حضور اسب‌ها از جشنواره کودک تا جشنواره کن

پانزدهمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان به دبیری حسین پاکدل و از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ مهر ۱۳۷۹ در شهر اصفهان برگزار شد. در این دوره هیئت داوران گوناگونی از جمله داوری سیفژ، داوران صد نفره کودکان و نوجوان و داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران جوایزی را به برگزیدگان از دید خود اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم‌هایی نظیر «زمانی برای مستی اسب‌ها» به کارگردانی بهمن قبادی، «صنم» ساخته رفیع پیتز و «نجوا» به کارگردانی پرویز شهبازی سه فیلم ایرانی راه یافته به بخش سینمای بین الملل جشنواره بودند و «عشق بدون مرز» ساخته پوران درخشنده هم در بخش خارج از مسابقه سینمای بین الملل حضور داشتند. مرضیه برومند با فیلم «مربای شیرین» و ایرج طهماسب با فیلم «یکی بود، یکی نبود» از جمله فیلمسازانی بودند که در بخش سینمای ایران به رقابت پرداختند.

زمانی برای مستی اسب‌ها اولین فیلم بلند سینمایی بهمن قبادی است که در یک روستای مرزی ایران و عراق و با بازی بازیگران غیر حرفه‌ای ساخته شد. این فیلم برنده‌ی جایزه دوربین طلییا از جشنواره بین المللی فیلم کن در سال ۲۰۰۰ شد. بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره نیز دارای بخش‌های حرفه‌ای بودند.

«ابوالفضل جلیلی، فیلم به فیلم»، «علیقلی، موسیقی فراتر از قاب»، «هفت روز با مجیدی»، «موسیقی، خیال، افسانه»، «چشم انداز سینمای دانمارک»، «با کودکان پنج قاره»، «مجموعه فیلم‌های کوتاه نقاشی متحرک- عروسکی شوروی قرن نوزده»، «مجموعه فیلم‌های کوتاه نقاشی متحرک عروسکی مجارستان»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صد سالگی سینمای ایران»، «مروری بر آثار زینب زمزم»، «نقاشی متحرک‌های ویدیویی ایتالیا»، «صبا کانون پویانمایی» بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره بودند.

در پانزدهمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان در قالب بخشی تحت عنوان صد فیلمساز، صد فیلم و فیلم‌هایی از صد فیلمساز سینمای کودک اکران شد. فیلم کوتاه مادر ساخته لیلا میرهادی بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران کودک و نوجوان شد و بهمن قبادی برای فیلم زمانی برای مستی اسب‌ها از داوران شورای شهر جایزه اول را گرفت. دوچرخه زرد قناری ساخته دیمیتریس استاوراکاس از یونان هم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران سیفژ شد.

در بخش بین‌الملل هیئت داوران، علی رغم این که در مقررات جشنواره پیش‌بینی شده است که جایزه مشترکی اعطا نشود، اما به دلیل بازی مکمل دو بازیگر خردسال فیلم "ساروجا" که تصویرگر یک روح در دو بدن هستند، به اتفاق آرا، پروانه زرین بهترین بازیگر خردسال را به این دو اختصاص دهد. در بخش مسابقه سینمای ایران نیز سارا بنیاس بازیگر خردسال "چوری" دیپلم افتخار گرفت.

پروانه‌های زرین نیز بر روی شانه‌های این فیلم‌ها نشست:

سینمای ایران: بهترین فیلم کوتاه: «خانه سفید است» به کارگردانی طیبه فلکیان

سینمای بین الملل:

بهترین انیمیشن: شنگول منگول ساخته فرخنده ترابی و رضا احدی از ایران

بهترین فیلم کوتاه: مادر ساخته لیلا میرهادی از ایران

بهترین فیلم: دوچرخه زرد قناری ساخته دیمیتریس استاوراکاس از یونان

بهترین اثر ویدیویی ایران: رضایت دادن ساخته محمد شیروانی

پوستر دوره پانزدهم از فضای شهری دور شد و درون آن از المان شهر استفاده نشده بود.

کد خبر 384306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.