روزانه ۵۰۰ اصفهانی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: روزانه ۵۰۰ نفر از شهروندان اصفهان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید زینلی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه بازدید استاندار از مرکز انتقال خون خواجو در اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان اصفهان پس از تهران، مشهد و شیراز چهارمین استان از نظر تعداد اهداکنندگان خون در کشور است.

وی با اشاره به وجود دو مرکز انتقال خون در شهر اصفهان افزود: چهار پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های کاشان، خوانسار، شهرضا و نایین فعال هستند که در گلپایگان، نایین، خمینی‌شهر هم دارای مراکز ثابت انتقال خون هستند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به مناسب بودن ذخیره خونی در استان اصفهان تصریح کرد: با وجود اینکه در فصل گرما هستیم و درصدی از مراجعات مردم کاسته می‌شود، وضعیت ذخیره خونی استان مناسب است و نگرانی خاصی در این زمینه نداریم، اما از مردم درخواست داریم در تمام فصول همکاری خود را در اهدای خون دریغ نکنند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۵۰۰ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه می‌کنند، افزود: معمولا اهدای خون در گروه‌های منفی کمتر است، به همین دلیل از افراد دارای گروه خونی منفی درخواست همکاری بیشتر در اهدای خون داریم.

زینلی با اشاره به مشارکت ۳.۵ درصدی زنان دراهدای خون، اظهار کرد: میانگین اهدای خون زنان در کشور هفت درصد است حتی در برخی از استان‌ها میزان مشارکت زنان در اهدای خون به ۱۲ درصد هم می‌رسد.

وی در تشریح دلایل عدم علاقمندی زنان به اهدای خون گفت: این موضوع می‌تواند ریشه‌های فرهنگی داشته باشد که در موضوع کم خونی حساسیت‌هایی دارند، هر چند این اطمینان را به آنها می‌دهیم که تست هموگلبین برای تشخیص کم خونی و آزمایشات و معاینات کامل برای آنها انجام می‌شود و در صورتی که از مضر نبودن اهدای خون در آنان مطمئن شویم مراحل اهدای خون برای آنها انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه کم خونی در درصدی از زنان وجود دارد، افزود: کم خونی بین زنان تا این حد شیوع ندارد که نیمی از جمعیت خود را در مشارکت اهدای خون از دست دهیم و با توجه به انجام تست هموگلبین و آزمایشات لازم کم خونی تا این حد که گفته می‌شود در زنان وجود ندارد.

سه میلیون نفر جمعیت یک مرکز اهدای خون دارد!

وی با تاکید بر اینکه کمبود مراکز انتقال خون در شهر اصفهان از دغدغه‌های ما است، تصریح کرد: با داشتن حداقل سه میلیون نفر جمعیت تنها یک مرکز انتقال خون خواجو را داریم در صورتی که باید در اصفهان حداقل چهار مرکز مانند مرکز خواجو داشته باشیم که این یکی از نگرانی‌های بزرگ انتقال خون در اصفهان است که امیدواریم با کمک مردم و خیران این مشکل حل شود.

زینلی در خصوص مرکز انتقال خون عاشق اصفهانی گفت: این مرکز مرکز کوچکی با داشتن تنها سه تخت است که به هیچ‌وجه ظرفیت پذیرش روزانه بیش از ۳۰ نفر را ندارد و برای شهری مانند اصفهان حداقل چهار مرکز انتقال خون نیاز است.

وی در خصوص تولید داروهای مشتق از پلاسمای خون، اظهار کرد: برخی داروها مانند ایمونوگلوبولین‌ها، فاکتورهشت و ۹ داروهای بسیار گرانقیمت و استراتژیکی هستند که تنها روش تولید آنها از پلاسمای خون است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص مزایای تولید دارو از پلاسمای بومی گفت: حدود ۱۵ سال از ارسال پلاسمای خون به پالایشگاه‌های خون خارج از کشور می‌گذرد و با توجه به اینکه پلاسما یک بافت زنده است وقتی دارو از آن تولید می‌شود قطعا دارای برخی مواد و باکتری‌هایی است که برای افراد کشور خودمان بومی محسوب می‌شود و با این اقدام یک عامل خارجی را برای مصرف وارد کشور خود نکرده‌ایم.

اصفهان مرکز پژوهشی خون ندارد

وی با بیان اینکه اصفهان جزء اولین استان‌هایی بود که در تولید دارو از پلاسمای خون استقبال خوبی داشته است، افزود: در اصفهان مرکز پژوهشی در موضوع خون نداریم، اما موسسه آموزشی پژوهشی تهران مانند یک دانشگاه به تربیت دانشجو و فعالیت‌های علمی می‌پردازد که این مرکز با تمام استان‌ها ارتباط خوبی دارد و همه فعالیت‌های پژوهشی استان‌ها در این مرکز انجام می‌شود.

زینلی در خصوص طرح ملی سپاس گفت: این طرح یک طرح ملی برای افراد خواهان اهدای سلول‌های بنیادی خونساز است که پذیره‌نویسی آن در روزهای شنبه و یکشنبه در مرکز انتقال خون خواجوی اصفهان انجام می‌شود و استقبال از این طرح در اصفهان تا به حال رضایتبخش بوده است.

کد خبر 384322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.