بررسی کیفیت محیط شهری با رویکرد نوین

بیست و سومین جلسه کارگروه تخصصی با موضوع کالبدی ( کیفیت محیط شهری) امروز -سه‌شنبه هشتم مردادماه- در راستای فرایند تدوین طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین (یک شهر گفت و گو) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه نمایندگانی از شورای اسلامی شهر، اداره راه و شهرسازی، اداره آب و فاضلاب، اداره برق، اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی حضور داشتند همچنین نماینده سازمان‌های مردم نهاد، نماینده معاونت برنامه ریزی و پژوهشی شهرداری اصفهان و مشاوران تهیه طرح شارستان حضور داشتند و به بیان نظرات و مشکلات مطرح در زمینه کیفیت محیطی شهر اصفهان پرداختند.

در ابتدای این جلسه مجید یمینی، مدیر پروژه برنامه جامع شهر اصفهان با اشاره به روند بررسی تهیه طرح جامع اظهار کرد: شورای راهبردی که در راستای تهیه طرح جامع شهر اصفهان است از ۱۷ عضو تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای راهبردی تهیه طرح جامع از نمایندگان سازمان‌های دولتی، سمن ها، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، شورای اسلامی شهر، وزارت راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهادها و تشکل‌ها تشکیل شده است.

مدیر پروژه برنامه جامع شهر اصفهان با اشاره به نحوه فعالیت شورای راهبری تهیه طرح جامع شهر اصفهان، افزود: مسائل و مباحث مختلف درباره شهر در قالب کارگروه ها و کمیسیون های شش گانه بررسی می شود پس از آن نتایج برای انجام تحلیل به یک کمیسیون مشترک ارجاع می شود.

وی با بیان اینکه مشارکت محوری از جمله اهدافی است که در این کمیسیون ها مطرح می شود و جلسات موضوعی در این راستا تشکیل می شود، ادامه داد: جلسه امروز در راستای تشخیص و شناسایی مشکلات و مسائل در حوزه کیفیت محیط شهری برگزار شده است.

نمینی تصریح کرد: عدالت فضایی، میزان برخورداری از خدمات و امکانات همچنین پاسخگویی محیط در تامین امنیت، مسکن، فضای سبز و سایر نیازهای شهروندان از جمله مسائلی است که در حوزه کیفیت محیط شهری قابل بررسی است.

وی عنوان کرد: قطبی شدگی و نبود تعادل فضایی بین حوزه شمالی و جنوبی و پی بردن به ریشه های قطبی شدگی در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی قابل بحث در این حوزه است.

مدیر پروژه برنامه جامع شهر اصفهان افزود: طرح تارا مشکلات و مسائلی از جمله کیفیت مسکن، شغل، نارضایتی از فرسودگی و ازدحام در بافت های مسکونی و مسائل اقتصادی را به عنوان مهم ترین و پایه ترین مسائل در قالب توزیع دو تا سه هزار پرسشنامه، استخراج کرده است.

نمینی افزود: برخی از مواردی که شهروندان در مورد آینده شهر مدنظر داشته‌اند با واقعیت، عملکردها و اهداف موجود همخوانی ندارد که از همگان درخواست داریم ضمن بیان مشکلات و مسائل حوزه خود چنانچه راه حلی در این زمینه دارند، مطرح کنند.

دسترسی به خدمات در سطح شهر اصفهان مناسب نیست

عباس شایان نژاد، نماینده شورای اسلامی شهر تعادل نداشتن فضایی را از جمله مشکلات شهر اصفهان درحوزه کیفیت محیطی دانست و اظهار کرد: دسترسی به خدمات در سطح شهر اصفهان مناسب نیست و لکه‌های خدماتی در سطح شهر به طور واقع مورد بررسی قرار نمی گیرند و صرفاً به صورت کمی به آن ها پرداخته می‌شود.

ذائقه مردم در زمینه ساخت و سازها ربطی به سابقه فرهنگی ندارد

علی هنردان، نماینده اداره راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ذائقه مردم در زمینه ساخت و سازها در سطح شهر گفت: ذائقه مردم در زمینه ساخت و سازها ربطی به سابقه فرهنگی ندارد همچنین تصویر روشنی از اصفهان مطلوب برای ارائه به مردم نیست و مدیریت یکپارچه منظر شهری نیز در سطح شهر اصفهان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نبود پروتکل‌های مشترک و چارچوب مشخص برای طراحی شهری اصفهان از جمله دیگر مشکلات در فرایند تدوین طرح جامع است.

نماینده اداره راه و شهرسازی ادامه داد: تنها سازمانی که می‌تواند قدرت را در مسیر تهیه طرح جامع محدود کند نهادها هستند زیرا ساختار قدرت مسیر خاص خود را ترسیم می‌کند و نیاز است این مسئله مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

قطبی شدن شهر اصفهان از معضلات شهر است

مهدی راست قلم، نماینده سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان (آبفا) افزود: قطبی شدن شهر اصفهان از دیگر معضلات این شهر تاریخی است همچنین میزان ترافیک و آلودگی اصفهان متناسب با جمعیت شهر نیست.

وی اظهار کرد: تأثیر توسعه آب بر کیفیت شهری اهمیت زیادی دارد که در این راستا سازمان آب و فاضلاب پژوهشی را در این قالب انجام داده است که می تواند در فرایند تهیه طرح جامع مورد استفاده قرار بگیرد.

نبود شفافیت در طرح‌های شهری

مجتبی رفیعی، نماینده شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز با اشاره به نبود شفافیت در طرح‌های شهری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اجرا نشدن طرح‌های جامع شهر نبود شفافیت و مشخص نبودن جهت‌های توسعه شهر است.

وی با بیان اینکه مجتمع‌هایی بدون اطلاع سازمان خدمات رسان پروانه دریافت می کنند، تأکید کرد: این سازمان باید در جریان نحوه توسعه شهر در جهات مختلف باشد تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه در قسمت‌های مختلف شهر را فراهم کند زیرا این امری اشتباه است که قبل از ایجاد زیرساخت‌ها فضای شهری توسعه پیدا کند.

نماینده شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به صرف هزینه‌های گزاف به خاطر حفظ کیفیت فضاهای سبز گفت: اداره برق باید در جریان نحوه توسعه فضاهای سبز و چگونگی حفظ کیفیت این فضاها باشد تا بتواند هزینه مناسب را برای تأمین زیرساخت‌های برق مورد نیاز فراهم کند و البته در این زمینه هزینه زیادی به اداره توزیع برق تحمیل می‌شود.

عناصر تاریخی و هویت ساز در اولویت مسائل توسعه شهر اصفهان

علی قهرایی، نماینده سازمان‌های مردم نهاد با اشاره به دغدغه‌های شهروندان اصفهانی گفت: خاستگاه هویتی شهر اصفهان مسئله‌ تاریخی است درحالی که بارگذاری الگوی توسعه شهر تهران برای اصفهان که شهری تاریخی است مورد استفاده قرار می گیرد همچنین رشد بی رویه شهر در شمال و شرق موجب شده خدمات رسانی مناسب در این نواحی انجام نگیرد.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد حاکمیت دیدگاه پوپولیستی در برنامه ریزی شهری را نادرست عنوان کرد و افزود: توجه صرف به نظرات شهروندان نمی‌تواند مدیران و برنامه ریزان را در راستای تهیه طرحی مناسب برای شهر اصفهان کمک کند البته منافع شهروندان در برخی نقاط خاص مثل بافت‌های فرسوده که دچار سیکل فرسودگی است میزان نابرخورداری و قطبی شدن شهر را افزایش می دهد.

وی عنوان کرد: وجود نهاد غیرسیاسی بالا دستی که با تغییر دولت‌ها عوض نشود در راستای تهیه و اجرای طرح جامع اهمیت زیادی دارد زیرا این نهاد اهداف طرح جامع را دنبال می‌کند و تحت تأثیر دولت ها با افکار و راهبردهای متفاوت نیست.

قهرایی تأکید کرد: عناصر تاریخی و هویت ساز جزء اولویت دارترین مسائل بر نحوه توسعه شهر اصفهان است.

اولویت‌های شهر اصفهان باید براساس نظرسنجی ها باشد

محمد امامی، معاون برنامه ریزی و پژوهش شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: اولویت های شهر اصفهان برای به کار گیری در فرایند تدوین طرح جامع باید براساس نظرسنجی ها اولویت بندی شود، پس از اولویت بندی این موارد باید با کمک کارشناسان خبره تحلیل شود تا دیدگاه ها نسبت به فرایند تهیه طرح جامع روشن تر شود.

مشکل اصلی شهر نبود اعتماد برای سرمایه گذاری است

احسان کلدوست، نماینده اتاق بازرگانی مشکل اصلی شهر اصفهان را نبود اعتماد برای سرمایه گذاران دانست و اظهار کرد: این نبود اعتماد موجب می‌شود تا سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در شهر نداشته باشند و منابع سرمایه خود را در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار دهند همچنین نبود هماهنگ کننده برای جذب سرمایه گذار و وجود موانع بازدارنده برای سرمایه گذاری در جهت ارتقای کیفیت محیط شهری از دیگر مسائل و مشکلات در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری در شهر اصفهان است.

تنوع فرهنگی باید در تدوین برنامه‌ها متفاوت در نظر گرفته شود

امیرمحمد اخوان، مهندس مشاور شارستان به بیان نظرات خود در حوزه کیفیت محیط شهری، خاطرنشان کرد: کیفیت سلامت محیطی از جمله آلودگی، زباله، نور و صدا اهمیت زیادی دارد همچنین کیفیت ذهنی شهروندان نسبت به مکان و حس تعلق آنان در فرایند تهیه طرح جامع حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: میزان سرزندگی و شادی، هویت و محلی بودن، باید به طور دقیق تری مورد بررسی قرار بگیرد تا محلاتی فعال و معنادار در سطح شهر به وجود بیاید.

اخوان تصریح کرد: تنوع فرهنگی باید در تدوین برنامه ها متفاوت در نظر گرفته شود و نوع خاصی از تفریح و سرگرمی برای شهروندان در محلات و مناطق مختلف در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اهمیت مبحث مصرف انرژی در شهر خاطرنشان کردند: کیفیت مصرف انرژی با بحث دسترسی به حمل و نقل عمومی در ارتباط است و چنانچه در سال ۲۰۲۱ کیفیت انرژی مصرفی در شهر بهبود پیدا نکند اصفهان باید در سطح جهانی جریمه پرداخت کند.  

مهندس مشاور شارستان نابرابری‌های اقتصادی از جمله بیکاری، مهاجرت و... را موجب به وجود آمدن مشکلات در شهر اصفهان دانست و گفت: مباحث کیفیت محیط شهری جایگاه قانونی ندارد؛ می توان در چارچوب طرح جامع به احکامی رسید که راهنمای طراحی های بعدی باشد.

وی افزود: نبود مکانیزم های کنترلی و اجرایی به منظور اجرای طرح ها و جلوگیری از تخلفات از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین مفهوم زندگی نیز باید در راستای کیفیت محیط شهری تعریف و بررسی شود تا بتوانیم به درستی درباره کیفیت محیط شهری صحبت کنیم.

اخوان با اشاره به طرح مبحث حیات شبانه در شهر اصفهان تأکید کرد: حیات شبانه در شهر اصفهان وجود ندارد به علاوه در شمال و جنوب شهر اصفهان نیز که به وسیله رودخانه متمایز شده است تفاوت جدی نیست بلکه صرفاً مناطقی از شهر با یکدیگر در حال رقابت است و قیمت زمین و مسکن در این نواحی به نسبت گران‌تر یا ارزان‌تر است و البته سطح ارائه خدمات در این نواحی نیز نسبت به سایر نواحی شهر پایین‌تر است.

وی گفت: بسیار خوشحالیم که نماینده‌ای از سازمان های مردم نهاد در این جلسه حضور دارند و امیدواریم در جلسات بعدی نیز از نظرات نمایندگان سازمان های مردم استفاده شود زیرا نقش آنان در فرایند تهیه طرح جامع کمرنگ است.

پرسشنامه مردمی به شدت عوام گرایانه و مصلحت جویانه است

ابوذرمجلسی، نماینده سازمان نظام مهندسی با بیان دغدغه ها و مشکلات خود درباره شهر اصفهان گفت: پرسشنامه مردمی به شدت عوام گرایانه و مصلحت جویانه است زیرا توجهی به کانون های قدرت در شهر ندارد و جزیی‌نگر است به علاوه پرسشنامه باید بخشی از منابع تهیه طرح جامع باشد و در فرایند تهیه این طرح استفاده بیشتری از نهادهای صنفی تخصصی شود.

وی تأکید کرد: اصفهان بیشتر از آنکه شهری توریستی باشد یک شهری برای زندگی است و باید به جنبه سرزندگی و کیفیت زندگی در این شهر توجه شود به علاوه ساختار کلی شهر از زمان صفویه متکی بر محله ها و محله محور بوده است و هریک از این محله‌ها سابقه‌ای دارد، بنابراین نباید دیدگاه مشابهی در مورد این محلات وجود داشته باشد.

نماینده سازمان نظام مهندسی تأکید کرد: خشکی زاینده رود به معنای نابودی شهر اصفهان است و هرگز نباید به حفظ سر زندگی این رود بی توجه بود.

وی تصریح کرد: نهادهای قدرت در شهر اصفهان می‌توانند تصمیمات برنامه ریزی شده‌ای بگیرند به همین دلیل شفاف سازی در فرایند تصمیمات برنامه ریزی شده چندان ممکن نیست.

مجلسی با اشاره به فرایند تهیه طرح جامع تأکید کرد: این طرح باید جنبه قانونی داشته باشد و مکانیزم های اجرایی مشخصی برای تهیه طرح جامع فراهم شود.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج و ماده صد عملاً طرح های شهری را خالی از محتوا می کنند و با وجود صرف وقت فراوان برای تهیه طرح اهداف طرح جامع محقق نمی شود.

مسائل مناطق مختلف شهر به صورت جداگانه بررسی شود

رحمت الله زمانی، نماینده سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به کیفیت محیط شهری اظهار کرد: مباحث تخصصی جزئی در جایگاه خود اهمیت زیادی دارد، اما توجه به نحوه اجرای طرح ها مهم تر است، اصفهان شهری زنده و واجد ویژگی های متفاوت در مناطق مختلف است.

وی ادامه داد: هرکدام از این مناطق بافت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متفاوتی دارند که راه حل مخصوص خودش را می طلبد بنابراین مطالبه شهروندان باتوجه به شرایط آنان متفاوت است و مسائل مناطق مختلف شهر باید به صورت جداگانه بررسی شود.

بهای چندانی به ظرفیت های شهر داده نمی‌شود

سهیل اسفندیاری، نماینده سازمان میراث فرهنگی فقر را ریشه تمام مشکلات شهر اصفهان دانست و افزود: فقر اقتصادی، فرهنگی و نبود مشارکت از جمله معضلات این شهر است.

وی تصریح کرد: بافت تاریخی شهر اصفهان در ۴۰ سال گذشته با طرح و برنامه و چه بدون طرح و برنامه به وجود آمده، نابود شده است.

نماینده سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: منافع و مصلحت های شخصی در نابودی شهر اصفهان موثر بوده درحالی که باید در سطح کلان به محلات و مناطق این شهر توجه کرد که البته بهای چندانی به ظرفیت های شهر اصفهان داده نمی شود و معنا و مفهوم پایداری و توسعه پایدار به طور کامل درک نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نبود توجه کافی به مادی‌ها، بافت تاریخی و رودخانه زاینده رود زمینه را برای تخریب محیط شهری و میل به مهاجرت فراهم کرده است.

مدیریت موضعی و مقطعی مشکلات زیادی را برای شهر ایجاد کرده است

جعفر ملاذ، عضو گروه شهرسازی نظام مهندسی مهندسان شهر گفت: مدیریت موضعی و مقطعی در سطح شهر اصفهان مشکلاتی را برای این شهر به وجود آورده است البته الگوی شهر تهران بر روی اصفهان پیاده سازی نشده است و در این زمینه با دوستان هم عقیده نیستم به خصوص در مورد مرکز شهر اصفهان زیرا این ناحیه از شهر نیاز به نگاه ویژه ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مردم عادی شروع به ساخت وساز کرده‌اند روند تخریب شهر شدت گرفته و بخش تاریخی اصفهان در معرض خطر قرار گرفت درحالی که این بخش تاریخی نیاز به توجهی خاص و ویژه دارد.

کد خبر 384220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.