وضعیت شیوع بیماری هموفیلی در ایران/ لزوم انجام آزمایش پروستات برای مردان

پسوریازیس اختلالی دردسرساز برای پوست، تاثیر تلفن همراه بر چاقی افراد، نقش سلامت معنوی در مقابله با سرطان، وضعیت شیوع بیماری هموفیلی در ایرانو لزوم انجام آزمایش پروستات برای مردان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک بررسی جدید نشان داد، میان استفاده از تلفن همراه هوشمند و چاقی افراد ارتباط مستقیم وجود دارد. محققان هشدار می‌دهند، افرادی که روزانه بیش از ۵ ساعت از تلفن همراه استفاده می‌کنند به میزان قابل توجهی بیش از دیگران در معرض چاقی هستند.

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه سیمون بولیوار صورت گرفته به خوبی نشان داده است، دانش‌آموزانی که وقت خود را پای تلفن‌های هوشمند هدر می‌دهند ۴۳ درصد بیش از هم‌نوعان خود چاق می‌شوند.

ریسک بروز چاقی برای زنانی که وابسته به تلفن همراهشان هستند نیز حدود دو برابر بیش از مردان است؛ محققان تأکید می‌کنند، نشستن پای گجت‌های هوشمند از این جهت که منجر به سبک غذایی ناسالم می‌شود افراد را در معرض چاقی قرار می‌دهد.

نتایج مطالعات گسترده همچنین نشان داده افرادی که ساعت‌ها پای تلفن همراه می‌نشینند، وعده‌های غذایی خود را زیاد می‌کنند و طی آن وعده‌ها از غذاهای پرچرب استفاده می‌کنند؛ آنها همچنین در خوردن غذا عجله دارند که همین موضوع منجر به چاقی افراد می‌شود.

میرایی منتیلا، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «یافته‌های ما نشان داد، موبایل یک عامل جدی در ارزیابی سلامتی افراد است» .در این پژوهش بیش از یک هزار دانش‌آموز و دانشجو تحت بررسی قرار گرفتند و درنهایت مشخص شد، میان چاقی آنها و استفاده از تلفن همراه ارتباط مستقیم وجود دارد.

اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می‌کند

پسوریازیس یک اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌های سفید یا همان پوسته‌های صدفی می‌شود. همه چیز از یک خارش و سوزش ساده آغاز می‌شود، لکه قرمز رنگی که روزهاست می‌خارد و می‌سوزد و و وجودش کمی اعصابتان را خرد کرده است. به یک گزیدگی یا یک حساسیت پوستی فکر می‌کنید تا به حال چیزی شبیه به آن ندیده‌اید؛ گمان نمی‌کنید که مسئله خاصی باشد و مدتی به آن زمان می‌دهید تا شاید خود به خود بهبود پیدا کند اما سر و کله لکه‌های بعدی پیدا شود؛ اگر چند جمله قبل را به چشم ببینید احتمال آن وجود دارد که به پسوریازیس مبتلا شده باشید.

پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند به دفعات عود کرده و منجر به ایجاد اختلال التهابی مشترک شود این بیماری که در مراحل اولیه، پوست را درگیر می‌کند، دارای زمینه ژنتیکی است و اغلب در افراد جوان دیده می‌شود.

نشانه‌های این بیماری شامل ضایعات پوستی آریتماتو، علائم التهابی و پوسته پوسته و نقره‌ای شدن پوست است؛ این بیماری واگیردار نیست و حدود سه درصد مردان جهان با نشانه‌هایی از پسوریازیس مواجه هستند. اولین نشانه‌های این بیماری معمولا بین سنین ۱۰ تا ۳۵ سالگی ظاهر می‌شود و نشانه‌های آن معمولا در آرنج‌ها، زانوها و جمجمه بیش از سایر نقاط بدن به چشم می‌خورد.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، عامل بیماری پسوریازیس، عدم رعایت بهداشت فردی نیست؛ در برخی از بیماران، ممکن است علائم پسوریازیس برای مدت طولانی از بین بروند و مجدد ظاهر شوند و حتی گاهی هم این بیماری، برای همیشه از بین می‌رود. بیماران مبتلا به پسوریازیس در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های مزمنی مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت، سرطان و چاقی قرار دارند.

عواملی مثل انواع عفونت‌ها، استفاده از برخی داروها، آسیب‌های پوستی، استرس، آب و هوا و عواملی مثل هورمون‌ها، سیگار، مصرف الکل و غیره مهم‌ترین دلایل تشدید این اختلال است. مطالعات علمی هم به طور دقیق ارتباط بین استرس و تشدید بیماری پسوریازیس را نشان داده اند. از طرفی وجود بیماری پسوریازیس به خودی خود برای فرد مبتلا، ایجاد استرس می‌کند و بیمار در نوعی حلقه معیوب، گیر خواهد افتاد؛ وجود لکه‌های پوستی پسوریازیس، فرد را در مواجهه با اطرافیان و حتی همسر و فرزندان دچار استرس می‌کند.

جالب است بدانید مطالعات مختلف نشان داده است فصل سرما منجر به تشدید و فصل گرما منجر به بهبودی پسوریازیس می‌شود.

تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز بیماری پیسوریازیس

حسین مرتضوی، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره بیماری پیسوریازیس، اظهار کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های سخت در اختلالات پوستی محسوب می‌شود که معمولا با لکه‌های قرمز و پوسته‌های سفید یا همان پوسته‌های صدفی، همراه است.

این متخصص پوست و مو با تأکید بر تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز این اختلال، گفت: بیماری پیسوریازیس انواع مختلفی دارد؛ برای مثال می‌توانیم به نوعی از آن که با پلاک‌های وسیع همراه است اشاره کنیم یا نوع دیگری از بیماری پیسوریازیس وجود دارد که آن را پاستولر می‌نامند؛ این نوع از بیماری در گذشته منجر به فوت بسیاری از افراد می‌شد اما امروزه به راحتی با استفاده از دارو و سایر روش‌های درمانی قابل کنترل است.

مرتضوی ادامه داد: نوعی از این بیماری وجود دارد که آن را پیسوریازیس قطره‌ای نامیده و بیشتر در کودکان دیده می‌شود که اغلب با عفونت همراه است؛ نوع دیگری از این بیماری به نام الیترودرمیک وجود دارد که از انواع سخت بیماری پیسوریازیس محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت علوم پزشکی، روش‌های درمانی بسیاری برای کمک به این بیماران به وجود آمده است و خوشبختانه امروزه کنترل بیماری تمام افراد درگیر با این اختلال امکان‌پذیر است.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: بیماری پیسوریازیس در گذشته از انواع بیماری‌های سخت و درمان ناپذیر محسوب می‌شد اما امروزه روش‌های زیادی وجود دارد؛ از جمله روش‌های موثر و پرکاربرد در درمان پیسوریازیس استفاده از نور درمانی است؛ اشعه‌هایی مثل PUVA و UBB از جمله پرتوهای پرکاربرد در درمان این اختلال هستند.

مرتضوی با اشاره به استفاده از دارو در درمان این اختلال، گفت: یکی از روش‌های مرسوم برای کنترل پیسوریازیس، استفاده از دارویی مثل آسپرتین است که برای درمان و کمک به کنترل این بیماری از آن استفاده می‌شود؛ توجه داشته باشید که این روش نباید برای خانم‌ها به خصوص خانم‌های باردار مورد استفاده قرار بگیرد و اغلب برای آقایان به سراغ استفاده از این داروها می‌رویم.

وی با اشاره به همراهی نور درمانی و دارو درمانی برای بهبود اثربخشی روش‌ها گفت: روش دیگری به نام MTX وجود دارد که در آن عموما داروی خوراکی با دوزی مشخص یک بار در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد و همراه شدن آن با نور درمانی می‌تواند کنترل بیماری پیسوریازیس را در بیمار کنترل کند.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: بیماری پیسوریازیس مبحث وسیع و گسترده‌ای در اختلالات پوستی محسوب می‌شود و با توجه به شدت و نوع بیماری از روش‌های مختلفی مثل نور درمانی، درمان‌های موضعی و دارو درمانی برای کمک به این بیماران استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که بیماری فوق درمان قطعی ندارد، بلکه این روش‌ها می‌تواند به کنترل و مدیریت بیماری کمک کند.

مرتضوی گفت: جالب است بدانید نوع مشترکی از این بیماری بین متخصصین پوست و متخصصین روماتولوژی وجود دارد؛ این نوع از پیسوریازیس با نوعی آرتریت همراه است و حتی می‌تواند منجر به ایجاد آسیب در بدن بیمار شود.

وی تأکید کرد: پیسوریازیس یکی از دلایل مرگ و میر در گذشته محسوب می‌شد اما امروزه با روش‌های نامبرده به راحتی قابل کنترل است؛ در برخی از انواع حاد این بیماری به سراغ درمان‌های بیولوژیک یا درمان‌های تحت نظر پزشک در بیمارستان‌ها می‌رویم که می‌توانند به ما در کنترل این بیماری کمک کنند.

وضعیت شیوع بیماری هموفیلی در ایران

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، ۱۱ هزار و ۲۵۰ بیمار هموفیلی و سایر اختلالات خون ریزی دهنده در سامانه این وزارتخانه ثبت شده‌اند که در ۸۳ مرکز درمانی دانشگاهی، خدمات دریافت می کنند.

سایه پرخیده فوق تخصص خون و آنکولوژی، با اشاره به اینکه هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است که به علت کمبود فاکتور انعقادی ۸، ۹ یا ۱۱ در مسیر داخلی انعقاد خون تظاهر می یابد، درباره شایع ترین علائم این بیماری، اظهار کرد: در صورت هموفیلی شدید، علائم این بیماری در اوایل دوران نوزادی علائم خونریزی دهنده مکرر به صورت کبودی، خونریزی از لثه، خونریزی از دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، خون دماغ های مکرر، خونریزی در زمان ختنه، خونریزی در زانو و حتی در زمان پروسه های جراحی بروز پیدا می کند.

وی با تاکید به انواع هموفیلی بر اساس نوع فاکتورهای انعقادی کاهش یافته، گفت: هموفیلی نوع A بر اثر کمبود فاکتور ۸، هموفیلی B بر اثر کمبود فاکتور ۹ و هموفیلی C بر اثر کمبود فاکتور ۱۱ رخ می دهد.

پرخیده با بیان اینکه بیماری هموفیلی بر اساس شدت علائم بالینی نیز به سه دسته تقسیم می شود، گفت: اگر مقدار فعالیت فاکتور در خون بالای پنج درصد نرمال باشد، هموفیلی خفیف، اگر بین یک تا پنج درصد نرمال باشد هموفیلی متوسط و اگر مقدار فعالیت فاکتور در خون زیر یک درصد نرمال باشد هموفیلی شدید محسوب می شود.

وی، مهم ترین عارضه خطرناک برای مبتلایان به هموفیلی را خونریزی داخل مغزی  دانست و افزود: همچنین عارضه خونریزی در مفاصل یکی از شایع ترین تظاهرات بالینی است که بیشتر در زانو و پاشنه رخ می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: این عارضه باعث درد شدید مفاصل، گرفتگی شدید عضلانی، خشکی و سفتی مفاصل درگیر و در نهایت از کار افتادگی آن مفصل می شود.

وی یادآور شد: مفصلی که خونریزی در آن رخ می دهد، احتمال خونریزی مجدد در آن بیشتر است و این سیکل معیوب مرتب تکرار خواهد شد.

پرخیده درباره تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور گفت: در ایران حدود ۱۲ هزار مبتلا وجود دارد که به ترتیب در استان های تهران، خراسان رضوی و فارس شیوع آن بیشتر از سایر استان های کشور است.

وی  با اشاره به راه های درمان این بیماری اظهار کرد: در صورتی که شخص مبتلا به هموفیلی نوع A دچار خونریزی طولانی و شدید شود، تقریبا تنها درمان قطعی آن تزریق فاکتور انعقادی ۸ خالص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قیمت فاکتور هشت بسیار گران است، ادامه داد: فاکتور هشت از پلاسمای خون انسان حاصل می شود که مقدار آن بسیار اندک است.

وی افزود: در برخی از بیماران علیه این فاکتور آنتی بادی های خنثی کننده به وجود می آید که این افراد دیگر قادر به استفاده از این فاکتور نیستند. البته خوشبختانه در ایران فاکتور هشت نو ترکیب ساخته شده است.

پرخیده درباره میزان شیوع این بیماری در بین زنان و مردان توضیح داد: چون این بیماری یک بیماری مغلوب وابسته به کروموزم X است، تظاهرات آن در مردان بسیار بیشتر دیده می شود.

وی درباره شیوع انواع این بیماری در بین مردان گفت: شیوع هموفیلی نوع A ، یک در هر ۵۰۰۰ تولد پسر است که دو سوم آنها علائم شدید را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: شیوع هموفیلی نوع B ، یک در هر ۳۰ هزار تولد پسر است که ۵۰ درصد آنها علائم شدید را دارند.

پرخیده در مورد راه های برای پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به این بیماری توضیح داد: هموفیلی در اغلب موارد قبل از تولد قابل شناسایی است، یعنی با انجام آزمایش ژنتیک که با نمونه برداری از پرده های جنین در هفته دهم تا دوازدهم و یا به وسیله آمینوسنتز پس از هفته پانزدهم بارداری قابل تشخیص است.

وی درباره مراقبت های لازم برای افراد مبتلا توصیه کرد: در درجه اول به علت اینکه این بیماری یک بیماری مزمن است، احتیاج به ایجاد مراکز مراقبت جامع برای درمان کلیه عوارض ایجاد شده برای این بیماران در همه سطوح وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچنین با اشاره به احتمال خونریزی مبتلایان تاکید کرد: در زمینه این بیماری برای مراقبت های دندانپزشکی، فیزیوتراپی، تزریق فاکتور و فرآورده، به پرسنل تعلیم دیده و متبحر نیاز است.

وی همچنین نیاز به مشاوره قبل از ازدواج، کلینیک های مربوط به بیماری های داخلی و قلب، روانپزشکی و روان شناسی مخصوص این بیماران را ضروری عنوان کرد.

پرخیده یادآور شد: با توجه به اینکه این بیماران فعالیت های حرکتی زیادی ندارند مستعد ابتلا به عوارض قلبی و عروقی هستند.

نقش سلامت معنوی در مقابله با سرطان

نتایج یک پژوهش انجام‌شده توسط پژوهشگران کشور نشان می‌دهد که برخورداری از سلامت معنوی، می‌تواند نقش مؤثری در فرایند درمان و حتی بهبودی بیماران مبتلا به سرطان داشته باشد.

در طول دهه‌ها، سلامتی بر اساس ابعاد خاصی شامل سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی تحلیل شده بود. اما بعدها پیشنهاد گنجاندن بعد سلامت معنوی در مفهوم سلامت از سوی برخی دانشمندان، یک امر مهم از زندگی فردی و گروهی را فراروی صاحب‌نظران درگیر در امر سلامت قرار داد. حتی برخی عقیده دارند که بدون سلامت معنوی، ابعاد دیگر سلامتی نمی‌توانند حداکثر عملکرد مورد نظر را داشته باشند و رسیدن به سطح بالای کیفیت زندگی امکان‌پذیر نیست.

به گفته محققان، در یک تعریف جامع می‌توان گفت سلامت معنوی عبارت است از برخورداری از حس پذیرش، احساسات مثبت، اخلاق و حس ارتباط متقابل مثبت با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود که طی یک فرآیند پویا و هماهنگ شناختی، عاطفی، کنشی و پیامدی شخصی حاصل می‌آید. سلامت معنوی نقش حیاتی در سازگاری با استرس ایفا می‌کند و تأثیر مثبتی در ارتقای سلامت ذهنی شخص و کاهش اختلالات ذهنی دارد، زیرا اعتقادات معنوی و مذهبی ارتباط قابل‌توجهی با نشانه‌های سلامت ذهنی مانند کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش اعتمادبه‌نفس و کنترل خود دارد.

در رابطه با این موضوع مهم و تأثیر آن بر وضعیت روحی و روند بهبود بیماران مبتلابه سرطان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) مطالعه‌ای تحقیقاتی را انجام داده‌اند که در آن سلامت معنوی، بخشش و راهبردهای مقابله‌ای در بیماران مبتلابه سرطان‌های دستگاه گوارش مورد بررسی واقع شده است.

در این پژوهش، ۴۵ بیمار مبتلابه انواع مختلف سرطان‌های دستگاه گوارش مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) مشارکت داشته‌اند و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه‌های علمی خاص از آن‌ها جمع‌آوری شده است. سپس داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش‌های آماری و به کمک رایانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق نشان داد که سلامت معنوی، یکی از تأثیرگذارترین ابعاد سلامت است و اهمیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس، بعد معنـوی سلامت، منعکس‌کننده احساسات، رفتارها و شناخت‌های مثبت از ارتباطات با خود، دیگران، طبیعت و موجودی برتر است. ایـن بعد از سـلامتی، باعث می‌شود فرد دارای هویت یکپارچه رضایت، شادی، عشق، احترام، نگرش‌های مثبت، آرامـش درونـی، هـدف و جهـت در زندگی باشد.

به گفته فریده نصیری، محقق مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکارانش: «در این مطالعه بر اساس میانگین نمره‌های بعد مذهبی و وجودی می‌توان فهمید که بیش از ۵۰ درصد از بیماران، حس رضایت از زندگی و رضایت از ارتباط با قدرت برتر (خداوند) را دارند».

آن‌ها می‌گویند: «نتایج پژوهش نشان می‌دهد، بین سلامت معنوی و بخشش در بیماران مبتلابه سرطان دستگاه گوارش رابطه معنی‌دار مثبت وجود دارد و ازآنجایی‌که می‌دانیم دعا و خلوت با خداوند احساس رضایت زیادی به انسان می‌دهد، فرد بیمار، عقیده دارد که خداوند مرا دوست دارد و مراقب من خواهد بود و این ارتباط با خداوند به من کمک می‌کند تا احساس تنهایی نکنم».

همچنین با توجه به نتایج مطالعه فوق، بین سلامت معنوی و بخشش با راهبردهای مقابله‌ای مذهبی در بیماران مبتلابه سرطان دستگاه گوارش رابطه معنی‌دار مثبت وجود دارد.

بر اساس یافته‌های مطالعه فوق، سلامت معنوی ابعاد مختلف زندگی بیمار را هماهنگ می‌کند و امید به زندگی را بیشتر می‌کند. به همین دلیل از این روش می‌توان برای بهبود سلامت روانی بیماران مبتلابه سرطان و سایر بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده کرد.

این یافته‌ها در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در نشریه «اخلاق پزشکی» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده‌اند.

مردان ۴۰ سال به بالا آزمایش «پروستات» بدهند

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار با بیان اینکه مشکلات ادراری و مثانه به شکل تکرر ادرار، شب ادراری، بی‌اختیاری و عفونت‌های ادراری نشان داده می‌شود، گفت: باید مردان ۴۰ سال به بالا آزمایش «پروستات» بدهند.

مهری مهراد دربار مشکلات ادرای در مردان و زنان اظهار کرد: مشکلات  ادراری و مثانه به شکل تکرر ادرار، شب  ادراری، بی‌اختیاری و عفونت‌های ادراری نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌اختیاری ادراری در تمام سنین و جنسیت دیده می‌شود؛ در کودکان به شکل شب‌ ادراری،  پرادراریو تکرر ادرار دیده شده و این مشکل در مردان و زنان نیز وجود دارد.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار فزود: در خانم‌ها بی‌اختیاری ادرار شایع‌تر است؛ دلیل آن نیز به خاطر مجاورت مثانه در کنار رحم بوده و باعث می‌شود در زنان باردار، زمان زایمان و دوران یائسگی برای خانم‌ها این مشکل اتفاق بیفتد؛ چرا که مثانه در مجاورت رحم بوده و این باعث می‌شود مثانه را تحت تاثیر قرار دهد.

 مهراد با بیان اینکه در مردان مشکلات ادراری ارتباط زیادی با پروستات دارد، یادآور شد:‌ این مشکلات در آقایان بیشتر در سن پروستات شایع بوده و همه مردان پروستات دارند و از سن ۳۵ سالگی به بعد دچار بزرگی پروستات می‌شوند؛ ضمن اینکه در سن ۵۵ تا ۶۵ سالگی پروستات علامتدار می‌شود؛ به شکلی که ادرار کامل دفع نشده، قطع و وصل شده و به صورت قطره قطره خارج می‌شود.

 متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار ی با اشاره به نشانه‌های دیگر مشکلات اداری پروستات در مردان، اظهارکرد: از جمله مشکلات دیگری که در این حالت به وجود می‌آید، این است که شروع ادرار با تاخیر صورت می‌گیرد و فرد شب‌ها چند بار برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شود که اینها علامت بزرگی پروستات است.

مهراد بیان کرد: بعد از جراحی پروستات یکی از عوارض این جراحی در آقایان این است که فرد دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند؛ به همین دلیل توجه و بررسی این موضوع بسیار قابل اهمیت است.

وی در باره عواملی که باعث بزرگ شدن غده پروستات در مردان می‌شود، گفت: وقتی پروستات بزرگ می‌شود، انسداد ادراری ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه پروستات با افزایش سن بزرگ شده و این برای همه مردان اتفاق می‌افتد.

مهراد با اشاره به انواع بیماری‌های پروستات گفت: پروستات چند نوع بیماری دارد؛ یکی بزرگی خوش‌خیمپروستات است  و نوع دوم سرطان پروستاتیک بوده که از شایع‌ترین سرطان‌های مربوط به آقایان در دنیا است اما می‌توان با یک آزمایش آن را غربالگری کنیم.

 این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری  تاکید کرد: باید همه مردان از سن ۴۰ سال به بالا هر ۶ ماه یکبار آزمایش چکاب پروستات انجام دهند؛ ضمن اینکه یکی دیگر از مشکلات پروستات التهاب‌ها و  عفونت‌های پروستات است؛ به شکلی که فرد دچار سوزش ادرار شده و این بیماری مزمنی است و ممکن است باید بیمار  سه ماه آنتی‌بیوتیک مصرف کند و در این حالت دچار تکرر ادرار، سوزش و قطع و وصل شدن ادرار می‌شود.

مهراد در مورد مواد غذایی موثر در ایجاد پروستات و مواد غذایی برای جلوگیری از  این بیماری بیان کرد: هرچه زندگی سالم‌تر، غذاهای کم ‌کالری و کم چرب‌تر خورده شود، امکان ایجاد مشکلات پروستات را کم می‌کند؛ چرا که مصرف غذاهای چرب و شور از جمله عوامل سرطان پروستات است.

کد خبر 384193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.