نتیجه مقاومت سیاسی در برابر فضای مجازی شکست است

یک پژوهشگر علوم سیاسی و استادیار دانشگاه گفت: مقاومت سیاسی در برابر فضای مجازی نتیجه ای جز شکست ندارد و اتلاف وقت است. کشورهایی در استفاده از فضای مجازی موفق هستند که سیاست مناسب فضای مجازی خود را در برابر بستر های اینترنتی بین المللی داشته باشند.

عبدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، فضای مجازی را یکی از تاثیرگذارترین مفاهیم دنیای امروز برشمرد و اظهار کرد: تغییرات در فضای مجازی موجب تغییرات وسیع تر در فضای حقیقی شده است و مردم همواره در حال تاثیر پذیرفتن از دنیای اینترنت و فضای دیجیتالی هستند.

وی افزود: بی شک تاثیر فضای مجازی بر جامعه سبب تغییر رویکرد و عملکردها در میان مردم می شود و مسلما این تغییرات عرصه سیاست داخلی و خارجی هر جامعه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری اتفاقات سیاسی امروز دنیا در بستر فضای مجازی رخ می دهد و تعداد زیادی از اعلام مواضع و گفت‌وگوهای بین المللی در فضایی بر پایه اینترنت و وب شکل می گیرد.

این پژوهشگر علوم سیاسی و استادیار دانشگاه با اشاره به فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی و رسانه ها در ایران گفت: برخی مسئولان محافظه کار ایرانی از دسترسی مردم به فضای مجازی و تبادل گسترده اطلاعات در بازه بلند مدت جهانی هراس دارند و همواره سعی می کنند تا با محدود کردن مردم در استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، آنها را مجبور به استفاده از یک شبکه ملی با نظارت دولتی کنند.

عباسی ادامه داد: تجربه نشان داده که موضعگیری های سیاستمداران محافظه کار ایرانی در قبال فضای مجازی و اعمال محدودیت ها در این حوزه همواره نتیجه عکس در اجتماع داشته است؛ زیرا سوابق استفاده از این راهکار نشانگر این است که زمانی که محدودیتی در استفاده از شبکه اطلاعات برای مردم به وجود می آید، مردم در استفاده از آن شبکه حریص تر می شوند.

وی اضافه کرد: در قرن های گذشته هم برخی سیاستمداران و مذهبی ها در قبال وسایل جدید و فناوری های به روز چنین موضعگیری هایی داشتند. برای مثال زمانی برخی مردم استفاده از حمام، تلویزیون را نامناسب و دارای تضاد با مفاهیم دینی می دانستند در حالی که امروزه استفاده از آنها نوعی ضرورت محسوب می شود. بی شک محافظه کاران عرصه سیاست ایران نیز در حوزه محدودسازی شکست خواهند خورد.

این پژوهشگر علوم سیاسی و استادیار دانشگاه با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی مدرن ترین پدیده اجتماعی است که تاثیرات زیادی در دنیای سیاست بر جای گذاشته است، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی به عنوان یک محیط بدون هرگونه کنترلی، نظام برخی از ارزش های رسمی را با چالش های چشمگیری روبرو کرده است.  البته تنها سیاستمداران محافظه کار ایران نیستند که در قبال این شبکه های اجتماعی نگران اند بلکه مردم و فرهیختگان جامعه نیز دراین باره اظهار نگرانی کرده اند، اما جنس نگرانی دسته اول و دسته دوم کاملا متفاوت است.

عباسی با اشاره به ماجرای خنثی شدن کودتای نظامیان ترکیه از طریق برقراری ارتباط اردوغان با مردم این کشور در یک شبکه اجتماعی افزود: مسئولان و سیاستمداران ایرانی باید باور کنند که رسانه فراتر از قاب تلویزیون و تیتر روزنامه‌ها است. رسانه اصلی دنیای امروز شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هستند و کشورهایی که بتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند در همه عرصه های فعالیت سیاسی موفق خواهند بود.

وی یادآور شد: ورود جریان فکری مقاومت سیاسی در برابر فضای مجازی به مجلس شورای اسلامی خطرناک است. برخی نمایندگان بدون توجه به نیاز های مردم و منافع ملی که باید در مجلس از آنها دفاع کنند، همواره به دنبال محدودسازی دسترسی مردم به شبکه جهانی اطلاعات هستند. این در حالی است که اغلب آنها در شبکه های اجتماعی فیلتر شده فعالیت سیاسی و رسانه ای دارند.

کد خبر 384338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.