فعالیت ۵ ون ویژه افراد کم‌توان ویلچرسوار

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز از فعالیت پنج دستگاه ون ویژه افراد کم توان ویلچرسوار در کلانشهر شیراز همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش ایمنا، مجتبی زوربخش اظهار کرد: در حال حاضر پنج دستگاه خودرو "ون" خریداری و در حال تجهیز است که ویژه افراد کم‌توان ویلچردار بوده و با نصب اپلیکیشنی روی تلفن همراه می‌توان برای این افراد درخواست داد و از خودرو جهت حمل و نقل استفاده کرد.

وی افزود: این خودروها که احتمالا هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسند با هدف خدمات‌رسانی به افراد کم‌توان است و در مقابل این خدمات هیچ وجهی دریافت نمی‌کند.

زوربخش در خصوص تذکر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در جلسه هفته گذشته شورا در ارتباط با اجرا نشدن مصوبات در این حوزه، افزود: علت اجرایی نشدن برخی مصوبات شورا آن است که اجرای این پروژه‌ها نیازمند زیرساخت‌ها و تجهیزاتی است که نوسانات بازار ارز و برخی تحریم‌ها بر آن‌ها اثر می‌گذارد و علاوه بر این هم اکنون در حال انجام مراحل اجرایی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این مصوبات هستیم و این دلیل تاخیر در اجرای مصوبات حوزه حمل و نقل است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های ما، مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس است که این را به شهرداران مناطق واگذار کرده‌ایم و آن‌ها این موضوع را دنبال کرده و سازمان حمل مسافر هم نظارت می‌کند.

وی اضافه کرد: در کنار مناسب‌سازی فضای ناوگان حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس با ایجاد خطوط ویژه و افزایش خطوط به دنبال مطلوبیت و مقبولیت بیشتر ناوگان هستیم.

دوچرخه‌های نسل ۴ هوشمند نیمه نخست شهریور ماه وارد شیراز می‌شوند

زوربخش از ورود بخش اول دوچرخه‌های هوشمند نسل ۴ به خیابان‌های شیراز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در فاز نخست این پروژه تا نیمه نخست شهریورماه بیش از یک هزار دستگاه دوچرخه هوشمند وارد شیراز می‌شوند و تا پایان سال تعداد آن‌ها به دو هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: این دوچرخه‌ها به گونه‌ای طراحی و تجهیز شده‌اند که به صورت ٢۴ ساعته می‌توان از آن‌ها استفاده کرد چون به سامانه هوشمند متصل هستند و شهروندان می‌توانند از طریق نرم افزار و اپلیکیشن طراحی شده دوچرخه‌ها را در هر ساعتی که خواستند در هر نقطه‌ای از شهر استفاده و هرجایی که خواستند قفل و رها کنند.

وی از ساماندهی مینی‌بوس‌های سطح شهر خبر داد و گفت: جهت افزایش رضایت مینی‌بوس‌داران، به دنبال جایگزینی و نوسازی مینی‌بوس‌های قدیمی هستیم و مبالغی هم برای ارتقای ایمنی مینی‌بوس‌ها و رفع نواقص آن‌ها اختصاص داده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز افزود: یکی دیگر از سیستم‌های حمل و نقل عمومی و پاک که طی یکی، دو سال اخیر بستر آن فراهم شده، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری است که می‌تواند به عنوان یک حمل و نقل پایدار مطرح شود.

زوربخش در خصوص برخی اعتراضات نسبت به ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری گفت: در طول تاریخ هرگاه یک مدل جدید حمل و نقل در شهرها اجرا می‌شود به طور طبیعی مخالفینی دارد و هیچ حمل و نقل نوپایی بدون حمایت مردم امکان‌پذیر نیست، پس باید از قضاوت‌های عجولانه در این زمینه پرهیز شود زیرا جا افتادن سیستم حمل و نقل جدید نیازمند گذر زمان است.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از دوچرخه به عنوان یک حمل و نقل سلامت‌محور اظهار کرد: نگاه ما به مسیرهای دوچرخه‌سواری نرم‌افزاری است اما شاهد هستیم حتی با گذاشتن جداکننده باز هم تعداد کمی از رانندگان هنجارشکنی کرده و در مسیر دوچرخه تردد می‌کنند؛ علاوه بر این تردد موتورسوران به مشکلی در این حوزه بدل شده است که البته این تخلفات دائما از طریق سامانه‌های هوشمند نظارت تصویری و متخلفان اعمال قانون می‌شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز از به روزرسانی و توسعه سیستم‌های نظارت هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در سطح شهر خبر داد و اضافه کرد: از اقدامات دیگر در حوزه حمل و نقل ایجاد یک ساختار نوین در سیستم ثبت تخلفات رانندگی است که طبق تعاملی با پلیس با یک رویکرد جدید در حال ایجاد تغییرات زیرساختی در سیستم‌های نظارت تصویری و توسعه دوربین‌های نظارتی هستیم که البته نیازمند تجهیزات و توسعه سرور مرکزی مرکز کنترل است.

زوربخش با تقدیر از همکاری پلیس در مرکز کنترل و نظارت ترافیک شهرداری شیراز، افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های ما راه‌اندازی استودیو ترافیک در قالب برنامه چشم شهر است که از دو هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه‌های آن در روزهای فرد هفته ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه به مدت ۱۵ دقیقه از سیمای مرکز فارس پخش می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: بازنگری و ساماندهی علائم راهنمایی، تجهیزات ترافیکی و ایمن سازی معابر و تکمیل پل‌های عابر پیاده ناتمام، ساخت پل‌های عابر پیاده جدید و اصلاح مشکلات پل‌های قدیمی یکی از دیگر برنامه‌های مهم ما در سال جاری است

وی با گلایه از برخی شهروندان در استفاده نکردن از پل‌های هوایی عابرپیاده، اضافه کرد: ساخت یک پل هوایی عابرپیاده گاه تا یک میلیارد تومان هزینه دارد اما شاهد هستیم برخی عابرین ایمنی تردد خود را به خطر انداخته و با گذر عرضی از خیابان و استفاده نکردن از پل‌های هوایی امنیت خود را به خطر می‌اندازند؛ ‌ این در حالی است که وجود این سازه‌ها برای ایمنی خود مردم است.

زوربخش اظهار کرد: موضوع دیگر ایمنی گذرگاه‌های عابر پیاده و نقاطی از معابر است که نیاز به آرام‌سازی و ایمن‌سازی عبور و مرور داشته و در دستور کار قرار دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با اشاره به اجرای برخی طرح‌های مطالعاتی در حوزه حمل و نقل از جمله حمل و نقل یکپارچه عمومی یکپارچه و ممیزی علائم ترافیکی، گفت: یکی دیگر از پروژه‌های مطالعاتی ما در زمینه ایجاد خطوط تراموا است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی نخستین خط تراموا در شیراز خواهیم بود.

وی از ساماندهی ناوگان حمل بار درون شهری و برخورد با متخلفان این حوزه با همکاری پلیس خبر داد و گفت: یکی دیگر از مواردی که ما به آن توجه داشتیم؛ حوزه آموزش است که در این زمینه تاکنون دوره‌های آموزشی برای رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی برگزار کردیم و از امسال نیز شاهد تحولاتی اساسی در دوره های آموزشی دو پارک ترافیکی شهر و کلاس‌های آموزشی فرهنگسراها هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با اشاره به تقدیر از آن دسته رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی که قوانین را رعایت می‌کنند، ‌ تصریح کرد: با رانندگان متخلف در کمیته انظباطی برخورد می‌شود و شهروندان می‌توانند شکایت‌ها، نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود را از طریق کانال‌های ارتباطی از جمله سامانه پیامکی ٣٠٠٠١٣٧٧۴٧ یا تلفن ۳٢٣٠۴٢۶٨ به ما اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

زوربخش با اشاره به ترافیک بالای این روزهای خیابان‌های شیراز که موجب کلافگی و سردرگمی مردم شده است، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین دلایل حجم بالای خودروها در خیابان‌ها به ویژه در ساعات پیک ترافیک، حضور خودروهای تک سرنشین و انجام سفرهای غیرضروری برخی شهروندان است که باعث تشدید مشکلات می‌شود این در حالی است که این شهروندان می‌تواند به راحتی برای رسیدگی به امور خود از ناوگان حمل ونقل عمومی و یا دوچرخه استفاده یا در مسیرهای کوتاه‌تر پیاده‌روی کنند.

وی از هوشمندسازی برخی تقاطع‌های شهر خبر داد و اضافه کرد: بر اساس مطالعات بازنگری حمل و نقل عمومی سهم اتوبوس در حمل و نقل عمومی شهر شیراز هم اکنون ۱۳ درصد است که این رقم تا سال    ١۴٠٧ باید به ٢۵ درصد برسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز از افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری در آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: شاهد بودیم در بعضی موارد این برداشت مطرح بود که ایجاد مسیرهای دوچرخه کاری سلیقه‌ای بود و خیابان‌های شیراز ظرفیت این کار را ندارد، این در حالی است که معتقدیم شهر باید دارای خیابان‌هایی کامل باشد و خیابان کامل آن است که در آن همه موارد از جمله مسیرهای عبور عابر پیاده، ناوگان حمل و نقل عمومی، دوچرخه، خودرو شخصی و همه موارد دیده شده باشد.

زوربخش تاکید کرد: معتقدیم باید به سمت رژیم خیابانی برویم این در حالی است که ما از گذشته با اقداماتی که انجام دادیم در واقع از خودروها دعوت کردیم به مرکز شهر بیایند.

وی با اشاره به انتخاب شیراز به بهترین شهر دوچرخه‌سواری کشور توسط فدراسیون دوچرخه‌سواری کشور گفت: بر اساس مطالعات شبیه‌سازی شده اگر توسعه وگسترش خودروها در شیراز به همین شکل باقی بماند در سال ١۴١۵تمامی خیابان‌های مرکزی شیراز و خیابان‌های اصلی شهر مسدود و مملو از خودرو خواهد شد و این موضوع نشان از اهمیت توجه به رژیم خیابان در کنار توجه به سایر مدل های حمل ونقل عمومی به ویژه دوچرخه سواری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز در خصوص طرح سی پی پارکینگ حاشیه‌ای خیابان‌های شیراز از احتمال انجام برخی تغییرات در پیمانکار پروژه و موارد دیگر خبر داد و گفت: در آینده نزدیک شهروندان با تغییر و تحولات اساسی و مقبولیت بیشتر در این طرح روبه‌رو خواهند شد.

زوربخش با اشاره به درخواست برخی شهروندان برای به کارگیری اتوبوس‌های دو طبقه گردشگری، گفت: با توجه به تحریم‌های موجود و اینکه تنها چند شرکت خارجی این اتوبوس‌ها را تولید می‌کنند عملا امکان خرید این اتوبوس‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر این اتوبوس‌ها پس از ورود نیز شماره‌گذاری نمی‌شود مانند آنچه برای شهرداری تهران رخ داد که هنوز در پارکینگ گمرک هستند.

وی افزود: با توجه به این موضوع تا شش ماه آینده تعدادی از اتوبوس‌های یک طبقه قدیمی بازسازی و امکانات گردشگری در آن‌ها نصب شده و به عنوان اتوبوس‌های گردشگری کار خود را در شهر آغاز می‌کنند.

کد خبر 384279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.