بنایی که قواعد معماری چین را در هم شکست

دفتر مرکزی تلویزیون چین، آسمان‌خراشی اعجاب‌انگیز است که معماری پایتخت چین را متحول کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دفتر مرکزی تلویزون چین در شهر پکن (سی سی تی وی)، آسمان خراشی ۵۴ طبقه‌ای با ارتفاع ۲۳۴ متر است که از دو برج مورب با شکلی غیرمعمول، ساخته شده است. دو برج این ساختمان در سطح زمین با سازه‌ای با زاویه‌ای ۹۰ درجه به هم متصل شده است و در ارتفاع بالا نیز این دو برج به سمت هم مایل شده است و در فاصله ۷۰متری با سازه‌ای مشابه با سازه پایین، اما در جهت مقابل آن، به هم راه پیدا کرده است. دفتر مرکزی سی سی تی وی ساختاری همانند حرف "Z" انگلیسی ضربدری به خود گرفته است.

  دفتر مرکزی سی سی تی وی در فضایی با مساحت حدود ۴۶۵ هزار متر مربع  واقع شده است که به عنوان مرکز تلویریونی پایتخت چین، با کاربری اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش مدیریت، استودیوهای تلویزیونی، فضاهایی برای  تولید و پخش برنامه و امکانات پیشرفته و پارکینگ برای کارکنان را دربرمی‌گیرد.

 زیرزمین این ساختمان نیز خود شامل چهار طبقه به ارتفاع ۱۸ متر است. قسمت بالایی ساختمان، که دو برج را به هم متصل می‌کند، از یک طرف دارای ۹ طبقه و از طرف دیگر دارای ۱۳ طبقه است که طبقه همکف آن در فاصله ۱۶۲ متری از سطح زمین قرار دارد. این دفتر ظرفیت به کار گیری بیش از ده هزار نفر را دارد و تلویزیون دولتی چین می‌تواند تعداد ۲۰۰ کانال را در آن راه‌اندازی کند.

در طراحی اسکلت خارجی دفتر مرکزی سی سی تی وی از روش "شبکه مورب" استفاده شده است که در این روش با استفاده از فولاد، سازه‌هایی به همراه تیرهای تکیه‌گاه به صورت مورب ساخته می‌شود تا در نتیجه مقاومت ساختمان را در مقابل جاذبه زمین و سایر نیروهای جانبی افزایش دهد. وسعت تمام ستون‌های شبکه مورب در دفتر مرکزی سی سی تی وی با هم برابر است اما عمق آن‌ها، بسته به میزان باری که روی آن قرار دارد، متفاوت است.

ساخت‌وساز مرکز تلویزیونی پکن در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و قرار بود این پروژه در اکتبر ۲۰۰۹ به پایان برسد، اما وقوع یک حادثه آتش‌سوزی در این مرکز، فرآیند ساخت و افتتاح آن را به تاخیر انداخت و در نتیجه این مرکز در سال ۲۰۱۲ تکمیل و افتتاح شد. نمای این ساختمان در سال ۲۰۰۸، درست قبل از شروع بازی‌های المپیک پکن تکمیل شد و بعضی از فضاهای داخلی آن میزبان رویدادهای تلویزیونی شد.

کد خبر 384274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.