۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
یادمانی از عهد قاجار

گشت و گذار همیشه جالب و خاطره‌انگیز است آن هم در کشور ایران که در هر شهر و دیار آن ردّپایی از گذشته باقی است. استان اصفهان در کانون فلات ایران قرار گرفته و به سبب موقعیت جغرافیایی تقریبا در همه شهرهای آن اثری از سلسه‌های گذشته ایرانی برجا مانده است.

به گزارش ایمنا، خمینی‌شهر در ادوار گذشته بخشی از بلوک ماربین از توابع اصفهان بوده و امروز از شهرهای شمال‌غربی این استان است. در این شهرستان آثار گوناگونی از گذشته تاریخی منطقه برجا مانده که "خانه سرتیپ سدهی" یا "سرتیپ سده‌ای" از آن‌هاست.

سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی فرزند یاورخان از نظامیان دوره قاجار این خانه را در محله لادره فروشان خمینی‌شهر در زمینی به مساحت دو هزار و ۳۵۰ مترمربع و جهت شمالی-جنوبی بنا کرده است. برای بازدید از این خانه در میدان ورودی شهر خمینی‌شهر و ابتدای خیابان توحید تابلوی «خانه سرتیپ سدهی» را مشاهده می‌کنید. پس از آن در مقابل مسجد لادره کوچه‌ای قرار دارد که شاکله آن از خانه‌های تاریخی است و در میان آن میدانی قرار دارد که خانه سرتیپ با سردری باشکوه و مجلل مشرف‌ به آن است.

این بنا از خشت خام و آجر ساخته‌ شده و دارای تزیینات چشم‌نوازی همچون گچبری، منبت‌کاری، آیینه‌کاری، پوشش پارچه‌ای سقفی و پنجره‌های گره‌چینی شده است. تأمین روشنایی، گرمای زمستان و خنکی تابستان بیشتر از طریق عوامل طبیعی مانند نور خورشید و جریان هوا بوده است.

در شمال خانه تالاری با یک پستو و دو اتاق و گوشواره و یک ایوان قرار دارد و دیواره‌های آن با نقاشی، گچبری و آیینه‌کاری تزئیین شده و سقف آن را با تزیینی مانند کاغذ دیواری پوشانده‌اند. سقف تالار مسطح است. 

 حوضخانه این عمارت از زیباترین حوضخانه‌های دوران قاجار است که به سبک فرنگی ساخته‌ شده است. این قسمت از بنا دارای چهار ایوان با سقف‌های مسطح و جناغی است. دیواره‌های حوضخانه با نقاشی‌های فرنگی ازجمله موتیف‌های اسلیمی و پل و پرندگان تزئیین شده است.

طاق‌های سه‌دری و پنج‌دری خانه سرتیپ به قرینه یکدیگر طراحی‌ شده است و به‌ غیر از بخاری‌های گچبری تزئینات دیگری دیده نمی‌شود.

سردر این خانه، گچی و رسم‌بندی شده و یکی از زیباترین سردرهای تاریخی این شهر است که دارای دو سکوی بزرگ و چهار طاقچه و رف در طرفین است و با در ورودی منقش زیبا به هشتی و دالانی با ۱۴ گنبد طاق و چشمه راه دارد که دالان با سقفی بلند به چهارخانه تاریخی وصل می‌شود.

شاه‌نشین که در دو طرف آن بادگیر قرار دارد زیباترین بخش این خانه است. این قسمت دارای تزیینات بخاری گچبری، نقاشی پشت آینه و کتیبه‌های زیبا است و سقفی جناغی دارد.

دیوان‌خانه اصلی‌ترین و شاخص‌ترین خانه‌ها است. ساخت این بنا در سال ۱۳۱۵ هجری‌قمری آغاز و در سال ۱۳۱۶ هجری‌قمری به اتمام رسیده است که در زمینی حدود سه هزار و ۸۰۰ مترمربع و دارای سه قسمت عمده تالار، تابستان‌نشین و زمستان‌نشین است. بخش زمستان‌نشین دارای یک اتاق سه‌دری و یک اتاق پنج دری و نارنجستان و بخش تابستان‌نشین دارای اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری و ظرفشوی‌خانه و حوضخانه است

ایوان اصلی خانه دارای چهار ستون بلند به ارتفاع شش متر است و بدنه آن با نقاشی‌های رنگارنگ تزیین شده است. این ایوان با ۱۱ در و پنجره بالایی به اتاق‌های تالار و گوشواره مرتبط می‌شود.

کد خبر 384217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.