پیشنهاد یک کارشناس برای برنامه جامع شهر اصفهان

یک کارشناس ارشد شهرسازی و معماری با تاکید بر لزوم اجماع نظر بین تمام نقش آفرینان و کنشگران برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین، گفت: نقش آفرینان و کنشگران برنامه جامع شهر اصفهان باید دور یک میز بنشینند و منفعلانه عمل نکنند تا با همت دسته جمعی شاهد تحقق برنامه باشیم.

حمیدرضا نیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاکنون طرح‌های زیادی برای مدیریت بهینه شهرها طراحی و تدوین شده، اما تاثیر چندانی بر ارتقاء کیفیت زندگی مردم نداشته است؛ در حالی که مردم باید به عنوان بهره‌برداران شهر از نحوه ارایه خدمات اعلام رضایت کنند.

وی افزود: در سال‌های نه چندان دور یک روش ساختاری برای شهرها مطرح و این مدل در بندرعباس اجرا شد، اما جوابگو نبود و به نتیجه نیز نرسید؛ پس از آن، روش راهبردی برای برنامه‌ریزی شهری ترسیم و بر اساس آن طرح جامع راهبردی اعلام شد که آن نیز چندان موفق نبود از این رو در طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین باید به دنبال روش‌هایی باشیم که تمام دستگاه‌های متولی در امر توسعه یک ادبیات مشترک داشته باشند و هماهنگ عمل کنند.

این کارشناس ارشد شهرسازی و معماری تاکید کرد: در تهیه برنامه جامع با رویکرد نوین، باید روش‌های بومی کشور را دریابیم و ساختارها را با آن منطبق کنیم تا برنامه فقط در حد کتابچه باقی نماند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط در برنامه جامع باید نقش خود در تحقق آن را مشخص و تقسیم وظایف کنند، گفت: باید به موازات تهیه برنامه به فکر ساختارهای اداری و حقوقی آن نیز باشیم تا در مرحله عملیاتی شدن شاهد موفقیت آن باشیم.

نیلی تاکید کرد: پیش بینی روش‌های تحقق پذیری برای برنامه جامع بسیار حائز اهمیت است تا شهروندان آثار و نتایج این برنامه را در شهر ببینند.

وی گفت: برنامه جامع شهر اصفهان، با رویکرد مشارکتی در نظر دارد با هم اندیشی سهم‌داران شهر از همه طیف‌ها و لایه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برنامه‌هایی را تدوین کند که قابلیت اجرا در فضای کنونی شهر و با در نظر گرفتن نیازهای آینده را داشته باشد.

این کارشناس ارشد شهرسازی و معماری با بیان اینکه نحوه اجرای برنامه جامع با رویکرد نوین بسیار مهمتر از تهیه آن است، افزود: به همین دلیل از امروز باید تهیه کنندگان طرح داوطلبانه نقش خود را در اجرای برنامه اعلام کنند تا تهیه کنندگان، برنامه را لایه به لایه تدوین و حلقه‌های حقوقی، کالبدی، شبکه معابر، اعتبارات و هزینه‌ها و ... توسط تیم برنامه ریز به گونه‌ای به هم وصل شود تا به صورت زنجیره واحد اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: برنامه جامع شهر اصفهان برای نخستین بار در کشور و به صورت پایلوت در شهر اصفهان با رویکرد مشارکتی تدوین خواهد شد، به این معنا که در تدوین این برنامه، سهم‌داران (ذی‌نفعان و ذی‌ضرران)، یعنی همه افراد و گروه‌هایی که چه مثبت و چه منفی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از برنامه تاثیر پذیرفته یا بر آن تاثیر می‌گذارند، دخیل و سهیم خواهند بود.

نیلی با تاکید بر لزوم اجماع نظر بین تمام نقش آفرینان و کنشگران برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین، گفت: نقش آفرینان و کنشگران برنامه جامع شهر اصفهان باید دور یک میز بنشینند و منفعلانه عمل نکنند تا با یک همت دسته جمعی شاهد تحقق برنامه باشیم.

کد خبر 384205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.