۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
چرا نباید زیاد بخوابیم؟

میزان خواب کافی برای حفظ سلامت افراد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به گزارش ایمنا، خواب خوب شبانه برای حفظ سلامت مطلوب، ضروری است، اما خواب بیش از حد با بعضی مشکلات پزشکی پیوند خورده است. بنابرین در شرایطی که حصول اطمینان از خواب کافی اهمیت دارد، باید از خواب بیش از حد نیز پرهیز کرد زیرا می‌تواند اثر منفی بر سلامت انسان داشته باشد. اما چه میزان خواب، مناسب است و چه عواملی در آن نقش دارد؟

ژنتیک

ژن‌های ما در خواب و ریتم‌های شبانه روزی، نقش دارد. مطالعات نشان داده‌ است برخی افراد دارای یک جهش ژنی هستند که تنها با چهار ساعت خواب نیز احساس رضایت از استراحت در آن‌ها شکل می‌گیرد؛ با این وجود، بیشتر افراد حداقل به هفت تا هشت ساعت خواب شبانه برای کسب احساس آرامش و تجدید انرژی نیاز دارند.

سطح فعالیت

هرچه فرد از سطح فعالیت بیشتری برخوردار باشد، به خواب بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. خواب این فرصت را برای بدن فراهم می‌کند تا روند ریکاوری و افزایش سطوح انرژی را پس از انجام فعالیت بدنی تجربه کند.

سلامت

زمانی که فردی با مشکلات سلامت مواجه است، به طور معمول به خواب بیشتری نیاز خواهد داشت. این درباره بیماری‌های کوتاه مدت، مانند آنفلوآنزا و همچنین شرایط مزمن بلند مدت، مانند دیابت صادق است.

تغییرات زندگی

استرس و تغییرات زندگی می‌توانند نیاز یک فرد را برای خواب افزایش داده یا به خواب رفتن را دشوار کند. بدون در نظر گرفتن این که استرس و تغییرات زندگی مثبت یا منفی هستند، این شرایط بر خواب یک فرد تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی، یک فرد بالغ که به طور مداوم ۱۰ ساعت یا بیشتر در شب می‌خوابد، احتمالاً بیش از حد خوابیده و باید برای بررسی دقیق‌تر شرایط به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر فردی که به طور مداوم ۱۰ ساعت یا بیشتر در شب می‌خوابد باید برای بررسی دقیق شرایط و تشخیص دلیل خواب بیش از حد زیاد به پزشک مراجعه کند. اگر خواب بیش از حد به واسطه نوشیدن الکل یا مصرف برخی داروها شکل گرفته باشد، کاهش یا پرهیز از آنها ممکن است به بهبود شرایط کمک کند. همچنین اگر خواب بیش از حد در نتیجه یک بیماری شکل گرفته باشد، مدیریت این شرایط و تمرین عادات خواب بهتر ممکن است به بهبود آن کمک کند. چنانچه خواب بیش از حد از عوارض جانبی یک داروی تجویزی است، بیمار نباید بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف کند.

منبع: عصر ایران

کد خبر 384094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.