بافت‌های ناکارآمد شهر اصفهان، اظهارکرد: برای تحقق اهداف بازآفرینی و پاسخگویی به مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در بافت­‌های ناکارآمد، شهرداری در راستای دستیابی به ماموریت و رسالت خود در این بافت‌ها اقدام به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و خدمات نوسازی در بافت‌های ناکارآمد مناطق کرده که نخستین دفتر در سال ۹۱ در محله زینبیه راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: در سال‌های گذشته دفاتر تسهیلگری در پنج منطقه دیگر شهرداری اصفهان (مناطق شش، هفت،  ۱۱، ۱۴ و ۱۵)  تسری پیدا کرد و در برنامه سال ۹۸ نیز پیش‌­بینی شده که علاوه بر فعالیت مجددا دفاتر قبلی، دفاتر دیگری در سایر مناطق راه‌­اندازی شود.

وی افزود: مسئولان این دفاتر موظف هستند درباره مسیرهای دریافت سند مالکیت، مراحل دریافت پروانه ساختمانی، راهکارهای دریافت تسهیلات وام، راهکار تجمیع پلاک های ریزدانه در بافت های ناکارآمد مشاوره های لازم را رایگان به شهروندان ارائه کنند.

کد خبر 384417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.