مدیریت استرس با ۱۱ ماده غذایی/ ۱۲.۵ درصد مردم افسردگی دارند

جدی گرفتن پوسیدگی دندان شیری، شیوع ۱۲.۵ درصدی افسردگی در جامعه، استروژن زیاد رحم و افزایش خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم، ورزش‌های مناسب افزایش حجم عضلات و مدیریت استرس با ۱۱ ماده غذایی رادر بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک مطالعه جدید نشان داد سطح بالای استروژن در رحم مادر، خطر ابتلای نوزاد به اختلال اوتیسم را افزایش می‌دهد.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که بیمار خود را در رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی نشان می‌دهد. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

نتایج پژوهش اخیر محققان انگلیسی نشان داد که خطر ابتلا به اوتیسم در جنین‌هایی که در رحم‌ حاوی سطوح بالای استروژن رشد می‌کنند، بیشتر است.

این مطالعه تاکیدی است بر این فرضیه که سطوح بالای هورمون‌های جنسی در رحم مادر در ابتلای جنین به اوتیسم نقش دارد.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که غلظت بالای هورمون‌های جنسی مردانه - آندروژن‌ها - در افزایش احتمال ابتلا به طیف اختلال اوتیسم نقش دارد. اما این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شده است، نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای هورمون استروژن در رحم نیز خطر ابتلای جنین را به اوتیسم افزایش می‌دهد.

در این مطالعه، محققان نمونه‌های مایع آمنیوتیک ۹۸ نفر را در بانک زیستی Danish Biobank آزمایش کردند که همگی به طیفی از اختلال اوتیسم مبتلا شده بودند.

پژوهشگران در این تحقیق بطور خاص سطوح چهار هورمون شبه استروژن را بررسی کرده و در گام بعدی سطح آن‌ها را در مایع آمنیوتیک ۹۸ نفر که مبتلا بوده با ۱۷۷ نفری که این اختلال را نداشتند، مقایسه کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که وجود سطح بالای هورمون‌های جنسی زنانه نسبت به بالا بودن سطوح هورمون مردانه، در ابتلای نوزاد به اوتیسم موثرتر است

یافته‌های این مطالعه جدید از این ایده حمایت می‌کند که افزایش هورمون‌های استروئیدی جنسی والدین یکی از دلایل بالقوه ابتلا به این بیماری است. ژنتیک از دلایل دیگر ابتلا به این بیماری است و این هورمون‌ها احتمالا در تعامل با عوامل ژنتیکی بر مغز جنین در حال رشد تاثیر می‌گذارد

پوسیدگی دندان شیری را جدی بگیرید

متخصص دندان‌پزشکی کودکان با بیان اینکه زمان رویش دندان شیری از ۵ تا ۲۹ ماهگی است، گفت: مواظب دندان شیری فرزندان خود باشید.

عبدالمجید ظفرمند متخصص دندان‌پزشکی کودکان درباره «زمان ویزیت دندان‌های شیری کودکان»، اظهار کرد:‌ زمان رویش دندان شیری از ۵ تا ۲۹ ماهگی اتفاق می‌افتد و از ابتدا باید رویش دندان با دقت کنترل شود

وی ادامه داد:گاهی اوقات همزمان مشکلات دندانی وجود دارد که کودکان را در این سنین اذیت می‌کند و ممکن است کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، سینه مادر را اذیت کند و این موضوع نیاز به رسیدگی دارد

این متخصص دندان‌پزشکی کودکان اضافه کرد: دندان شیری علی‌رغم اینکه دوازده سال در دهان کودکان است و برخلاف دندان‌های دائمی کوتاه مدت است، نقش بسیار مهمی دارد که این نقش شامل دو موضوع است؛ اول سلامت دندان شیری مهم است و دوم اینکه سلامت دندان‌های دائمی که زیر دندان‌های شیری هستند نیز قابل توجه است

ظفرمند افزود: این در شرایطی است که در خصوص دندان‌های دایمی فقط سلامت آنها مطرح است و زیر دندان دایمی دندان دیگری وجود ندارد؛ ضمن اینکه همزمان با رویش دندان شیری تا زمان افتادن آخرین دندان شیری، تغییرات در ابعاد فکی اتفاق می‌افتد و استخوان فک در این زمان دچار تغییراتی می‌شود

این متخصص دندان‌پزشکی کودکان گفت: این تغییرات استخوانی (فکی) همزمان با تغییرات و جایگزینی دندان‌های دایمی می‌تواند یک روند خوب و طبیعی داشته یا می‌تواند در مسیری حرکت کند که مشکلات دندانی وجود داشته باشد

وی بیان کرد: آن چیزی که بسیار مهم است، این است که باید به دندان شیری توجه خاص کنیم؛ ضمن اینکه دندان شیری به دلیل جثه خیلی کوچکی که دارد خیلی زود پوسیدگی کم‌عمق آن تبدیل به مشکل جدی می‌شود؛ در نتیجه پیشگیری از هرگونه ایجاد مشکلات در دندان‌های شیری در اولویت قرار دارد.

هشدار نسبت به افکار خودکشی

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به شیوع ۱۲.۵ درصدی افسردگی در جامعه گفت: دو سوم این افراد افکار خودکشی دارند و ۱۵ درصد آنها اقدام به خودکشی می‌کنند.

مریم رسولیان، در آستانه برگزاری سی و ششمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهارکرد: این کنگره از ۲۳ مهرماه سال جاری به مدت چهار روز در سالن همایش‌های رازی با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود.

وی با بیان این مطلب که طبق روال سال‌های اخیر علاوه بر سخنرانی‌ها و سمپوزیوم‌ها دو رخداد علمی دیگر هم در این همایش خواهیم داشت، افزود: ارائه جایزه استاد داویدیان برای روانپزشکان جوان که برنامه و پروژه‌هایی در حوزه سلامت روان داشته‌اند و جایزه افشین یداللهی که به کسانی تعلق می‌گیرد که با کار هنری خود در جهت ارتقا سلامت روان جامعه تلاش کرده‌اند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: برنامه‌های همایش هم زمان در سه سالن با تمرکز بر موضوعات فرهنگی و اجتماعی موثر در سلامت روان انجام می‌گیرد.

رسولیان بیان کرد: سمپوزیوم‌های پیشنهادی زیادی از سوی کمیته‌های انجمن و روانپزشکان داشته‌ایم و از آن جا که سمپوزیوم‌ها گروهی ارائه می‌شود و به موضوعات کاربردی می‌پردازند، مهم هستند، در کل تاکنون ۳۵ سمپوزیوم و ۱۹ کارگاه پیشنهاد شده و با توجه به ظرفیت محدود ارائه از بین سمپوزیوم‌ها انتخاب خواهد شد

وی یکی از اهداف انجمن علمی روانپزشکان ایران را افزایش سواد سلامت روان جامعه  دانست و گفت: طی دو سال گذشته برنامه‌های متمرکزی در این زمینه انجام گرفته و سایتی با هدف آموزش عمومی و ارتقای سواد سلامت روان در حال راه‌اندازی است. تلاش می‌کنیم که قبل از برگزاری همایش رونمایی از این سایت انجام گیرد.

رسولیان با اشاره به این‌که کمپین پیشگیری و مقابله با افسردگی نیز در حال راه‌اندازی است افزود: افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در حوزه سلامت روان به شمار می‌رود که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند تاثیرات منفی در زندگی افراد برجای گذارد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران خاطر نشان کرد: فرد افسرده غمگین بوده و دیدگاه‌ها و ابعاد منفی زندگی خود و دیگران را پررنگ‌تر می‌بیند، و این نگاه بر عملکرد فرد تأثیر منفی دارد. همچنین دو سوم افراد افسرده افکار خودکشی داشته و ۱۵ درصد آنها اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شیوع افسردگی حدود ۱۲.۵ درصد در کشور است، گفت: این بیماری در هر دو جنس زن و مرد با شیوع بالا وجود دارد و اگر شناسایی و درمان به موقع انجام گیرد قابل کنترل است و افراد باید در زمان ابتلا حتما از کمک‌های تخصصی بهره‌مند شود.

رسولیان گفت: بر همین اساس کمپینی برای مقابله و پیشگیری با افسردگی در جهت افزایش بهبود سلامتی جامعه در حال تشکیل است، البته باید توجه داشت که موضوع غمگین شدن با بیماری افسردگی متفاوت بوده چراکه غمگین شدن و یا تجربه حس غم مسئله‌ای فراگیر است و همه‌ی افراد در برابر مشکلات، خلق افسرده را تجربه می‌کنند و اگر چنین نباشد غیر طبیعی است.

وی تأکید کرد: افسردگی متفاوت از غمگین شدن است چرا که افسردگی مجموعه‌ای از علائم شامل غمگینی، کاهش انرژی و کاهش خواب، کاهش اشتها کم شدن تمرکز و افت عملکرد است و این علائم بر زندگی و عملکرد فرد تاثیر منفی گذاشته و توصیه می‌شود مردم به این علائم حساس بوده و در این موارد حتما از پزشکان و روانپزشکان کمک بگیرند.

ورزش‌های مناسب افزایش حجم عضلات

یک فیزیوتراپیست درباره اصول اضافه کردن وزنه برای تقویت عضلات بدن توضیح داد.
پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست درباره نکات ضروری برای کسانی که قصد شروع ورزش بدنسازی را دارند، اظهار کرد: شاید مهمترین نکته‌ای که ورزشکاران باید مدنظر داشته باشند، استفاده از وزنه متناسب با قوا و توان جسمانی آن‌ها است.

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: موضوعی در علم فیزیوتراپی وجود دارد که آن را رژیم تقویتی می‌نامند؛ تئوری‌های مختلفی در این حوزه و برای افزایش قدرت بدنی مطرح می‌شود؛ بنابر برخی از آن‌ها وزنه متناسب برای شروع ورزش بدنسازی، وزنه‌ای است که ورزشکار بتواند آن را ۱۰ بار بلند کند و برخی دیگر وزنه متناسب را وزنه‌ای می‌دانند که فرد بتواند آن را تنها یک بار بلند کند.

پارسانژاد تأکید کرد: منظور از بلند کردن وزنه صرفا جدا کردن آن از زمین نیست، بلکه فرد باید بتواند در تعادل کامل و بدون اعمال فشار به مفاصل وزنه را جا به جا کند، بلند کردن بدون تعادل ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت برای کسانی که قصد شروع ورزش را دارند، آن است که خود را با سایر افراد حاضر در باشگاه مقایسه نکنند؛ در همه باشگاه‌ها افراد زیادی حضور دارند که با توجه به ژنتیک، وزن و جثه، مدت زمان تمرین و سایر عوامل توان متفاوتی در انجام ورزش دارند؛ اگر بدون آمادگی سراغ انجام برخی ورزش‌ها بروید، نه تنها سودی ندارد بلکه می‌تواند آسیب مفاصل و عضلات را به همراه داشته باشد.

این فیزیوتراپیست گفت: بر مبنای اصول فیزیوتراپی، ورزشکاران می‌توانند در مدت بین ۲ هفته تا یک ماه به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد به سنگینی وزنه‌ها اضافه کنند.

پارسانژاد یادآورشد: اغلب افرادی که به باشگاه‌های بدنسازی مراجعه می‌کنند، قصد افزایش قدرت و حجم عضلاتشان را دارند؛ این دسته از افراد نباید تعداد دفعات تکرار حرکت ورزشی را اضافه کنند بلکه باید سراغ سنگینی وزنه‌ها رفته و مطابق اصول ذکر شده، به مرور زمان آن را افزایش دهند، اما اگر قصد افزایش استقامت عضلات را دارید بهتر است وزنه را ثابت نگه داشته و تعداد تکرار حرکات را افزایش دهید.

مبتلایان به استرس مزمن، ۱۱ ماده غذایی را فراموش نکنند

مدیریت استرس ابزاری قدرتمند برای سلامت شماست چون استرس بیش از حد مسلما خطرات بهداشتی بالقوه را به همراه دارد.

علاوه بر درمان دارویی و روان درمانی، بسیاری از استراتژی ها برای مدیریت این اختلال پیشنهاد شده است؛ از جمله مصرف منظم برخی غذاها. یک رژیم غذایی سالم می تواند به مقابله با تاثیرات منفی استرس برود و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند:

جوی دو سرخوردن مواد غذایی غنی از کربوهیدرات پیچیده موجب افزایش تولید سروتونین؛ هورمون مرتبط با احساس خوب می شود. غلات کامل مانند جوی دو سر و مصرف آنها در وعده صبحانه، عاملی برای بهبود خلق و خو و افزایش انرژی در تمام طول روز است.

شکلات تیره: فلاونوئید موجود در شکلات تیره استرس را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. مصرف شکلات تیره منجر به کاهش خستگی ذهنی، و بهبود عملکرد شناختی می شود.

ماهی سالمون: ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلای وحشی یا ماهی سالمون منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و خاصیت ضد التهابی دارند. این خاصیت ضد التهابی تاثیر مثبتی روی سلامت روان دارد و منجر به کاهش استرس می شود.

دانه های سویا: سویا منبع خوبی از دو اسید آمینه تیروزین و تریپتوفان است که هر دو، به افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی سروتونین و دوپامین که نقش مهمی در افزایش احساس خوب دارند، کمک می کنند.

چای سیاهاین نوع چای برای کاهش سطوح استرس در طی قرن ها مصرف می شده است. مطالعات نشان داده که نوشیدن چهار فنجان چای سیاه در طول روز و برای ۶ هفته متوالی، سطوح کورتیزول یا همان هورمون مرتبط با استرس را کاهش می دهد.

سبزیجات تیره رنگسبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و ... سرشار از فولات و ویتامین ب ۶ برای افزایش خلق و خوی هستند. اینطور ثابت شده که سطوح پایین فولات در بدن خود عاملی برای افزایش استرس است.

بلوبری: سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول برای کاهش افسردگی و اضطراب است. پلی فنول خاصیت ضد التهابی دارد و با تاثیر روی سیستم عصبی مرکزی، استرس را نیز کاهش می دهد.

چای سبز: حاوی تیانین است؛ اسید آمینه ای که استرس را کاهش می دهد. این را محققان ژاپنی ثابت کرده اند. مصرف روزانه ۳ فنجان چای سبز به جای قهوه، می تواند نقش مهمی در کاهش استرس روزانه داشته باشد.

غلات سبوس دار: نان و ماکارونی کامل، منابع غنی از ویتامین های گروه ب برای بهبود عملکرد شناختی هستند. ضمن این که مصرف آنها منجر به کاهش سطوح استرس نیز میشود.

آجیل و دانه هامنابع غنی از منیزیم هستند؛ ماده معدنی که نقش مهمی در بسیاری از فرایندهای بیوشیمیایی و بهبود سلامت روان دارد.

شیر: تحقیقات نشان می دهد که کلسیم منجر به کاهش نوسانات خلقی و اضطراب می شود.

کد خبر 384315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.