بیش از ۵۰ درصد ترافیک کشور روی جاده‌های غیربزرگراهی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۲ محور آزادراهی به طول هزار و ۱۶۹ کیلومتر در دست ساخت داریم، گفت: بیش از ۵۰ درصد ترافیک کشور روی جاده‌های غیربزرگراهی انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خدایار خاشع با اشاره به فعالیت ۳۰۰ شرکت پایه یک راهسازی و نیاز به توسعه آزادراه‌ها در کشور، اظهار کرد: توسعه آزادراه‌ها در کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حدود ۳۴ درصد از تلفات جاده‌ای می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۵ تاکنون توانستیم حدود نیمی از راه‌های شریانی کشور را به آزادراه تبدیل کنیم، افزود: این تبدیل ضمن کاستن از ترافیک جاده‌ای به کاهش چشمگیر تلفات نیز انجامیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها عنوان کرد: هم‌اکنون حدود ۴۵ درصد راه‌های شریانی کشور به صورت جاده اصلی و ترافیک رو در رو است و حدود ۱۵ هزار کیلومتر از ۳۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه‌های شریانی کشور را راه‌های اصلی تشکیل می‌دهند. راه‌های شریانی حدود ۷۰ درصد ترافیک جاده‌ای را تشکیل می‌دهند و به این معنی است که بیش از ۵۰ درصد ترافیک کشور روی جاده های غیر بزرگراهی انجام می‌شود و باید آن را کاهش دهیم.

خاشع رتبه جهانی کیفیت راه‌های کشور را ۶۸ عنوان و اظهار کرد: تا قبل از سال ۱۳۶۶ در حدود ۱۲ محور آزادراهی با بودجه عمرانی ساخته بودیم که ۳۰۰ کیلومتر آن در سال های قبل از انقلاب انجام شد. اما سال ۶۶ با توجه به ادامه جنگ مقرر شد که پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش غیردولتی ساخته شود و از محل عوارض، هزینه، اصل و سود سرمایه‌گذاری آنها مستهلک شود. بر این اساس ۱۹ آزادراه به‌طول هزار و ۹۱۱ کیلومتر از سال ۱۳۷۲ تاکنون و بر اساس قانون مشارکت ساخته شد که هم اکنون نیز مشغول اخذ عوارض هستند.

وی به توضیح پروژه‌های در دست انجام این شرکت‌ها پرداخت و عنوان کرد: هم اکنون نیز ۱۲ محور آزادراهی به طول هزار و ۱۶۹ کیلومتر در دست ساخت داریم که نسبتا فعال هستند. راه‌های در دست مطالعه توسط این شرکت‌ها نیز حدود هزار و ۶۶۷ کیلومتر و راه‌های توسعه شبکه نیز پنج هزار و ۲۱۱ کیلومتر است که مجموع آن‌ها باید شبکه آزادراهی کشور را به ۱۰ هزار کیلومتر برساند. برای ۱۵ محور به طول هزار و ۷۲۸ کیلومتر نیز مصوبه هیئت وزیران صادر شده است که قرارداد نیمی از آن‌ها ابلاغ شده اما هنوز فعالیت جدی ندارند.

کد خبر 384160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.