روش درمانی جدید برای کمردرد/ علت سفید شدن موها در جوانی

راهکارهای پیشگیری از مسمومیت در سفرهای تابستانی، مفید بودن مصرف روغن ماهی، علت سفید شدن موها در جوانی، بی خطر بودن جراحی برای مبتلایان به ام اس و ارائه روش درمانی جدید برای کمردرد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی با اشاره به اینکه چند پژوهش در زمینه علل شیوع بیماری‌های روماتیسمی در این مرکز انجام شده، اظهار کرد: درباره آرتروز زانو مطالعاتی انجام شد و نشان داد طرز نشستن ایرانی در تفاوت میزان شیوع این بیماری در ایران با کشورهای دیگر تاثیری ندارد. نتایج پژوهش‌ها نشان داد که افزایش وزن، انجام ندادن ورزش‌های مناسب و نامناسب بودن ارگونومی از دلایل شیوع آرتروز زانو در ایران است.

احمدرضا جمشیدی بیان کرد: به نظر می‌رسد در شیوع بیماری آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) عوامل ژنتیکی تأثیر گذار است. در آسیایی‌ها این بیماری کمتر از اروپایی‌ها شایع است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پژوهش‌های این مرکز درباره راه‌های درمان‌ بیماری‌های روماتیسمی، گفت: درمان‌های جدید مثل یک پازل هستند. حاصل مجموعه تحقیقاتی که انجام می‌شود ممکن است به جایی برسد که به کشف یک درمان جدید منجر شود. مثلاً اخیراً در مطالعات ما درباره اسکلرودرمی که یک بیماری ناتوان‌کننده است، موفق به پیدا کردن پروتئینی شدیم  که مسئول آبرسانی به پوست است و مشاهده کردیم که این پروتئین در بافت بیماران اسکلرودرمی بسیار پایین است. وقتی که  مقاله این پژوهش منتشر شود ممکن است مقدمه رسیدن به دستاوردی در خصوص درمان این بیماری قرار بگیرد.

ارائه روش درمانی جدید برای کمردرد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:  اخیراً درمانی را در زمینه پیشگیری از کمردرد مطرح کردیم که روش موثری بوده و مطالعاتی هم روی آن انجام شد و در این زمینه هم مقالاتی منتشر شده است .

وی درباره فعالیت‌های تحقیقاتی بین‌المللی مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت: با مرکز تحقیقات ایمونولوژی و روماتولوژی استرالیا مطالعه‌ای انجام گرفته است هم‌چنین با اسپانیا و چند کشور دیگر هم پژوهشی در زمینه بیماری‌های اسکلرودرمی انجام شد. علاوه بر آن، در خصوص بیماری بهجت با ژاپن، اتریش و پرتغال و کشورهای دیگر همکاری داشته‌ایم.

در ادامه، جمشیدی تعداد بیماران اسکلرودرمی ثبت شده در سامانه رجیستری مرکز تحقیقات را ۶۷۹ نفرعنوان کرد و درباره این بیماری گفت: پوست بیمار در طی این بیماری خودایمنی، سخت و دچار زخم‌هایی می‌شود. این بیماری نادر، بیماری سختی برای بیمار و پزشک است.

این فوق‌تخصص روماتولوژی  درباره یکی از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت:  در یکی از طرح‌های تحقیقاتی با روستایی در استان کردستان برخورد کردیم  که از  ۴۵ خانوار این روستا، ۳۸ خانواده بیماری خودایمنی داشتند. این افراد مبتلا، با ازدواج‌ و تولیدمثل، بیماری‌های خودایمنی را گسترش می‌دهند. به چنین مشکلاتی باید پرداخته شود که البته نیاز به بودجه دارد. مرکز تحقیقات روماتولوژی باید روی این مسائل کار کند ولی دست ما بسته است.

مرکز تحقیقات روماتولوژی ردیف بودجه مستقل ندارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران  با بیان این که این مرکز،   یکی از قدیمی‌ترین مراکز تحقیقاتی کشور است، گفت: این مرکز، هم‌چنان ردیف بودجه مستقل ندارد. ما وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم و بودجه خود را از بودجه دانشگاه دریافت می‌کنیم و بقیه بودجه، از کمک‌های خیرین یا تعامل با وزارت‌خانه‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود:  البته دانشگاه علوم‌پزشکی تهران حمایت لازم را از ما می‌کند ولی بیشتر از این برای دانشگاه ممکن نیست. تعدادی از استادان ما برای مشارکت در طرح‌های پژوهشی بین‌المللی دعوت‌نامه دارند ولی به علت مشکلات مالی نمی‌توانند در این طرح‌ها شرکت کنند. ما سعی می‌کنیم شرایط فعلی را درک کنیم ولی امیدواریم که مسئولان مربوطه هم ما را درک کنند. فکر ‌می‌کنم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها باعث می‌شود هزینه‌های عوارض بعدی کاهش پیدا کند.

جراحی، عوارضی برای مبتلایان به ام‌اس ندارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد عمل جراحی برای مبتلایان به بیماری ام‌اس بی‌خطر است.

متخصصان آمریکایی اظهار کردند: این باور که مبتلایان به بیماری ام‌اس و به دنبال عمل جراحی در معرض خطر عود کردن بیماری‌شان هستند لزوماً در تمامی موارد مشاهده نمی‌شود. بنابراین در به تأخیر انداختن انجام برخی از جراحی‌های مهم باید دقت لازم را داشت.

بسیاری از پزشکان این نگرانی را دارند که جراحی یا بیهوشی خطر عود کردن بیماری ام‌اس را افزایش داده و این نگرانی موجب می‌شود انجام برخی از جراحی‌های مهم به تأخیر افتد. هرچند، متخصصان معتقدند که در رابطه با این موضوع تحقیقات کافی انجام نگرفته است.

در این بررسی متخصصان علوم پزشکی در آمریکا به مطالعه روی ۲۸۱ بیمار ۱۸ تا ۷۵ ساله مبتلا به ام‌اس پرداختند که در مجموع تحت ۶۰۹ عمل جراحی قرار گرفتند و مشاهده شد در میزان احتمال عود کردن بیماری قبل و بعد از جراحی تفاوت چشمگیری وجود ندارد. احتمال عود کردن بیماری در سال به ازای هر بیمار به ترتیب ۷.۱ و ۵.۵ درصد بوده است.

به گفته محققان یافته‌های بدست آمده به پزشکان و بیماران کمک می‌کند تا در مورد عمل جراحی تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

به گزارش هلث‌دی نیوز، یکی از محققان ارشد این مطالعه گفت: در موارد نادری که بیمار پس از عمل جراحی با علائم عصب شناختی روبرو می‌شود، این علائم معمولاً با تب یا عفونت مشخص می‌شود، با این حال تحقیقات محدودی که پیشتر در این خصوص انجام گرفته همه عوامل اثرگذار را در نظر نگرفته است.

چرا مصرف روغن ماهی برای شما مفید است؟

روغن ماهی یا همان عصاره چربی ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله ایکوزاپنتائوئیک اسید(EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA)است. این اسیدهای چرب ضروری فقط در غذاهای دریایی و یا مکمل‌های غذایی آنها وجود دارند.

این نکته ثابت شده که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی برای سلامت جشم، مغز و قلب شما ضروری است. برخی شواهد همچنین نشان می‌دهد که روغن ماهی عوارض آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد. مطالعات دیگری نیز ثابت کرده‌اند که مصرف روغن ماهی علائم بیماری‌های روانی یا اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی را تا حدی بهبود می‌بخشد. این فقط بخشی از خواص روغن ماهی است.

آیا مصرف روغن ماهی همان خواص ماهی را دارد؟

اسیدهای چرب امگا ۳ فقط بخشی از خواص ماهی هستند. به یاد داشته باشید که مصرف ماهی بسیاری از ویتامین‌ها و املاح معدنی دیگر را به غیر از امگا ۳ به بدن شما می‌رساند. به همین دلیل متخصصان تغذیه تاکید دارند که حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. با این حال اگر مصرف این میزان ماهی امکان پذیر نیست، مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند جایگزین مناسبی باشند.

فراموش نکنید که مصرف مکمل‌های روغن ماهی نیز مانند بسیاری از مکمل‌های دیگر نیازمند مشورت با پزشک است. برخی از مکمل‌های روغن ماهی حاوی مقادیری ویتامین آ هستند. توجه داشته باشید که با گذشت زمان، مصرف بیش از حد ویتامین آ می‌تواند منجر به آسیب کبدی و درد استخوان شود.

بد نیست بدانید تعدادی از مزایای سلامت رژیم غذایی حاوی روغن ماهی از این قبیل است:

افسردگی: روغن ماهی علاوه بر کاهش افسردگی باعث تنظیم نوسانات خلقی شده و به بهبود خلق و افزایش روحیه کمک می‌کند. همچنین مصرف این چربی‌ها در دوران بارداری از ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان پیشگیری می‌کند.

بیش فعالی: روغن ماهی ممکن است علائم مشکلات رفتاری در جوانان به ویژه کسانی که به بیش فعالی مبتلا هستند را کاهش دهد.

مزایای حافظه: مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به بهبود حافظه در بزرگسالان و جوانان می‌شود ضمن این که به قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می‌کند. روغن ماهی جریان خون را بهبود می‌بخشد و حتی روی هورمونها و سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرگذار است.

حفظ سلامت قلب: روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق نیز نقش بسزایی دارد.

حفاظت در برابر آلزایمر: شماری از مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف روغن ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و حتی شیزوفرنی کمک می‌کند.

حفاظت از بینایی: مصرف اسید چرب امگا ۳ از چشم‌ها در برابر عارضه دژنراسیون ماکولای وابسته به سن جلوگیری می‌کند و همچنین خطر بروز سندرم خشکی چشم را کاهش می‌دهد.

صرع: بیماران مبتلا به صرع که از دوزهای پایین مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کنند، حملات تشنج در آنها کاهش می‌یابد.

کاهش التهاب: روغن ماهی نقش موثری در کاهش التهاب در بافت‌ها دارد. این مکمل برای بهبود اختلالات گوارشی مفید است.

علت سفید شدن موها در جوانی

سفید شدن مو در جوانی قطعاً طبیعی نیست. در این مطلب علت سفید شدن مو در جوانی را توضیح می‌دهیم.

سفید شدن مو در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی مردان، زیاد شایع نیست، بنابراین طبیعی است که نگران سفید شدن موهایتان دراین سنین باشید. متاسفانه گاهی سفید شدن زودرس موها اتفاق می افتد و چند دلیل برایش وجود دارد.

به گفته دکتر گری گلدنبرگ (Gary Goldenberg۹) استادیار بالینی پوست دانشکده پزشکی مونت سینای، سفید شدن مو به دلیل فقدان رنگدانه ملانین در فولیکول مو بوجود می‌آید. فولیکول‌ها هنوز دارای تعدادی ملانوسیت طبیعی هستند (سلول‌هایی که رنگدانه ها را ایجاد می‌کنند)، ولی این سلول‌ها در طول زمان فعالیتشان متوقف می‌شود و رنگ موها به خاکستری یا سفید تغییر می‌کند. از آن جایی که موهای خاکستری معمولاً قانون ۵۰/۵۰ را دنبال می‌کنند (۵۰ درصد جمعیت موها در ۵۰ سالگی خاکستری می‌شود)، بنابراین خاکستری شدن موها در جوانی، معمول نیست. ولی دوباره خاطر نشان می‌شویم که خاکستری شدن موها در افراد جوان هم مشاهده می‌شود.

به گفته دکتر جاشوا زیچنر (Joshua Zeichner) متخصص پوست در نیویورک، ژنتیک در این بین نقش بزرگی ایفا می‌کند. اگر مادر یا پدرتان در سن پایین موهایشان شروع به سفید شدن کرده، احتمالاً برای شما هم همینگونه خواهد بود و البته کاری هم از دستتان ساخته نیست. ولی اگر هیچ فرد دیگری در خانواده‌تان دچار سفید شدن زودرس موها نشده، ممکن است عوامل دیگری دخیل باشند.

تأثیر کمبود ویتامین  B۱۲ بر سفید شدن مو

کمبود ویتامین B۱۲ با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط است، ولی متخصصین جدا از این که می‌دانند ویتامین‌های گروه B برای سلامت موها مهم هستند، مطمئن نیستند چرا این کمبود باعث سفید شدن رنگ مو می‌شود. اگر فکر می‌کنید که دچار کمبود ویتامین B۱۲ هستید، با پزشکتان صحبت کنید.

تأثیر سیگار کشیدن بر سفید شدن مو

البته، سیگار کشیدن هم در سفید شدن زودرس موها دخیل است. این یکی ممکن است با کمبود مواد مغذی به خاطر سیگار کشیدن مرتب باشد، یا سایر انتخاب‌های ضعیف سلامت و سبک زندگی. شاید هم به دلیلی رادیکال‌های اکسیژن آزاد باشد که سیگار کشیدن، آسیب بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رساند و باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود. بنابراین به طور طبیعی، ترک سیگار می‌تواند به شما کمک کند.

تأثیر استرس بر سفید شدن مو

استرس دائمی می‌تواند باعث زودتر خاکستری شدن موهایتان شود. اگرچه ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد، ولی استرس، سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد، در نتیجه رادیکال‌های آزاد اکسیژن بیشتری رها شده که می‌توانند به فولیکول‌های مو و سلولهایی که رنگدانه موها را می‌سازند، آسیب برسانند. بدیهی است که باید دنبال راهی برای کاهش استرس خود باشید تا به موهایتان کمک کنید.

متاسفانه، نمی‌توانید رنگ موهایی که خاکستری شده‌اند را برگردانید، ولی می‌توانید با اصلاح مواردی که در این مقاله آمده جلوی سفید شدن تمام موهایتان را بگیرید (البته اگر دلیلش ژنتیکی نیست). اگر سبک زندگی‌تان را تغییر دادید و هنوز هم موهایتان در حال خاکستری شدن بود، دو گزینه دارید، آن را بپذیرید و از ظاهر جدیدتان لذت ببرید یا با آن بمیرید. به هر حال خودتان باشید و از زندگی لذت ببرید.زیبایی

راهکارهای پیشگیری از مسمومیت در سفرهای تابستانی

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه در ایام تابستان و در طول سفر، بدن آمادگی هر گونه آلودگی میکروبی را دارد به توصیه‌های پزشکی در این زمینه پرداخت.

مجید حاجی فرجی، متخصص تغذیه با اشاره به اینکه در فصل تابستان و گرما بدن آمادگی هر گونه آلودگی میکروبی را دارد، اظهار کرد: : در ایام تابستان و در طول سفر بدن برای هر گونه آلودگی و عفونت‌های گوارشی ناشی از عوامل ویروسی، باکتریایی وانگلی آمادگی دارد که این آلودگی‌ها عموماً از طریق میوه‌ها، سبزی‌ها، نوشیدنی‌های آلوده، گوشت و مرغ پخته نشده می‌تواند انتقال یابد.

مرغ نپخته در صدر عوامل مسمومیت تابستانی

این متخصص تغذیه افزود: اکثر آلودگی‌ها و بیماری‌ها از طریق مرغ‌های پخته نشده یا آلوده شدن مواد پخته شده با مواد خام و ابزار تهیه آنها که می‌تواند «سالمونلا» و یا کنسروهایی که بدون جوشاندن مصرف می‌شوند، «سم بوتولیسم» را به همراه داشته باشند؛ انتقال می‌یابند و حتی خطر مرگ را نیز به همراه دارند.

وی در ادامه بیان کرد: ۹۰% موارد مسمومیت‌ها ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده و عوامل محیطی است. استفراغ و اسهال از شایع‌ترین علائم اصلی این بیماری است. افراد به هنگام مسافرت زمانی متوجه دلیل این بیماری خواهند شد که چند نفر در یک جمع به آن دچار شوند و یا از یک غذای مشترک استفاده کرده باشند.

حاجی فرجی گفت: عموماً علائمی مثل دل پیچه، ضعف، سردرد، تهوع و اسهال بروز پیدا می‌کند که معمولاً تا ۴۸ ساعت برطرف خواهند شد؛ اما اگر بیشتر طول بکشد بیمار باید به پزشک و اورژانس مراجعه کند. همچنین افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که عامل بیماری‌هایی ازاین دست در اثر سم حاصله از عوامل باکتریایی و یا ورود عامل به داخل دستگاه گوارش بروز می‌کند. به طور مثال بدن در داخل سیستم گوارش ما تولید سم می‌کند؛ به طور کلی در مواجهه با این بیماری افراد باید از هرگونه خود درمانی و استفاده از داروها بدون دستور پزشک خودداری کنند.

مصرف آب و الکترولیت‌ها توصیه می‌شود

وی اظهار کرد: در این مواقع قبل از رسیدن به مراکزدرمانی؛ مصرف آب و الکترولیت‌ها توصیه می‌شود که شامل آب جوشانده شده، نمک و شکر است که هریک به اندازه مشخص مخلوط می‌شوند و به شکل بسته‌های ORS و املاح دیگر نیز وجود دارد و اگر فرد بیمار از طعم ناخوشایند آن شکایت داشته باشد با اضافه کردن مقداری لیموترش می‌توان به مرور به فرد بیمار داد. گفتنی است افراد باید همواره به این نکته توجه کنند که مصرف آب خالی در این موارد مناسب نیست.

حاجی فرجی ادامه داد: اگر در مواردی به خصوص مسافرت‌ها افراد در کنار آبشارها و یا چشمه‌ها قرار گرفتند با وجود شفافیت و یا زلال بودن آب از نوشیدن آن اکیداً خودداری کنند چرا که از اتفاقاتی که در بالادست رود و یا چشمه افتاده است بی اطلاع هستند و در صورت استفاده احتمال بروز اسهال خونی و خطر مرگ در کمین افراد است.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تمیز را افزایش دهید

این متخصص تغذیه استفاده از آب معدنی و همچنین کنسروهای غذای جوشانده شده را توصیه کرد و گفت: افراد و خصوصاً کودکان قبل از مصرف هر گونه مواد غذایی دست‌ها را بشویند و یا در نبود آب با ژل‌های ضد عفونی کننده دست‌ها را تمیز کنند. باید میوه‌ها و سبزها که احتمال آلودگی بیشتری دارند به خوبی شسته و ضدعفونی شوند و از مصرف غذاهای دریایی که احتمال آلودگی سریعی دارند پرهیز شود.

حاجی فرجی در ادامه با اشاره به اینکه در مصرف غذاهای فرآوری شده مثل الویه و غذاهای آماده باید به تاریخ و نحوه نگهداری آن توجه شود گفت: نحوه نگهداری مواد غذایی بسیار مهم است چرا که اگر شرایط نگهداری مواد غذایی مناسب نباشد احتمال هر گونه آلودگی وجود دارد. گفتنی است افراد در طول مسافرت باید در مصرف مواد لبنی، سنتی به ویژه بستنی‌ها که گاهی نحوه نگهداری غیر بهداشتی دارند دقت کنند.

وی بیان کرد: افراد در طول مسافرت باید از سرد و گرم کردن مکرر غذا خودداری کنند. به طورمثال بیرون ماندن برنج پخته می‌تواند تولید سم کند؛ مصرف مواد غذایی که در کنار جاده‌ها بفروش می‌رسند نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص بروز ریفلاکس نیز گفت: بروز ریفلاکس در سفر می‌تواند تشدید شود، چرا که افراد در طول ایام مسافرت اقدام به ریزه خواری کرده و حجم غذای مصرفی آنان نیز بیشتر می‌شود. همچنین برای مقابله با این مسئله باید از مصرف غذاهای تند، شور که مشکلات گوارشی را تشدید می‌کنند پرهیز شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بروز یبوست نیز در ایام مسافرت بسیار شایع است که عمدتاً به دلیل نوع غذای متفاوت مصرفی، کاهش مصرف فیبر غذایی و کاهش فعالیت بدنی است. لذا برای مقابله با این مشکل، باید مصرف مایعات، سبزیجات و میوه‌های تمیز در طول روز را افزایش دهند.

حاجی فرجی همچنین درخصوص راه‌های مقابله با گرمازدگی در طول مسافرت و در فصل تابستان گفت: اولین کاری که در مواجهه با گرمازدگی برای افراد باید انجام داد دور نمودن آنها از محیط گرم، مصرف آب و مایعات خنک آن هم به آرامی به فرد است و در اقدامات بعدی مراجعه به پزشک می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

کد خبر 384101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.