۶۰ درصد پزشکان اصفهان عمومی هستند/ جوانان مهاجرت می‌کنند

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان گفت: حدود هشت هزار پزشک در استان اصفهان فعالیت دارند که تقریبا ۶۰ درصد آنها پزشکان عمومی هستند. دندانپزشکان و متخصصان جراحی زیبایی در صدر شکایات مردمی قرار دارند.

عباسعلی جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت پزشکان استان اصفهان اظهار کرد: حدود هشت هزار پزشک در استان اصفهان فعالیت دارند که حدود ۶۰ درصد آنها پزشکان عمومی هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد متخصصان اطفال، داخلی و جراحی بیشتر از دیگر تخصص‌های پزشکی است، تصریح کرد: جمعیت پزشک در شهر اصفهان وضعیت خوبی دارد، اگر چه ممکن است در شهرستان‌ها میزان تخصص‌ها متناسب نباشد، اما در استان اصفهان به نسبت دیگر استان‌ها به جز تهران وضعیت خوبی در موضوع پزشک داریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا سیستم ارجاع در پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: سیستم ارجاع به معنای این است که تعداد مشخصی از بیمار به یک پزشک مراجعه می‌کنند که در چنین نظام‌های پزشکی معیارها مشخص می‌شود اما در کشور ما که با سیستم ارجاع کار نمی‌کنیم نمی‌توانیم معیارها را مشخص کنیم.

وی در خصوص مشکلات نبود سیستم ارجاع گفت: وقتی سیستم ارجاع وجود ندارد بیمار به هر تخصصی یا حتی به پزشکان متعددی می‌تواند مراجعه کند که همین امر باعث شده برخی پزشکان در یک روز کمتر از ۱۰ مریض و برخی دیگر نوبت‌های چند ماهه برای ویزیت بیمار می‌دهند و تناسبی در این موضوع نیست.

جوادی با اشاره به اینکه پزشکان با سابقه کمتر به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، افزود: بیشتر پزشکانی که مهاجرت می‌کنند پزشکان جوانی هستند که شماره نظام پزشکی دارند اما سابقه پزشکی ندارند و برای گرفتن تخصص به خارج از کشور می‌روند که بعد از گرفتن تخصص هم در آنجا ماندگار می‌شوند.

سال‌های آینده با افزایش مهاجرت پزشکان رو به رو می‌شویم

وی با بیان اینکه در آینده شاهد خروج بیشتر پزشکان از کشور خواهیم بود، گفت: افرادی که خواهان راه‌اندازی مطب در اصفهان هستند باید حداقل ۳۶۰ امتیاز داشته باشند که این امتیاز معادل چند سال سابقه است و کسب این امتیاز معادل حدود ۱۰ سابقه در شهرهای کوچکتر خواهد بود که این دسته پزشکان کمتر مهاجرت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید پذیرش دانشجوی پزشکی فراهم شود، تصریح کرد: باید زمینه‌ها مهیا و بعد از آن ظرفیت دانشجویی اضافه شود و با زیرساخت‌های کنونی در صورت پذیرش تعداد اضافه عملا آموزش پزشکی دچار اشکال می‌شود و اگر آموزش دچار اشکال شود ضربه آن به بیماران وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  رشته‌های پزشکی که تنها به کمیت آنها توجه شده کارآیی لازم در بازار کار را نخواهند داشت، افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو امروز برابر با زیرساخت‌های ماست و اگر قرار بر افزایش تعداد دانشجو باشد، باید اساتید و فضای بیمارستانی ما هم افزایش یابد. در شهر اصفهان چندین بیمارستان‌ بزرگ دولتی  وجود دارد که همه آنها آموزشی هستند و در آن‌ها می‌توانیم همین میزان دانشجوی پزشکی را تربیت کنیم.

جوادی در خصوص بیشترین شکایات مردمی از پزشکان گفت: دندانپزشکان اولین مورد شکایت بیماران هستند و علت آن مراجعه بسیار به آنهاست که وقتی مراجعه بیشتر باشد تقریبا شکایت هم بیشتر می‌شود به علاوه اینکه دندانپزشکی به دلیل گران بودن ملزومات آن معمولا هزینه‌های آن برای مردم بالاست و شکایات مردم بیشتر در خصوص دریافت هزینه‌های دندانپزشکی است.

وی دومین شکایات مردم را مربوط به متخصصان جراحی زیبایی دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه مردم توقعات بسیاری از  جراحی زیبایی دارند و خواهان تغییرات بسیار در اعضای بدن خود هستند از طرفی برخی پزشکان برای جلب مشتری بیشتر قول‌هایی می‌دهند که ممکن است چندان بعد از جراحی محقق نشده باشد، همین موضوعات شکایات مردمی را درپی دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در خصوص بیکاری پزشکان عمومی در اصفهان، اظهار کرد: اگر سیستم ارجاع در ایران وجود داشت، قطعا پزشک عمومی بیکار نداشتیم چرا که تعداد جمعیت ما نسبت به پزشک کم نیست، اما چون این سیستم وجود ندارد ممکن است یک پزشک بیش از حد استاندارد بیمار داشته باشد و پزشک دیگر بیمار نداشته باشد.

کد خبر 384344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.