۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
سرپرست مرد یا وزیر زن؟

باتوجه به شرایط بحرانی وزارت آموزش و پرورش و فرصت کوتاه دولت دوازدهم برای معرفی وزیر جدید به مجلس، آیا انتخاب یک زن برای اولین بار در جایگاه وزیر برای وزارتخانه حساس آموزش و پرورش می تواند التیام بخش زخم های این مجموعه اثرگذار در عرصه های مختلف جامعه باشد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت آموزش و پرورش یکی از حساس ترین و موثرترین دستگاه های اجرایی کشور است که همواره در سال‌های پس از انقلاب با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است، از تغییرات پر حرف و حدیث کتب درسی در دولت های مختلف و آزمون و خطاهای پر هزینه در تلاش برای بهبود نظام و سیستم آموزشی با عناوین متعدد و مختلفی چون نظام جدید، نظام قدیم، ترمی واحدی، سالی واحدی گرفته تا انتصابات شائبه دار در پست های میانی، کمبود محسوس معلمان، مشکلات کهنه و پایدار در بحث بودجه، مطالبات بی پاسخ و متراکم فرهنگیان طی سال های متمادی و بلاتکلیفی نیروهای حق التدریس و نهایتا استعفای سید محمد بطحایی آخرین وزیر این وزارتخانه.

اما این استعفا بارقه های امید را برای برخی از فعالان سیاسی و به خصوص جامعه زنان که تنها یک بار آن هم نه به صورت کامل، در دولت دوم احمدی نژاد شاهد صدارت یکی از بین خود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودند، زنده کرده است تا شاید بار دیگر و در دو سال باقیمانده دولت روحانی، تدبیرش امید را برای نیمی از جامعه زنده کند.

خبرنگار ایمنا، چالش های موجود در مسیر انتخاب وزیر زن برای وزارتخانه‌ای که مدارس آن خانه دوم فرزندان این سرزمین محسوب می شود و این روزها تحت سرپرستی یکی از رجال سیاسی اداره می شود را واکاوی کرده است، اینکه آیا حضور یک زن در راس این نهاد، مدیریت و اشراف دلسوزانه یک مادر را برای آینده سازان ایران در خانه دومشان به ارمغان خواهد آورد؟ یا از اساس این رویکرد و مطالبه در جامعه زنان، در حال حاضر متناسب این وزارتخانه حساس نیست.

بانوان توانمندی در سطح آموزش و پرورش وجود دارند

حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدیریت یک وزارتخانه نیازمند تجربه، مهارت، دانش و شجاعت در قدرت تصمیم گیری است که در حال حاضر در بین بانوان نماینده در مجلس دهم نیز افرادی وجود دارند که به خوبی می توانند در رآس این وزارتخانه فعالیت کنند. رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت، بستگی به برنامه ها و توانمندی های او دارد.

وی افزودبه نظر من نباید در دولت تنها یک وزیر زن وجود داشته باشد که ملاک جامعه زنان بر یک وزیر قرار گیرد، اگر تعدادی از وزرا از بین زنان انتخاب شوند جامعه بهتر می تواند در این خصوص قضاوت کند، اما در حال حاضر که تنها یک فرصت برای زنان باقیست بسیار موقعیت حساسی است، اما رئیس جمهور می تواند با انتخاب یک وزیر شایسته از بین زنان به خوبی از پس ساماندهی این وزارتخانه برآید. در حال حاضر بانوان بسیار توانمندی در سطح آموزش و پرورش وجود دارند.

عابدی ادامه داد: زنان در مدیریت تفاوتی با مردان ندارند و زمانی که فعالیتی را آغاز می کنند به خوبی می توانند از پس مسائل حیطه کاری خود برآیند، مگر اینکه فردی شایسته مسئولیتی، نه به دلیل جنسیت، به دلیل نداشتن تجربه کافی و دانش مورد نیاز آن مسئولیت نباشد.

وزیر آموزش و پرورش چه مرد باشد چه زن موفق نخواهد شد!

اکرم مصوری منش نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدای دولت دوازدهم انتظار می رفت زنان وزیر در بین وزرا وجود داشته باشند و عدم بهره دولت از وزرای زن خسران دولت تلقی می شود و در حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی کشور و به ویژه ساختار بسته آموزش و پرورش که اجازه ورود نگاه اصلاح طلبانه و مثبت به این سیستم داده نمی شود، که همین موضوع سبب شده است هر فردی به تصدی این وزارتخانه منصوب می شود کارنامه موفقی از خود بر جای نگذارد. در حال حاضر به دلیل عدم توجه ویژه شخص رییس جمهور به این وزارتخانه حساس، چه وزیر انتخابی مرد باشد چه زن، موفق نخواهد شد زیرا بطحایی نیز به دلیل عدم توجه خاص رئیس جمهور به مسائل این وزارتخانه استعفا داد.

وی افزود: آموزش و پرورش از پایه‌های اصلی هر کشور است و هر کسی که به این وزارتخانه منصوب می شود باید از رئیس جمهور خواستار ضمانت توجه ویژه شخص رئیس جمهور و ورود نگاه‌های متفاوت به این وزارتخانه شود، اگر این شرایط مهیا شود، قطعا انتخاب وزیر از بانوانی که تجربه کافی مدیریتی و آگاهی لازم از محیط آموزش و پرورش داشته باشند، بسیار مناسب و کارگشا است.

مصوری منش پیرامون تاثیر جو مردسالار بر مجلس باتوجه به رد کردن طرح های مختص زنان تاکید کرد: ساختار فعلی مجلس ساختاری تقریبا انتصابی است نه انتخاب از طرف مردم و فضای بسیار بسته‌ای در مجلس حاکم است، اما رئیس جمهور نباید تحت تاثیر این فضای مجلس قرار گیرد و فرد مورد تایید خود را از بین زنان به مجلس معرفی کند و در صورت نگرفتن رای اعتماد، نفر بعدی را معرفی کند، چرا که نیاز است رئیس جمهور در کارنامه خود حداقل یک وزیر خود را از بین زنان انتخاب کند ولی همانطوری که مشخص است در دولت نیز لابی های وجود دارد.

عضو فراکسیون‌های زنان، آموزش و تحقیقات مجلس ششم خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین راهکار های رهایی از مشکلات در این وزارتخانه باز کردن ساختار متمرکز در رده های پایین است که این طرح ها در مجلس ششم ارائه شد و سند آموزش و پروش  که در ۲۰ سال پیش مهیا شد بسیار کامل و خوب بود که در آن اشاره شده بود که سیستم متمرکز آموزش و پرورش باید به سیستمی بازتر و بدون تمرکز تبدیل شود و برنامه ریزی های منطقه ای ایجاد شود و این سیستم کلیشه ای حافظه محور، به سیستمی خلاقانه تبدیل شود؛ اما اینگونه به تصویب نرسید و سند ناقصی به تصویب مجلس رسید و در حال حاضر سیستم فعلی آموزش و پرورش با فضای عمومی جامعه هماهنگ نیست و به زودی باعث ایجاد مدارسی خارج از سیستم آموزش و پرورش می شود که برای کشور مناسب نیست.

بهترین گزینه برای صدارت وزارت آموزش و پرورش سرپرست فعلی است

علیرضا نصر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آموزش و پرورش در بحث مدیریت با تلاطم مواجه بوده است و میانگین عمر وزرای این وزارتخانه در بعد از انقلاب حدود دو سال بوده است و این موضوع سبب آسیب های فراوانی به این وزارتخانه در طول این ۴۰ سال شده است؛ بنابراین دلایل مشکلات امروز آموزش و پرورش به عدم تثبیت مدیریت در این وزارتخانه مهم باز می گردد.

وی افزود: در حال حاضر رئیس جمهور باید فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کند که در دو سال باقیمانده دولت دوازدهم حداقل بتواند وضعیت فعلی آموزش و پرورش را حفظ کند و مهم نیست که این فرد مرد یا زن باشد بلکه مهم این است که فردی باید سکاندار این وزارتخانه مهم شود که آموزش و پرورش را از این شرایط بحرانی به ساحل نجات هدایت کند و باتوجه به نزدیکی به زمان بازگشایی مدارس، آرامشبخش معلمان ودانش آموزان باشد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان اصفهان تصریح کرد: قطعا کسی باید در راس آموزش و پرورش قرار گیرد که تجربیاتی در این زمینه داشته باشد و به نوعی از مهارت های ادراکی، فنی و انسانی برخوردار باشد و نگاه جامعی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد، فردی با این خصوصیات می‌تواند از بین زنان یا مردان باشد. انتخاب وزیر زن برای آموزش و پرورش که به لحاظ ساختاری اکثریت کارمندان آن بانوان هستند و حداقل ۵۰ درصد از دانش آموزان این وزارتخانه را نیز دختران تشکیل می دهند، می تواند انتصاب موفقی باشد.

نصر ادامه داد: اما به نظر من در شرایط فعلی نباید آموزش و پرورش را مورد آزمایش قرار داد و انتخاب وزیر زن را روی آن آزمایش کنیم، این انتخاب در شرایط فعلی و با توجه به دو سال پایانی دولت دوازدهم شاید نتواند در جهت التیام مشکلات آموزش و پرورش مفید واقع شود، اگر رئیس جمهور در اوایل دولت دوازدهم، وزیر آموزش و پرورش را که چهار سال زمان برای بهبود وضعیت این وزارتخانه داشت، از بین زنان انتخاب می کرد، مطلوب بود، اما با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب آموزش و پرورش و فرصت کوتاه وزیر انتخابی ممکن است با انتخاب یک زن به عنوان وزیر آموزش و پرورش مدیریت زنان مخدوش شود که این ظلم بزرگی در حق مدیریت بانوان کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن وزیر زن در راس آموزش و پرورش موافق هستم، اما به نظر می رسد این اتفاق در این شرایط مناسب نیست زیرا اعتبار و مدیریت و شان بانوان باید رعایت شود در حالی که به نظر من بهترین فرد برای این وزارتخانه سرپرست فعلی آن می‌باشد به جهت اینکه به خوبی با مسائل آموزش و پرورش آشنا است و فرصت زیادی برای شناخت این وزارتخانه نیاز ندارد و بسیار سریع حتی با حکم سرپرستی توانست مبتنی بر واقعیت های موجود در آموزش و پرورش حرکت کند و مقداری آرامشبخش این وزارتخانه باشد.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 384301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.