نتایج برنامه جامع شهر اصفهان به کلانشهرها تسری پیدا می‌کند

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در فرایند تهیه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین، برنامه‌ریزی از پایین به بالا خواهد بود تا نتایج مطلوب آن به سایر کلانشهرها تسری پیدا کند.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کلانشهر اصفهان از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان پایلوت تهیه برنامه جامع انتخاب شد و این برنامه سیاست‌های کلی، استراتژی برنامهریزی و آیندهنگری شهر را تا ۲۵ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند و بر اساس آنچه در دستور کار وزارتخانه بوده، تصمیم بر این است که در تهیه برنامه جامع یک رویکرد نوین را دنبال کند.

وی تصریح کرد: رویکرد تدوین برنامه جامع شهر اصفهان، مدیریتی و برنامه‌ریزی از پایین به بالا توأم با مشارکت ذی‌نفعان به خصوص شهروندان است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در ۹ گام تهیه میشود، افزود: گام اول امضای تفاهمنامه بود که در سال گذشته انجام شد و گام‌های بعدی تا گام چهارم و پنجم که تهیه گزارش و تشخیص است در سه سطح دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: سطح اول مشارکت مردم تحت عنوان گزارش‌های مردمانه است، از این رو از قشرهای مختلف دعوت شد تا در چند جلسه در مدرسه بهشت‌آیین حضور پیدا کنند.

حسینی‌نیا گفت: در این جلسات از وکلا، نظامیان، اساتید دانشگاه، حرفه‌مندان و تمام صنوف همچنین همه اقشار از جمله زن، مرد و حتی کودکان، نگاه مردمانه خود را نسبت به توسعه آتی و برنامه ریزی‌های شهر مطرح کردند و دیدگاه‌ها در یک بسته توسط تسهیلگران که مشاوران هستند، تدوین شد.

وی اظهار کرد: کمیسیون‌هایی در حوزه محیط زیست، کالبد، حمل ونقل، اقتصاد و مباحث اجتماعی ذیل شورای راهبری تعریف و بر اساس آرای آن فعال شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه شورای راهبری از ۱۷ عضو تشکیل شده و ترکیبی از افراد بخش خصوصی، عمومی و دولتی است، افزود: کمیسیون‌ها براساس آرای گروه‌های مرتبط شکل گرفته و جلسات تخصصی آن در حوزه‌های مختلف در حال برگزاری است تا تسهیلگران و متخصصان نظرات را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: جمع‌بندی نقطه نظرات از امتیاز دهی که اعضا با حضور در جلسات انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد و مشکلات احصا و به کمیسیون‌ها اعلام می‌شود، البته مباحث تخصصی‌تر با ذی‌نفعان مربوطه مطرح خواهد شد و در نهایت جمع‌بندی مباحث کمیسیون‌ها به شورای راهبری می‌آید.

حسینی‌نیا گفت: امیدواریم این مباحث با نگاه کارشناسی تطبیق شود و محصول این جلسات برای اخذ مصوبه به مراجع قانونی مربوطه ارسال شود.

وی با بیان اینکه تفاوت برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین با برنامه‌ها و طرح‌های گذشته توسعه شهر، نگاه جلب مشارکت ذی‌نفعان است، اظهار کرد: ویژگی این برنامه که در حال حاضر به عنوان پایلوت دنبال می شود، نهادسازی (شورای راهبری)، مشارکت ذی‌نفعان و مشارکت مردم در تهیه این طرح است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: در فرایند تهیه برنامه جامع شهر با رویکرد نوین برنامه‌ریزی از پایین به بالا خواهد بود تا همانطور که اصفهان در همه امور پیش‌رو بوده، در این طرح و برنامه نیز نتایج مطلوب حاصل شود و خروجی های این تجربه به سایر کلانشهرها تسری پیدا کند.

کد خبر 384317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.