افزایش خطر  بیماری‌های قلبی با توقف داروی "استاتین"

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در میان افراد مسن که مصرف داروی استاتین را به طور ناگهانی متوقف می‌کنند، افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استاتین، دارویی است که به منظور کاهش کلسترول خون مصرف می‌شود. همچنین مصرف این دارو نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. گروهی از متخصصان و پزشکان فرانسوی به تازگی مطالعه‌ جدیدی در مورد تاثیر توقف مصرف استاتین و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی انجام دادند.

آن‌ها داده‌های پزشکی ۱۲۰ هزار و ۱۷۳ فرد را ارزیابی کردند؛ همه افراد شرکت‌ کننده در این مطالعه در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، به سن ۷۵ سال رسیده بودند و  هیچگونه سابقه بیماری‌های قلبی عروقی نداشتند. شرکت‌کنندگان دو سال قبل از انجام این مطالعه به طور منظم داروی استاتین مصرف کرده بودند.

محققان وضعیت سلامت این افراد را به طور میانگین برای مدت دو سال و چهار ماه پیگیری کردند و در برخی افراد، این زمان به چهار سال رسید. دراین تحقیق ۱۷ هزار و ۲۰۴ فرد (حدودا ۱۴.۳ درصد) به مدت حداقل سه ماه، مصرف داروی استاتین را متوقف کردند. بررسی‌های جدید حاکی بود که حدود پنج هزار و ۳۹۶ نفر (۴.۵ درصد) از شرکت‌کنندگان به دلیل مشکلات قلبی عروقی به بیمارستان مراجعه کردند.

یافته‌های جدید نشان داد افرادی که مصرف استاتین را متوقف کرده بودند، ۳۳ درصد بیشتر از سایر افراد، بستری‌شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی را تجربه کردند. همچنین خطر ابتلا به  امراض قلبی و مشکلات عروقی مانند سکته مغزی در افراد مسن که مصرف استاتین را به طور ناگهانی قطع کردند به ترتیب ۴۶ و ۲۶ درصد نسبت به بقیه افراد افزایش پیدا کرد.  

به گفته محققان، افراد مسن نباید مصرف داروی استاتین را متوقف کنند، بلکه باید مصرف استاتین تجویز شده توسط پزشک را به عنوان یک درمان پیشگیرانه ادامه دهند. با توجه به نتایج این تحقیق توصیه می‌شود افرادی که بیش از ۷۵ سال دارند و برای کاهش کلسترول خود استاتین مصرف می‌کنند به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مصرف این دارو را متوقف نکنند.

نتایج این مطالعه در مجله Heart   European منتشر شده است.  

کد خبر 384380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.