توقف روند رشد قیمت مسکن

رویدادهای اقتصادی متعددی کلانشهرهای کشور را در روزهای اخیر درنوردیده که از مهمترین آن‌ها می‌توان اعلام کاهش قیمت مسکن توسط وزیر راه، اعلام تقاضای واقعی ایرانیان برای مسکن توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و عرضه ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشرکت توسط شهرداری مشهد اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقامات وزارت راه و شهرسازی اخیرا بارها از کاهش قیمت مسکن خبر داده‌اند، همچنین عالی‌ترین مقام این وزارتخانه با بیان اینکه بر اساس اطلاعات رسیده روند رشد قیمت مسکن در ماه جاری متوقف شده است، اظهار کرد: «قیمت مسکن افت کرده، روند شتابان رشد آن کند شده است و کاهش چشمگیر قیمت‌ها در منطقه پردیس نشان می دهد که یک وادادگی در حوزه مسکن رخ داده است.

وی افزود: بر اساس دیتاهایی که در معاونت مسکن از بانک مرکزی و مرکز آمار به دست آمده و تحلیل شده است، متوسط افزایش اجاره‌بها حد فاصل سه ماهه سال جاری در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، حداکثر ۳۰ درصد بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ممکن است در برخی مناطق موجران افزایش ۴۰ درصدی هم داده باشند یا در منطقه ای کمتر از ۳۰ درصد؛ این رقم (رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهوری) مربوط به متوسط افزایش نرخ اجاره بها است.»

دیگر اخبار اقتصادی شهرهای کشور به شرح زیر است:

اجرای طرح تولید بتن از شیرابه پسماند

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرج گفت: با اجرای طرح تولید بتن از شیرابه پسماند، میزان دفن زباله در مرکز حلقه دره کاهش می یابد.

آرش ارشد در تشریح مزیت های اجرای این طرح، گفت: مهم‌ترین مزیت آن هزینه تمام شده مناسب و فضای متر مربعی بسیار کمی است که این خط تولید احتیاج دارد و از طریق آن می توانیم با سرعت بالایی پسماند را احیا کرده و به عنوان منابع تجدید پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

کمک شهرداری به وزارت راه برای ساخت خانه های با متراژ پایین

بعد از اعلام وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری شهرداری پایتخت برای ساماندهی موضوع مسکن، وزیر کار و تعاون امروز خبر داد که شهردار پایتخت برای ساخت خانه‌هایی با متراژ کم برای متقاضیان مسکن و به خصوص زوج‌های جوان، برنامه‌ریزی می‌کند.

 مردم تا شکسته شدن حباب قیمت، مسکن نخرند

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مؤسسات اجاره‌داری حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: مردم در این شرایط که حباب بزرگی در قیمت مسکن ایجاد شده نباید اقدام به خرید کنند. باید برای انجام معامله خرید به خود فرصت بدهند تا حباب مسکن تخلیه شود و فضا برای خرید خانه مساعد شود.

محمد اسلامی درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و روند رشد قیمت ها نیز اعلام کرد: مردم در این شرایط که حباب بزرگی در قیمت مسکن ایجاد شده نباید اقدام به خرید کنند. باید به خود برای انجام معامله خرید فرصت بدهند تا حباب مسکن تخلیه شود و فضا برای خرید خانه مساعد شود.

وی تصریح کرد: حجم معاملات خرید مسکن در ماه های اخیر رو به کاهش بوده و همین نبود خریدار بر روی افت قیمت تاثیر می گذارد.

تامین مالی پروژه‌های مشهد با عرضه ۱۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت

معاون اقتصادی شهردار مشهد با اعلام آخرین وضعیت انتشار اوراق مشارکت شهرداری، گفت: در حال حاضر شهرداری مشهد در راستای تامین مالی پروژه های زیرساختی شهر از محل بودجه سال گذشته، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت انتشار و عرضه نموده است.

وی با اشاره به اهمیت پروژه قطار شهری و نقش آن در بهبود توسعه حمل و نقل عمومی کلان شهر مشهد تصریح کرد: برای اجرای فاز سوم پروژه خط ۳ قطار شهری، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال جاری با عاملیت بانک صنعت ومعدن منتشر و به فروش رسید یافت که ۵۰ درصد از اصل و سودهای علی‌الحساب آن توسط دولت تضمین شده است. همچنین وزارت کشور مجوز اوراق مشارکت فاز چهار از خط ۳ و تکمیل پروژه خط ۲ قطار شهری، هر یک به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه سال ۹۸ را صادر کرده که تا نیمه دوم سال منتشر می شود.

 تقاضای واقعی برای متراژ ۴۰ تا ۸۰ متری است

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تعادل‌بخشی به بازار مسکن است و باید از دو ابزار زمین و ارائه مجوز برای رونق بخشی به تولید مسکن استفاده کند، گفت: قطعا قیمت مسکن پایین می آید اما کاهش آن متناسب با سایر پارامترهای اقتصادی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آمارها حاکی است که عمده معاملات انجام شده در ۴۷۰ محله تهران در ۵۰ محله و در متراژهایی به مساحت ۴۰ تا ۸۰ مترمربع بوده است. در حالی‌که عمده پروانه های صادره برای متراژ بالای ۱۲۰ مترمربع صادر شده است.

حسینی تمرکز سیاستگذاری وزارتخانه را برای تامین مسکن خانه‌اولی‌ها عنوان کرد و گفت: تقاضای مسکن روی ۷۵ تا ۸۰ مترمربع است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سمت و سو و سیاستگذاری برعهده دولت و وزارتخانه راه و شهرسازی و ساخت و ساز برعهده بخش خصوصی است باید مشوق هایی ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران به تولید مسکن برای دهک های متوسط و پایین که تقاضای واقعی مسکن در آن دهک هاست، متمایل شوند.

تهیه طرح متناسب با بافت تاریخی گذر آقانورالله نجفی اصفهان

دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: با تهیه و تصویب طرح متناسب با بافت تاریخی گذر آقانورالله نجفی در استان اصفهان، نتیجه برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای‌عالی شهرسازی ارسال می‌شود.

فرزانه صادق مالواجرد یادآور شد: در خصوص اهمیت بافت تاریخی شهر اصفهان خصوصا پیرامون نقش جهان و مسجد شیخ لطف‌الله، پیش‌تر، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه‌ای را به منظور حفاظت از بافت تاریخی تصویب و ابلاغ کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات پیشین شورای‌عالی شهرسازی تاکید کرده بود که هرگونه اقدام در محدوده گذر آقانورالله نجفی باید بر اساس ضوابط میراث‌فرهنگی، حفظ و صیانت از کلیات بافت تاریخی شهر اصفهان باشد.

کد خبر 384117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.