۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
 تشخیص عفونت با یک قطره خون

محققان آمریکایی به تازگی ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند عفونت خون را با سرعت زیاد و با بررسی تنها یک قطره از خون بیماران تشخیص دهد.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عفونت خون (Sepsis) زمانی رخ می‌دهد که بدن نسبت به یک عفونت، واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد؛ این واکنش آنقدر شدید است که ممکن است باعث از کار افتادن اعضای بدن شود. سالیانه شش میلیون انسان در سراسر دنیا در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. تشخیص عفونت خون در مراحل اولیه بسیار دشوار است، زیرا علائم آن با بیماری‌های دیگر مشترک است، اما شناسایی به موقع از تبدیل‌شدن این بیماری به شوک عفونی جلوگیری می‌کند.

عفونت خونی که به آن مسمومیت خونی نیز گفته می‌شود، به علت مواد سمی تولید شده توسط عوامل عفونی نظیر باکتری، ویروس و یا به دلیل سیستم دفاعی ضعیف ایجاد می‌شود. محققان همواره دنبال راه تشخیص سریع و موثر این بیماری بوده‌اند. مهمترین علامت زیستی عفونت خون وجود "اینترلوکین۶" (interleukin-6) در بدن فرد است؛ اینترلوکین ۶ نوعی پروتئین است که هنگام ایجاد التهاب در بدن تولید می‌شود.

محققان معتقد هستند که تشخیص این نوع پروتئین راه خوبی برای شناسایی عفونت خون است، زیرا قبل از بروز بقیه عوامل مقدار آن در خون افراد افزایش پیدا می‌کند. گروهی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا به تازگی ابزار جدیدی ابداع کردند که می‌تواند وجود پروتئین اینترلوکین۶ (IL-6) را حتی در مقدار اندکی خون تشخیص دهد. به گفته محققان وجود چنین دستگاهی برای تشخیص سریع بیماری‌های حاد مانند عفونت خون که به سرعت گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند بسیار ضروری است.

دستگاه جدید در واقع یک ابزار "میکروفلوئیدیک" (microfluidics devic) است که علائم زیستی مهم را در مقدار اندکی خون تشخیص می‌دهد و برای این کار از دانه‌های بسیار کوچک پوشیده شده با پادتن (microbeads coated with antibodies)  استفاده می‌کند. زمانی که محققان لوله دستگاه را در نمونه خون افراد قرار دهند، پادتن‌ها روی پروتئین IL-6 قرار می‌گیرد، سپس قسمت دیگر دستگاه با استفاده از الکترود و مهره‌هایی که IL-6 را احاطه کرده‌اند یک سیگنال الکتریکی برای هر مولکول IL-6 ارسال می‌کند.

پژوهشگران با این روش می‌توانند مقدار پروتئین IL-6 موجود در نمونه خون افراد را به راحتی تشخیص دهند. کل این فرآیند تشخیص، حدود ۲۵ دقیقه طول می‌کشد و  دستگاه ابداعی برای تشخیص عفونت تنها از پنج میکرو لیتر خون استفاده می‌کند. این ابزار نسبت به وجود دیگر علائم زیستی این بیماری مانند اینترلوکین ۸، پروتئین واکنشی سی و پروکلسیتونین در خون نیز حساس است و توانایی تشخیص آن‌ها را دارد.

کد خبر 384142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.