رمز لبخند ذوالنور به سفیر انگلیس

حضور وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی، اظهارات بهزاد نبوی فعال اصلاح طلب و دیدار روز گذشته مجتبی ذوالنوری ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفیر انگلیس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -سه شنبه هشتم مردادماه- است.

به گزارش ایمنا، مجتبی ذوالنوری نماینده دلواپس مجلس که اکنون ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بر عهده دارد با سفیر انگلیس دیدار کرده و تصاویر منتشر شده از این دیدار چنان است که ذوالنور با لبخند دست «رابرت مک‌ایر» را به گرمی می‌فشارد. «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران با انتشار تصاویری از دیدارش با مجتبی ذوالنور، رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صفحه توییترش نوشت: «جلسه خوب و مفصلی درباره مسائل زیادی با رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران حجت‌الاسلام ذوالنور داشتم. آنچه مهم است، این است که بتوانیم این مسیرهای گفت‌وگو را باز نگه داریم.» عکس این دست دادن از سوی سفیر انگلیس منتشر شد و به طور طبیعی شاید نماینده جبهه پایداری در مجلس تمایلی به انتشار آن نداشت و می‌دانست چه پرسش‌ها و ابهاماتی در پس انتشار لبخند در هنگام دست دادن با آقای سفیر انگلیس دامنگیر او خواهد شد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود از بررسی دیدار روز گذشته مجتبی ذوالنوری ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفیر انگلیس خبر داده و در تیتر نوشته است: «رمز لبخند ذوالنور به سفیر انگلیس!» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داده است: نخستین سئوالی که پس از انتشار این تصویر در اذهان ایجاد می‌شد چنین بود که اگر یک نماینده اصلاح‌طلب و حتی نماینده اعتدالی اینچنین به گرمی دست سفیر انگلیس را می‌فشرد و لبخند می‌زد، واکنش آقای ذوالنور و دوستان ایشان در جبهه پایداری چه بود؟ آیا متهم به وطن فروشی و سازش با کشوری نمی‌شد که اکنون دارای مشکلاتی با آن هستیم. بی‌تردید نمی‌توان به این سئوالات پاسخ منفی داد چرا که بالا رفتن از دیوار سفارت انگلیس از سوی گروهی بود که به خط فکری دلواپسان نزدیک بودند، اما چه شده که این بار درباره دیدار عضو پایداری با سفیر انگلیس به‌ ویژه لبخند گرم او سکوت کرده‌اند؟ آیا دفاع از آنچه دلواپسان ارزش می‌خوانند، بستگی به افراد دارد و برای آنها دیگران جز خودشان غریبه و همنوا با غرب هستند؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود از گفت و گوی خود با محمدعلی وکیلی خبر داده و در تیتر خود نوشته است: «سقف و کف اصلاح‌طلبی» این روزنامه در ادامه از قول وکیلی آورده است: نزنید بر سر فراکسیون امید که شما چرا مجلس ششمی نبودید. من می‌گویم که مجلس ششم مگر چه کارکردی داشت جز اینکه محصولش شد مجلس هفتم؟ جز اینکه دولت برآمده از آن مجلس شد دولت محمود احمدی‌نژاد؟ تمام حرف من این است که ما را به عنوان اعضای فراکسیون امید مجلس دهم باید با خودمان و ماموریت‌مان قیاس کنید. مقایسه ما با یک تکلیفی که از اساس برعهده‌مان نبوده، کار غلطی است. ما در خانه ملت قابل نقد هستیم ولی از این منظر که فراکسیون امید به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس قطعا باید به موضوع رفع حصر کمک می‌کرد، اما نه با فریاد زدن، شو راه انداختن، کار روزنامه‌ای و رسانه‌ای کردن و قهرمان‌سازی به نام این محبوسین، بلکه ما باید کار واقعی می‌کردیم برای حل این معضل و تحقق خواسته اصلاح‌طلبان.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به حضور وزیر امورخارجه در مجلس شورای اسلامی اختصاص داده و در عکس یک خود نوشته است: «درباره تمامیت ارضی تعارف نداریم» محمد جواد ظریف در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس در پاسخ به سئوال مصطفی کواکبیان، محمد حسین قربانی و عبدالکریم حسین زاده در خصوص سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر و رژیم حقوقی ایران در دریای خزر بیان کرد: در این کنوانسیون ما در زمینه پهنه یا بستر دریای خزر به نتیجه نرسیده‌ایم و قرار شد براساس قراردادهای دوجانبه مذاکره صورت گیرد.  در مورد سطح آب قرار شد تنها قوانینی وضع شود که مورد تایید هر پنج کشور باشد سواحل دریای خزر در بخش ایران مناسب نیست و برخلاف سایر کشورهای حوزه دریای خزر ایران سواحل مناسبی ندارد و لذا قرار شد در ترسیم خط مبدا موردی تصویب شود که همه کشورها آن را تایید کنند. در ماده یک کنوانسیون اعلام شده است که کشورهای که  سواحل آنها در حوزه نامناسبی قرار گرفته است در تعیین خط مبدا از وضعیت ویژه‌ای برخوردار هستند  جمهوری اسلامی ایران نیز در هنگام تصویب این کنوانسیون اعلام کرد که این بند در خصوص جمهوری اسلامی ایران است. وضعیت حقوقی دریای خزر برخلاف وضعیت ایران و عراق در اروند رود دو جانبه نیست و در دریای خزر پنج کشور حضور دارند. ما در این کنوانسیون توانستیم بندی را بگنجانیم که خط مبدا هیچ کشوری بدون توافق سایر کشورها ترسیم نشود و از آن جا که سواحل ایران وضعیت نامناسبی دارند مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی افزود: به جز این مورد هیچ تصمیم دیگری در خصوص تقسیم بستر یا زیربستر یا پهنه دریای خزر گرفته نشده است. در کنوانسیون حقوقی دریای خزر ترتیبات زیست محیطی و کشتیرانی مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود از  اظهارات بهزاد نبوی فعال اصلاح طلب اختصاص داد و در تیتر و عکس یک خود نوشته است: «از چپگرای رادیکال تا اصلاح‌طلب محافظه‌کار» چندی پیش کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته بود که برای اصلاح‌طلبان فرش قرمز پهن نمی‌کنیم. بهزاد نبوی در این باره می‌گوید: «آقای کدخدایی باید توجه کند که در این دوره برای حضور مردم در انتخابات لازم است فرش قرمز پهن کند. باید بداند که این یک تصمیم شخصی ایشان و یا حتی شورای نگهبان نیست، بلکه تصمیم حاکمیت است و عدم تایید صلاحیت در تمام ادوار از دور چهارم به بعد کم و بیش وجود داشته است. ما نباید مبنای کارمان صرفا رد صلاحیت باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه نخست امروز خود را به ظرفیت‌های تولیدی کشور در سال اخیر اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «فرصت‌سازی از تهدید ارزی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: تلاطمات نرخ دلار از اوایل سال ۹۷ پیامدهای ناگواری را به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان به‌وجود آورد. اقدامی که اگر به‌صورت شوک ظهور پیدا نمی‌کرد، می‌توانست زمینه‌ساز تحولات مثبتی در جهت افزایش رفاه جامعه شود. با این حال، پایان سرکوب دلار برای بخش مهمی از تولیدکنندگان کشور فرصت‌ساز شد. بررسی وضعیت سودآوری بنگاه‌ها در صنایع مختلف نشانه‌هایی از رونق را به نمایش گذاشته است؛ یعنی برخلاف تصور اولیه که جهش دلار صرفا به رشد هزینه‌ها و رکود دامن می‌زند اکنون از سه جبهه به تولیدکنندگان داخلی کمک شده است. نخست تقویت تولید در پی جذابیت صادرات و یافتن بازارهای جدید است. دوم صرفه تولید در بخش‌های متنوع‌تری از اقتصاد، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را فعال کرده است. سومین جبهه اما با حذف رقبای وارداتی که پیش‌تر از ارز ارزان استفاده می‌کردند، رونق گرفت. بنابراین نه‌تنها بنگاه‌های صادرکننده فرصت‌های تازه‌ای یافتند، بلکه بخش‌های تولیدی داخلی در فضای کنونی مزیت رقابتی پیدا کرده و با افزایش سودآوری همراه شده‌اند. هرچند این توفیق در بخش‌های اقتصادی به نوعی با اجبار و شکست سیاست‌های غلط حاصل شد؛ اما در ادامه سیاست‌گذاری می‌تواند با تدبیر بیشتر، منافع به دست آمده را به حداکثر برساند. به‌ویژه آنکه هنوز بازمانده‌های سرکوب قیمتی مشاهده می‌شود و می‌تواند در برخی صنایع کلیدی کشور تبعات نامطلوبی داشته باشد.

کد خبر 384155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.