غربالگری دیابت و بهداشت روان در دستور کار است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعد از پویش ملی کنترل فشار خون، به سراغ بیماری دیابت و سپس بهداشت روان می‌رویم و این بیماری‌ها را به نسبت شیوع در جامعه به ترتیب دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی در حاشیه آیین رونمایی از اولین سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری‌ها در ایران در جمع خبرنگاران درباره برنامه وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و وزن بیماری‌های غیرواگیر در ابتلا و مرگ و میر در کشور، به محض ورود به وزارت بهداشت با همکارانم این اقدامات را دنبال کردیم. در این راستا پویش ملی کنترل فشار خون یکی از برنامه‌های ملی ما بود که با همراهی سایر دستگاه‌ها و اصحاب رسانه، موفقیت به سرانجام رسید و همچنان آن را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این پویش ملی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد جدید شناسایی کردیم که مبتلا به پرفشاری خون بودند. این افراد از فشار خون خود اطلاعی نداشتند. همچنین حدود ۱۰ میلیون نفر یعنی ۳۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که فشار خون‌شان را کنترل کردیم در مرحله قبل از ابتلا به پرفشاری خون قرار دارند. بنابراین اگر بتوانیم از عوارض ناشی از پرفشاری خون در این جمعیت جلوگیری کنیم، کمک بزرگی به کاهش بستری بیماران و کاهش ابتلای آنها به سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های مزمن کلیوی و دیالیزی می‌شود.

نمکی اضافه کرد: همکاران ما از مدت‌ها قبل به دنبال این بودند که سامانه‌ای طراحی کنند که در این سامانه میزان ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر و واگیر در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و در یک گستره ملی، وجود داشته باشد. در عین حال بررسی شد که چگونه مردم به این سامانه و روش‌های مناسب برای جلوگیری از عوارض بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر برای تغییر سبک زندگی و شیوه زندگی‌شان دسترسی داشته باشند تا کمتر به این بیماری‌ها مبتلا شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این راستا سه گروه هدف داریم که باید با بیماری ها و روش های پیشگیری از آنها آشنا شوند که شامل مدیران حوزه سلامت، مدیران بین بخشی و مردم هستند. در این راستا بسته‌ای برای آموزش مدیران بین بخشی طراحی شده است؛ زیرا در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر، نیازمند مشارکت های بین بخشی گسترده ای هستیم.

نمکی با بیان اینکه با توجه به تغییر اقلیم، فرهنگ و خرده فرهنگ در حال طراحی بسته‌های آموزشی برای مردم هستیم، گفت: آموزش از راه دور و از طریق تلفن همراه، نیز جزو برنامه هایمان در راستای آموزش به مردم است.

فشار خون بالا سالانه حدود ۱۰۰ هزار مرگ و میر به دنبال دارد

وزیر بهداشت درخصوص اولویت های اول این سامانه در حوزه بیماری های غیرواگیر، اضافه کرد: اولین بیماری که آغاز کردیم، بیماری فشار خون بالا بود که در سال حدود ۱۰۰ هزار مرگ و میر به دنبال دارد. بعد از آن به سراغ بیماری دیابت و سپس بهداشت روان می رویم. این بیماری ها را به نسبت شیوع در جامعه به ترتیب دنبال می کنیم.

نامه رئیس جمهور درباره تخلفات ارزی

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نامه رئیس جمهور به چهار وزیر درباره تخلفات ارزی، گفت: قبل از این که رییس جمهور این نامه را ارسال کنند، اقدامات‌مان را با دستور شفاهی دکتر روحانی آغاز کرده بودیم. از نخستین روزی که در وزارت بهداشت حضور پیدا کردیم، اکیپ هایی را برای ارزیابی این موضوع معین کردیم و نتایج آن در حال آماده شدن است و در روزهای آتی به استحضار می رسانیم.

وی ادامه داد: برای بررسی تک‌تک ارز هایی را که به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داده ایم، اکیپ های تخصصی معین کرده ایم تا وضعیت آنها را بررسی کنند که به محض آماده شدن نتایج، آن را به اطلاع رسانه‌ها، مردم و آقای رییس‌ جمهور خواهیم رساند.

هیچ داروی مشابه تولید داخلی حق ورود به کشور ندارد

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ممنوعیت ورود داروهای خارجی مشابه تولید داخل به کشور، اظهار کرد: هیچ داروی مشابه تولید داخلی حق ورود به کشور ندارد، مگر اینکه تولید داخلی آن با کسری مواجه شود و یا شرایط دارو از نظر استاندارد با مشکل مواجه شود.

وزیر بهداشت  ادامه داد: اگر داروی داخلی وجود داشته باشد و بتواند نیاز بازار داخل را برآورده کند، با واردات آن به کشور به شدت برخورد می کنیم.

کد خبر 384115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.