مریم و میتیل؛ مرز آبی رنگ زندگی و آرزوها

فیلم سینمایی مریم و میتیل به کارگردانی فتحعلی اویسی با فیلمنامه ای مشترک از فتحعلی اویسی و جعفر والی، محصول سال ۱۳۷۲ سینمای ایران است که در نهمین دوره جشنواره فیلم کودک به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی مریم و میتیل با بازی حمیده خیرآبادی، افسانه بایگان و حمید جبلی یکی از ماندگارترین فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان است که نه تنها برای کودکان اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، خاطره ساز بود، تکرار آن برای کودکان سال‌های بعد هم باعث خاطره سازی شد.

مریم، با بازی نیاز طارمی، دختر بچه‌ای است که خانواده‌اش را در جنگ از دست داده است و در مرکز کودکان بی سرپرست زندگی می‌کند. او در یک تئاتر نقش میتیل را بازی می‌کند که پرنده آبی خوشبختی به خانه آن‌ها آمده است. پرنده‌ای با آواز خوش که نه تنها به رویاها رنگ واقعیت میزند، بلکه حتی بیماری‌ها را هم شفا می‌دهد.

در تئاتر پرنده آبی، فرشته روشنایی هم حضور دارد. فرشته‌ای که میتیل و برادرش را به دنیای پیش از تولد بچه‌ها می‌برد و به آن‌ها می‌گوید که هنگام طلوع خورشید حضور دارد، در نور ستاره‌ها می‌درخشد و در تمام آرزوهای کودکان هم حضور دارد. با به پایان رسیدن تئاتر، مریم دلش می‌خواهد میتیل همیشه همراه او باشد و فرشته روشنایی هم واقعی باشد؛ تا اینکه زنی را در همسایگی محل زندگی‌اش پیدا می‌کند که شبیه فرشته روشنایی است.

اگرچه خانواده‌ای خواهان آن هستند تا مریم را به سرپرستی قبول کنند اما مریم که نمی‌تواند از نقش میتیل و تئاتر پرنده آبی جدا شود، اصرار دارد که فرزندخوانده آن همسایه شود که شبیه فرشته روشنایی است.

مریم و میتیل به کودکان و نوجوانانی که از دوران جنگ عبور کرده بودند، رؤیا و آرزو می فروخت. شخصیت اصلی فیلم، کودکی بود که از جنگ جان سالم به در برده بود و علی رغم رنج‌هایی که هنگام خردسالی‌اش تحمل کرده بود، به زندگی شیرین و آرامی رسید. پیامی که می‌تواند مرهم باشد برای همه کودکان مخاطب این فیلم؛ زندگی شاد و آرام که از پس روزهای سخت فراخواهد رسید.

داستان فیلم نیز پیچیدگی خاصی ندارد و ساده و سر راست قصه را برای کودکان بیان می‌کند. شاید تماشای مریم و میتیل برای کودکان امروزی چندان جذاب نباشد، چراکه آنها امروزه در معرض سرگرمی‌های بسیار متنوع‌تری هستند و این فیلم، برای مقتضیات زمان خودش ساخته شده، اما هدف اصلی فیلم تاریخ انقضا ندارد. رؤیاهایی که همه کودکان دارند و شاید مثل مریم، در تئاترها و فیلم‌ها به دنبال آنها باشند اما این فیلم، پیوند قوی بین زندگی و رؤیا ایجاد می‌کند و به تماشاگرش می‌گوید که نباید دست از رؤیاها و آرزوهایش بردارد.

مریم و میتیل دیپلم افتخار بهترین بازیگر کودک و نوجوان را برای نیاز طارمی در نهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به ارمغان آورد.

کد خبر 384102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.