ترامپ: ایرانی ها هرگز بازنده مذاکرات نبوده‌اند

تداوم کشتار غیرنظامیان در افغانستان، تلاش نتانیاهو برای ایجاد جنگ روانی، کاهش ارزش دلار در افغانستان به دنبال انتخابات در این کشور و اولتیماتوم جانسون به اتحادیه اروپا، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اولتیماتوم جانسون به اتحادیه اروپا

آن طور که دفتر نخست وزیر جدید انگلیس اعلام کرده، او به رهبران اتحادیه اروپا اولتیماتوم داده تا زمانی که آنها شروطش را در خصوص مذاکرات مجدد بر سر محتوای توافق قبلی حاصل شده از سوی ترزا می با این اتحادیه و همچنین لغو راه حل "حصار" در مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند را نپذیرند هیچ دیدار و مذاکراتی با آنها درباره موضوع برگزیت نخواهد داشت و خودش را برای یک خروج بدون توافق آماده خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، اخیرا بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از آمادگی دولت‌اش برای ترک بدون توافق اتحادیه اروپا صحبت کرده و مقام‌های ارشد کابینه او هشدار داده‌اند که بریتانیا چنانچه اتحادیه اروپا رویکردش در مخالفت با مذاکرات مجدد برای تغییر توافق بریگزیت حاصل شده از سوی ترزامی را تغییر ندهد گزینه دیگری به جز خروج بدون توافق نخواهد داشت.

کمتر از ۱۰۰ روز تا زمان عملی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر باقی مانده اما بوریس جانسون در حال ایجاد تغییرات اساسی در دولت کشورش به منظور آماده ساختن آن برای تأثیرات بالقوه یک خروج بدون توافق است.

در همین راستا این دولت در حال کنار گذاشتن پول‌های بیشتر برای برنامه‌های احتیاطی بوده و در هفته‌های پیش رو نیز قصد پیشبرد یک کمپین اطلاع‌رسانی علنی در سطح گسترده به منظور اعلام توصیه‌هایش به تجار و شهروندان در خصوص آماده ساختن خودشان است.

بوریس جانسون کابینه‌اش را با وزرا و مقام‌های حامی بریگزیت که از رهبران کمپین حمایت از خروج از اتحادیه اروپا در زمان همه پرسی سال ۲۰۱۶ بودند پر کرده است تا اطمینان حاصل کند بریتانیا تمام و کمال آماده اجرایی کردن خروج‌اش از اتحادیه اروپا است.

اسراییل خانه دوم شهروندان عربستانی است

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ضمن قدردانی از حسن میزبانی عربستان برای حجاج، حجی مقبول را برای آنها آرزو کرد.

بر اساس گزارشی از سایت النشره، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، حسن کعبیه، سخنگوی وزارت خارجه این رژیم از عربستان به خاطر حسن میزبانی قدردانی کرد و برای همه حجاج حجی مقبول آرزو کرد.

وی در ادامه خطاب به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و عربستان گفت: "دوستان ما بدانید که تل‌آویو از شما استقبال می‌کند. اسرائیل را خانه دوم خود بدانید. به اسرائیل خوش آمدید".

اعتراض ژاپن علیه کره شمالی

ژاپن بر سر پرتاب آنچه توکیو آن را یک موشک بالستیک کوتاه‌ برد شناسایی کرده، به کره شمالی اعتراض کرد.

یک مقام دولتی ژاپن اظهار کرد، این اعتراض از طریق کانال‌های دیپلماتیک در پکن صورت گرفته و دلیل آن نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده که کره شمالی را از استفاده از تکنولوژی بالستیک منع می‌کند.

تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن در کنفرانسی خبری اظهار کرد، ژاپن بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده نتیجه‌گیری کرده است که این موشک‌های آزمایش شده از نوع بالستیک بوده‌اند و پرتاب آن‌ها "بسیار تاسف‌بار" است.

ایوایا گفت، ژاپن بر این باور است که کره شمالی در حال "تلاش برای ارتقای تکنولوژی موشک بالستیک است".

ترامپ: سندرز نژاد پرست است!

رئیس جمهوری آمریکا مجددا به انتقاد از برنی سندرز پرداخت و گفت: او را باید بابت اینکه بالتیمور را به کشور جهان سومی شبیه کرده، یک نژادپرست نامید.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، این واکنش از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفته که خودش اخیرا صحبت‌های جنجال برانگیزی را درباره این منطقه داشت و در توییتی نوشته بود: این مکانی که آنها در آنجا زندگی می‌کنند تهوع‌آور، جولانگاه موش و جانوران جونده است. او شهر آنها را بسیار خطرناک و کثیف توصیف کرد؛ "خطرناک‌ترین مکان در ایالات متحده".

کاهش ارزش دلار در پرتوی انتخابات افغانستان

با گذشت سه روز از کارزار تبلیغاتی چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، ارزش دلار در بازار ارز این کشور، سیر نزولی به خود گرفت.

صرافان در کابل می گویند تزریق دلار از سوی ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان به بازار ارز ، باعث پایین آمدن ارزش دلار شد.

نرخ مبادله یک دلار در کابل پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی در روز یکشنبه ، ۸۰/۵۰ افغانی بود در حالی که امروز سه شنبه دلار به ۷۸/۵۰ افغانی نزول کرد.

اگرچه بانک مرکزی افغانستان برای جلوگیری از سقوط پول ملی، هفته ای ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار به بازار ارز این کشور تزریق می کند، اما صرافان در کابل اعتقاد دارند کاسته شدن ارزش دلار در ایام انتخاباتی، فقط متوجه ستاد نامزدها است.

نتانیاهو در صدد برقراری جنگ روانی

یک روزنامه لبنانی با اشاره به سخنان "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اشغالگر مبنی بر توسعه برنامه موشکی "حیتس" و در راه بودن موارد غیرمنتظره دیگر، نوشت: حتی کارشناسان صهیونیست این سخنان را تقلید ناشیانه نتانیاهو برای ایجاد جنگ روانی ارزیابی کردند.

روزنامه "البناء" روز سه شنبه نوشت: کارشناسان ارتش صهیونیستی ضمن تکذیب ادعاهای نتانیاهو در ارتباط با موشک حیتس و آمادگی برای جنگ آینده، آن را تلاش بی حاصل برای تقلید از "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان در ایجاد جنگ روانی برشمردند.

به عقیده کارشناسان نظامی و افسران سابق ارتش اسرائیل، با وجود ویژگی های موشک حیتس اما سخنان نتانیاهو صحت ندارد و آمادگی برای ورود به جنگ جدید به گونه ای که بتوان مانع سقوط موشک ها به جبهه داخلی سرزمینهای اشغالی شد و با در نظر گرفتن معیارهای قدرت قبول نتایج حاصل از آن همچنان دور از دسترس است.

طرح امنیت خلیج فارس از سوی روسیه به شورای امنیت ارسال شد

روسیه در نامه ای به شورای امنیت، طرح خود را برای تامین امنیت خلیج فارس را به این شورا و مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴  بامداد امروز سه شنبه اعلام کرد: روسیه در نامه خود به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است که برای رفع بحران در منطقه خلیج فارس نیاز به اقدامات گسترده است.

این رسانه روسی افزود: در نامه روسیه بر لزوم ایجاد سیستم امنیتی در خلیج فارس که در آن رایزنی کشورهای منطقه و نیز برخی کشورهای خارج از آن پیش بینی شده است، تاکید شد.

وزارت خارجه روسیه روز دوم مرداد ماه از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که در یکی از بخش های آن پیشنهاد شده است خط ویژه ارتباطی میان همسایگان در خلیج فارس ایجاد شود.

میخائیل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه طی مراسمی در وزارت خارجه روسیه با حضور نمایندگانی از کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله ایران، کشورهای عربی، اتحادیه عرب و پنج عضو دائمی شورای امنیت از این طرح رونمایی کرد.

در این طرح بر قبول تعهدات متقابل، شفافیت در حوزه نظامی (گفت وگو در مورد دکترین‌های نظامی، جلسات منطقه‌ای وزرای دفاع، ایجاد خطوط داغ، تبادل اعلان‌های اولیه در مورد برگزاری رزمایش‌های نظامی و پرواز هوایی، تبادل ناظران، خارج ساختن دائمی گروه‌های فراملی، تبادل اطلاعات در مورد خرید تسلیحات و نیروهای مسلح) تاکید شده است.

اسراییل و آمریکا؛ روبروی حزب الله

آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند از طریق شورای امنیت سازمان ملل، اختیارات یونیفیل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان UNIFIL) را برای تضعیف حزب الله لبنان یا همان نیروهای مقاومت افزایش دهند.

تارنمای روزنامه جروزالم پست امروز (سه شنبه) با درج این خبر اعلام کرد: هدف از این اقدام ارائه اختیارات به (یونیفیل) برای تضعیف حزب الله است.

"دنی دنون" سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به جروزالم پست گفت: اسرائیل با همکاری آمریکا تلاش می کند به یونیفیل اختیاراتی را برای بازدید و بررسی هر منطقه ای در جنوب لبنان بدهد.

دنون مدعی است که یونیفیل باید برای اعمال اختیارات خود و مشارکت در ثبات منطقه کاملا تجهیز باشد.

به نوشته جروزالم پست، آمریکا و اسرائیل خواستار افزودن دو بند به اختیارات نیروهای حافظ صلح در لبنان هستند؛ اول اینکه یونیفیل اجازه ورود به هر روستا یا منطقه ای را بدون محدودیت داشته باشد؛ دوم، در صورت ممانعت حزب الله از ورود نیروهای سازمان ملل به اماکن خاص، یونیفیل مراتب را گزارش کند.

تداوم کشتار غیرنظامیان در افغانستان

گزارش تازه دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حکایت از آن دارد که کشتار غیرنظامیان افغان، در نیمه نخست سال جاری میلادی، به مانند سال های گذشته ادامه داشته است.

در گزارش روز سه شنبه یوناما آمده است: در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، ۱۳۶۶ غیرنظامی کشته و ۲۴۴۶ غیرنظامی دیگر مجروح شده‌اند.

« از مجموع تلفات غیرنظامیان، ۳۲۷ کودک کشته و ۸۸۰ تن دیگر مجروح شدند.»

بر اساس این گزارش، کودکان یک‌ سوم مجموع تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند. این سازمان تاکید کرده که نزدیک به ۸۴ درصد تلفات غیرنظامیان، بر اثر بمب های جاسازی شده است.

یوناما در گزارش خود مخالفان دولت را عامل اصلی تلفات غیرنظامیان معرفی کرد.

در این گزارش، ۵۲ درصد تلفات غیرنظامیان به گروه‌های مخالف دولت، ۳۸ درصد به طالبان و ۱۱ درصد به داعش نسبت داده است.

اینترنت در کوبا وصل شد

مردم کوبا از روز گذشته توانستند برای اولین بار از خانه های خود به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، ارنستو رودرگز هرناندز معاون وزیر ارتباطات کوبا خاطر نشان کرد: مردم کوبا در هر فضایی از جمله فضای مجازی از انقلاب و آرمان های این کشور دفاع می کنند.

این مقام کوبایی عنوان کرد که از اینترنت در مسیر مقابله ایدئولوژیکی با آمریکا باید به عنوان ابزاری برای بیان حقایق کوبا استفاده کرد نه دستکاری در حقایق.

 کوبایی ها از دسامبر گذشته توانسته بودند به اینترنت تلفن های همراه دسترسی پیدا کنند اما بهای دسترسی به اینترنت تلفن های همراه در این کشور گران بوده است.

ترامپ: ایرانی ها هرگز بازنده مذاکرات نبوده اند

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه گفت که ایرانی‌ها هرگز بازنده مذاکره‌ای نبوده‌اند.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «فقط به یاد داشته باشید، ایرانی‌ها هرگز یک جنگ را نبرده‌اند اما هرگز مذاکره‌ای را از دست نداده‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا طی هفته‌های اخیر به شیوه‌های گوناگون مذاکره با ایران را مطرح کرده است.

کد خبر 384204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.