اخذ شهریه در مدارس دولتی؛ غیرقانونی اما مرسوم

دریافت شهریه‌های میلیونی مدارس چالش تابستانه والدینی است که برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس به هر آب و آتشی می‌زنند تا شهریه تعیین شده از سوی مدیران مدارس را تامین کنند و فرزندشان از غافله آموزش عقب نماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس از روزهای نخست خرداد تا پایان شهریور دغدغه بزرگی برای والدین است، دغدغه‌ای که از کلاس اول شروع و تا پیش دانشگاهی ادامه می‌یابد.

از چالش تنوع مدارس و طبقه‌بندی‌های چالش برانگیز دانش‌آموز که بگذریم به شهریه مدارس می‌رسیم، شهریه‌ای که مسئولان وزارت‌ آموزش و پرورش هر ساله بر ممنوعیت دریافت آن تاکید می‌کنند و مدیران زیردست بر این باورند چاره‌ای جز دریافت آن برای اداره مدرسه آن هم در شرایط اقتصادی ندارند.

قانونی برای دریافت شهریه وجود ندارد و همین امر بهانه‌ای است تا مدیران مدارس با اعمال سلیقه‌های شخصی نسبت به تعیین شهریه اقدام کنند، شهریه‌هایی که از ۲۰۰ هزار تومان آغاز و با مبلغی نامعلوم به پایان می‌رسد.

والدین ناچار به پرداخت شهریه هستند، کارتخوان دست راست مدیر، چک‌های نهایتاً شش ماهه و پرداخت اقساطی ماهانه راهکارهای مدیران برای دریافت شهریه از والدین است.

محل هزینه شهریه دریافتی از والدین مشخص نیست

مهسا صاحب نام، مادر دانش‌آموزی است که فرزندش در دوره نهم ثبت‌نام شده است، او می‌گوید: به نظر می‌رسد آموزش و پرورش برای دریافت شهریه دچار دوگانگی است به نحوی که به والدین و تمام رسانه‌ها اعلام می‌شود دریافت شهریه ممنوع و ثبت‌نام در مدارس رایگان است و هر گونه دریافت شهریه تخلف، از طرفی در جلسات داخلی به مدیران‌ مدارس بر دریافت شهریه اصرار می‌کند.

این مادر دانش آموز ادامه می‌دهد: به عنوان یک ولی دانش‌آموز بزرگترین مشکل مدارس را نبود شفافیت در آموزش و پرورش می‌دانم، در مدارس هم نبود شفافیت به وضوح دیده می‌شود، چرا که در هیچ سالی آموزش و پرورش میزان و مبالغ سرانه کمک هزینه خود به مدارس را اعلام نکرده است، از طرف دیگر مدیران مدارس هم به هیچ‌وجه اعتبار دریافت شده از آموزش و پرورش و مبالغ دریافت شده از والدین و میزان کمک خیران در آن سال تحصیلی به آن مدرسه را اعلام نمی‌کنند.

او با بیان اینکه باید خروجی‌ها نیز مشخص باشد، توصیح می‌دهد: مدارس حتی میزان هزینه مراسم و مسابقات را به اولیا نمی‌گویند که این موضوع خود عامل بی‌اعتمادی والدین به مدیران مدارس است و این بی‌اعتمادی مانع کمک والدین بالاتر از حد شهریه مصوب آن مدرسه می‌شود.

صاحب‌نام، در مورد راهکارش برای حل وضع وجود می‌گوید: بهتر است آموزش و پرورش برای مدیران مدارس خود تکلیف کند تا ورودی و خروجی هزینه‌های یکسال را به اطلاع والدین برسانند، به نظرم با این روش اعتماد آنها را جلب می‌کنند، زیرا والدین زمانی که متوجه کمبود بودجه مدرسه فرزند خود باشند مشارکت بیشتری خواهند داشت.

دغدغه آموزش، قربانی مشکلات مالی شده است

محمدحسن صفری، مدیر مدرسه نمونه دولتی صدر اصفهانی نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بزرگترین مشکل برای مدیران مدارس اداره مدرسه به لحاظ مالی است، اظهار می‌کند: ذهن و فکر مدیر باید به مسائل آموزشی و پرورشی باشد، اما باتوجه به وضعیت موجود این نگاه غالباً به مسائل مالی معطوف می‌شود.

او ادامه می‌دهد: از دولت گذشته تاکنون اعتباری تحت عنوان سرانه به مدارس پرداخت نمی‌شود. از طرفی الزام به پرداخت شهریه ممنوع است و از طرف دیگر مدیران مدارس نیازهای زیادی دارند، مانند هزینه‌های آب، برق، گاز، برگه‌های امتحانی و ... که نمی‌توان از این نیازها گذشت.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه ما با حداقل‌ها مدارس را اداره می‌کنیم، اضافه می‌کند: ما موارد مصرف شهریه‌ها را به دانش آموزان اعلام می‌کنیم و از اولیا و انجمن اولیا و مدارس در خصوص تامین اعتبارات کمک می‌گیریم و در این میان به دریافت شهریه از افراد ناتوان هیچ اعتقادی نداریم.

بگیرید، نگیریدِ آموزش و پرورش

او با انتقاد از ناهماهنگی در آموزش و پرورش می‌گوید: از یک طرف مدیران آموزش و پرورش می‌گویند شهریه نگیرید و از یک طرف مجبور به دریافت هستیم. وقتی شفافیت مالی وجود دارد اولیا مشارکت خود را نشان می‌دهند، زیرا آنها می‌توانند شفافیت مالی و گزارش مالی سال گذشته و برنامه‌های سال آینده را ببینند و عملکرد و خروجی مدارس را در قالب اقدامات آموزشی و پرورشی مشاهده کنند.

صفری اضافه می‌کند: چرا والدین در صف ثبت‌نام مدارس با هشت تا ۱۰ میلیون تومان شهریه صف می‌کشند، اما در مدارس نمونه و شاهد که بر اساس برنامه کلاس‌ها مبالغی در این مدارس دریافت می‌شود و عمده آن خرج حق التدریس دبیران می‌کنند، به سختی مبالغی را پرداخت می‌کنند.

او در خصوص مشکلات مدارس دولتی تصریح می‌کند: سال گذشته برخی مدارس در هزینه‌های جاری و تامین اعتبار کلاس‌های جبرانی کم آوردند و از خیران و دیگر مدارس تامین شدند، اما همچنان معتقدیم نباید ثبت نام هیچ دانش آموزی منوط به دریافت پول شود و باید کمک ها داوطلبانه باشد و داوطلبانه پرداخت شود.

طرح رایگان بودن قبوض خدماتی مدارس روی کاغذ

سرگروه ناحیه سه  اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه می‌دهد: خیلی از مدارس تا ماه‌های پایانی سال، یک سوم هزینه‌های کمکی را دریافت نمی‌کنند و در این میان نرخ تورم نیز بالاست و در مدرسه قدیمی که کار عمرانی انجام شود حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه وجود دارد پس این هزینه‌ها باید از کجا تامین شود.

او در خصوص رایگان بودن هزینه آب، برق و گاز مدارس اظهار می‌کند: سال‌هاست مدیر مدرسه هستم، تاکنون در خصوص نپرداختن هزینه قبوض خدماتی هیچ ابلاغیه‌ای نداشته‌ایم و حتی برخی از مواقع هزینه‌های این قبوض را از حساب شخصی پرداخت کرده‌ام، باید گفت رایگان بودن هزینه‌های قبوض خدماتی مدارس طرحی روی کاغذ مانده است.

صفری در خصوص شایعات گروکشی کارنامه در برخی مدارس می‌گوید: من یک مورد هم ندیدم و حتی در مدارس غیر انتفایی نیز این موضوع پیش نمی‌آید و واقعیت ندارد.

او در خصوص اجباری بودن کلاس فوق برنامه در برخی مدارس اضافه می‌کند: هیچ کلاس فوق برنامه‌ای در مدارس دولتی اجباری نیست و داوطلبانه است، اما برخی از مدارس خاص در اساسنامه‌هایشان این کلاس‌ها اجباری ذکر شده است .

مردم به مدارس کمک کنند

همچنین علیرضا محمودی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه گرفتن مبالغ در هنگام ثبت‌نام غیرقانونی است، می‌گوید: گرفتن شهریه در مدارس دولتی غیرقانونی است و مدارس تنها برای بیمه و کتاب دانش آموزان حق دریافت هزینه را دارند.

او ادامه می‌دهد: اگر به ما گزارشی شود که در هنگام ثبت نام مبلغی تحت عنوان شهریه، کمک‌های مردمی یا مشارکت به اجبار گرفته شود برخورد می‌کنیم و در این گزارش مبالغ پرداختی به اولیا بر می‌گردد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه گرفتن هزینه با عنوان مشارکت‌های مردمی در مدارس مانعی ندارد، اضافه می‌کند: با شروع مدارس انجمن اولیا مربیان مدرسه تشکیل می‌شود و با توجه به برنامه‌هایی که در طول یک سال تحصیلی مدرسه دارد اعم از کلاس‌های فوق برنامه و تعمیرات و خرید تجهیزات می‌تواند مبالغی از اولیا دریافت کند که این مبلغ به صورت دلخواه است و اولیا می‌توانند به صورت داوطلبانه به مدرسه کمک کند که در آن هم اجباری نیست.

او تصریح می‌کند: این مبلغ کمک رسانی حداکثر و حداقلی نیز ندارد و هر ولی هر وقت خواست می‌تواند به مدرسه کمک کند، آموزش و پرورش نیز از حمایت اولیا استقبال می‌کند زیرا بودجه‌ای که به آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شود به هیچ وجه پاسخگو به نیازها نیست و در این میان انتظار می‌رود مردم مشارکت خوبی داشته باشند.

محمودی با اشاره به بازرسی دقیق آموزش و پرورش در شهر و استان اصفهان اضافه می‌کند: یک گروه ۲۰ نفره در اداره کل آموزش و پرورش که در شهر اصفهان برای پیگیری مشکلات و شکایات و نیز بازرسی ثبت نام داریم و در هر شهرستان گروه‌های در اداره کل به بازرسی و شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند که این گروه‌ها در طول سال تحصیلی نیز با حصور در مدارس و ارتباط با مدیریت و دانش آموزان سعی در بهبود وضعیت مدارس و پیگیری مشکلات دارد.

گروکشی کارنامه ممنوع!

او از گروکشی کارنامه‌ها در مدارس اظهار بی خبری می‌کند و ادامه می‌دهد: این مورد وجود ندارد، اما اگر موردی باشد برخورد صورت می‌گیرد و کارنامه به دانش آموز خواهد رسید زیرا گروکشی کارنامه برای مشارکت نکردن مردم ممنوع است و برای پرداخت نکردن هزینه‌های کلاس‌های فوق برنامه نیز امری نادرست است که باید با توافق مدرسه و ولی کارنامه داده شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان  تاکید می‌کند: مدیر اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با مدیران مدارس هر سه مقطع تحصیلی در سطح شهر اصفهان دیدار داشته است و همه مدیران را نسبت به عدم دریافت مبلغ به صورت اجباری هشدار داده است.

او در خصوص کلاس‌های فوق برنامه اجباری اظهار می‌کند: برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در مدارس اجباری نیست و اگر مورد خاصی گزارش شود که دانش آموز ملزم به ثبت نام و حضور در کلاس‌های فوق برنامه باشد برخورد می‌کنیم اما این مورد وجود ندارد اما اگر گزارش شود حتما برخورد خواهد شد.

کد خبر 384226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.