اعدام شیخ مشروعه!

مصوبه جدید حذف چهار صفر پول ملی، گفت و گوی ۱۰۰ دقیقه‌ای روسای جمهور ایران و فرانسه و سالروز اعدام شیخ‌ فضل‌الله نوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -پنجشنبه دهم مردادماه- است.

در هر جامعه ای مطبوعات و به بیان کاملتر مطبوعات و رسانه های شفاف و آزاد از ارکان تحقق توسعه و پیشرفت محسوب می شود. بر این اساس، خبرگزاری ایمنا روزانه به انعکاس برگزیده مطالب برخی روزنامه های کشور می پردازد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به بررسی جزئیات مصوبه جدید حذف چهار صفر از پول ملی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «پایان ریال» هیئت دولت در جلسه روز گذشته خود به ریاست حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و ضرب سکه و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

در همین حال، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره تصمیم هئت دولت در این خصوص گفت: «بحث حذف صفر از پول ملی پیش از این هم مطرح بود چرا که موضوع ریال فقط در مبادلات بانکی در کشور صورت می‌گیرد، اما موضوع تومان در میان مردم رایج است در همین حال، با وجود انتشار خبر از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اما بانک مرکزی از ارائه جزئیات لایحه از طریق وب سایت خویش خودداری کرد.

با مصوبه دولت قرار شده چهار صفر از پول ملی حذف شود. این موضوع که در قالب لایحه بانک مرکزی به دولت رسید، با اکثریت آرا تصویب شد و حال باید دید که نمایندگان مجلس با حذف چهار صفر از پول ملی چه واکنشی نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس هم با این اتفاق همراه باشند و ترکیه را به‌عنوان مثالی موفق در صحن علنی مجلس مطرح کنند. با تصویب نهایی حذف صفرهای پول ملی ۱۰ هزار ریال یک تومان جدید خواهد بود؛ یعنی حذف چهار صفر از ریال و سه صفر از تومان، در این حالت ۵۰۰ هزار ریال ۵۰ تومان، ۲۰۰ هزار ریال ۲۰ تومان، ۱۰ هزار ریال یک تومان و ۵۰ هزار ریال پنج تومان جدید در واحد پول ملی ایران می‌شود.

روزنامه شرق، در صفحه  نخست امروز خود به بررسی علل اعدام شیخ‌فضل‌الله نوری بعد از گذشت ۱۱۰ سال پرداخته و در تیتر خود نوشته است: «اعدام شیخ مشروعه!» روزنامه شرق در ادامه توضیح داده است: تحصن شیخ فضل‌الله در شاه عبدالعظیم با ترور امین‌السلطان خاتمه یافت. او که صدراعظم ناصرالدین شاه، مظفرالدین‌شاه و در آخر محمدعلی شاه بود، رابطه نزدیکی با شیخ نوری داشت. تحصن پایان یافته بود؛ اما مخالفت شیخ نوری با مشروطه ادامه داشت.

محمدعلی شاه نیز  در پی تقویت پایه‌های استبداد خود بود و شیخ فضل‌الله او را به مبارزه با مشروطه‌خواهان تشویق می‌کرد. شاه در نهایت تصمیم به قلع‌ و قمع مشروطه‌خواهان گرفت و مجلس را در ۱۲۸۸ به توپ بست و مشروطه‌ خواهان را به خون کشید. در این زمان دوره‌ای که استبداد صغیر خوانده می‌شود، آغاز شد. دوره‌ای که به طول نینجامید و بار دیگر با قیام مشروطه‌ خواهان از تبریز و شهرهای دیگر به فتح تهران منجر شد. محمدعلی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد و در نهایت مجبور به ترک ایران شد. او از روسیه به ایتالیا رفت و در آنجا در گذشت. در این شرایط عده دیگری از مخالفان مشروطه ازجمله شیخ نوری به اعدام محکوم شدند. حدود دو ساعت مانده به غروب خورشید در مرداد ۱۲۸۸ چهارپایه اعدام از زیر پای شیخ فضل‌الله کشیده شد. جسد او به مدت شش ماه در خانه‌اش دفن بود و سپس به قم منتقل شد.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی ریشه‌های ظهور و تحرکات جبهه تندرو در صحنه سیاسی کشور اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «ناپایداری پایداری‌چی‌ها» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: هر جا که نام اصلاح‌طلبان و حسن روحانی در میان باشد آنها مخالفت می‌کنند، حتی اگر مخالفت آنها بر خلاف منافع ملی و همگرایی در جامعه باشد. این منتقدان تندرو ائتلاف نمی‌کنند، تک‌روی بارزترین شاخصه آنها است. مطلوب‌شان رویه محمود احمدی‌نژاد در قبال غرب و کاغذپاره خواندن قطعنامه‌های شورای‌ امنیت سازمان ملل بوده و هست. جبهه‌ای که از اخراجی‌های دولت احمدی‌نژاد و برخی از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی تشکیل شده؛ جبهه‌ پایداری انقلاب اسلامی معروف به جبهه پایداری یا به تعبیری افراطیون جناح راست. جریانی اعتقادی - سیاسی که پس از وقایع انتخابات  ریاست‌جمهوری ‌۱۳۸۸‌ و خانه‌نشینی یازده روزه محمود احمدی‌نژاد و مطرح شدن جریان انحرافی که منجر به ایجاد انشتقاق میان جناح اصولگرایان شد، اعلام موجودیت کرد. در این جبهه افرادی از همکاران قبلی دولت‌های نهم و دهم و برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس حضور دارند. جبهه پایداری از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، از منتقدین سرسخت دولت حسن روحانی محسوب می‌شود. نمایندگان این جبهه در مجلس نسبت به تصمیمات و به خصوص دیپلماسی دولت روحانی خصوصاً برجام اعتراض‌های شدیدی دارند. هم اکنون حجت‌الاسلام آقا تهرانی و صادق محصولی دبیرکلی و قائم مقامی جبهه‌ پایداری را بر عهده دارند. 

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارت مصطفی کواکبیان در نشست شورای اجرایی حزب مردم‌سالاری استان سمنان اختصاص داده و در تیتر خود به نقل از دبیرکل حزب مردم سالاری نوشته است: «انتخابات و پارلمان غیرحزبی در دنیا بی‌مفهوم است» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داده است: وی تزریق امید و نشاط و افزایش انگیزه و رغبت در جامعه برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امسال را یادآور شد و گفت: اعضای این حزب در سراسر کشور باید تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت نظام و اصلاح امور به کار گیرند. عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، به تذکرات و نطق‌های مکرر خود در مجلس در جهت اصلاح امور اشاره کرد و گفت: بنده روزی نیست که به دلایل مختلف مطالبی را در ارتباط با اصلاح امور بیان نکنم هر چند که هزینه‌هایی هم دارد و تاکنون هم پرداخت کرده‌ام چون احساس می‌کنم نظام اسلامی، نظامی است که باید حمایت و تقویت شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، عکس صفحه نخست امروز خود به بررسی دومین مناظره دموکرات‌ها اختصاص داده و در تیتر عکس خود نوشته است: «بازگشت پیـرمـرد بـه نقطـه اوج» روزنامه دنیای اقتصاد در ‌ادامه توضیح داده است: برنی سندرز و الیزابت وارن، دو تن از نامزدهای پیشتاز در نظرسنجی‌های دموکرات‌ها، روز سه‌شنبه در مورد وعده‌هایشان که گفته می‌شود، بیشتر خیالی هستند تا واقعی، یک مناظره جانانه با یکدیگر داشتند. این دو نامزد که جزو پیشروهای حزب نیز محسوب می‌شوند، ترامپ را هم از حملات خود بی‌نصیب نگذاشتند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در یک عصر نه چندان ‌آرام، الیزابت وارن و برنی سندرز رقبای خود را در داخل حزب آماج حملات خویش قرار دادند و از برچسب ایدئولوژیک که به برنامه کاری‌شان خورده است، به‌ویژه برنامه تامین سلامت و بیمه‌های تامین اجتماعی دفاع کردند. این دو اما در مناظره روز سه‌شنبه یکدیگر را بزرگ‌ترین مانع برای رقابت‌های درون‌گروهی دیدند، اما هرگز یکدیگر را مستقیم نشانه قرار ندادند. در مقابل آنها این مناظره را تبدیل به میدان نبردی علیه کاندیداهای دیگر کردند که از این مناظره‌ها به‌عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند. آنها با انتقاد از نامزدهای لیبرال هشدار دادند که با در آغوش گرفتن اهداف لیبرالی موقعیت حزب را به خطر انداخته‌اند. این درحالی است که لیبرال‌ها بر این باورند که طرح‌هایی مانند سلامت همگانی که طرح شماره یک سندرز است یا ورود بی‌رویه مهاجران به آمریکا، موقعیت حزب را به خطر خواهد انداخت.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود به گفت و گوی ۱۰۰ دقیقه‌ای روسای جمهور ایران و فرانسه پرداخته و در تیتر نوشته است: «تلاش چندباره مکرون برای آغاز مذاکره ایران و امریکا» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: امانوئل مکرون و حسن روحانی، روسای جمهور فرانسه و ایران شامگاه سه‌شنبه به مدت ۱۰۰ دقیقه با هم گفت‌وگو کردند. سومین تماس تلفنی در یک‌ماه درباره گرهی که همچنان باز نشده است: اجرای کامل و بی‌نقص برجام از سوی تمام اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای. حال برجام خوب نیست، ایران سطح تعهدات برجامی خود را با استفاده از حقوق مندرج در متن توافق مصوب سال ۲۰۱۵ کاهش داده، اروپا نتوانسته از عهده وظیفه منتفع کردن اقتصادی ایران از برجام برآید و البته باعث و بانی همه اینها امریکای دونالد ترامپ است. ایران تاکنون دو گام شامل سه اقدام (عدم رعایت محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی ذخیره اورانیوم و ۱۳۰ تن ذخیره آب سنگین و همچنین عبور از مرز ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی در برجام) را برداشته و می‌گوید گام سوم را تا سه هفته دیگر با پایان ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دوم برخواهد داشت. اروپا هم نگران حیات برجام است و هم ادعا می‌کند در کاستن از تبعات خروج امریکا از توافق هسته‌ای کار بیشتری از بازماندگان برنمی‌آید. در چنین شرایطی برجام در حال تاثیرپذیری از تحولات غیربرجامی نیز است. 

کد خبر 384402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.