روستاییانی محروم از امکانات ورزشی

شاهین‌شهرومیمه_برخی با محرومیت بیگانه نیستند. دسترسی نداشتن به آب سالم، درمانگاه، راه مناسب و مدرسه، دغدغه‌هایی است که برخی مردم ممکن است با آن دست به گریبان باشند. طرح‌های عمرانی و خدماتی هم غالبا با هدف کاستن از همین محرومیت‌ها و ایجاد امکان دسترسی برای شمار بیشتری از افراد به امکانات اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شاهین‌شهرومیمه، توزیع متوازن امکانات از مهمترین اهداف اجرای طرح‌های توسعه در سالیان مختلف بوده است با این وجود برخی از مسئولان هنوز به محرومیت برخی مردم بی‌توجه هستند در حالی که مسئولان باید با اشراف به آسیب‌های تمرکزگرایی در اختصاص امکانات و غفلت از مناطق محروم و کمتر برخوردار، تلاش کنند زمینه دسترسی همه افراد را به خدمات و امکانات فراهم کنند.

البته محرومیت از امکانات و تجهیزات ورزشی نیز از مواردی است که بعضی از مناطق کمتر توسعه‌یافته و به‌ویژه روستاها با آن دست به گریبان هستند. جوانان و نوجوانان بعضی روستاها یا هیچ امکانات ورزشی در اختیار ندارند یا اندک امکانات آنان فرسوده و مستهلک است.

در روستاهای شاهین‌شهرومیمه نیز باوجود آنکه طرح‌های ورزشی مختلفی اجرا شده، اما محرومیت از امکانات و فضای ورزشی همچنان کام برخی از مردم را تلخ کرده است.

۴ روستا بدون امکانات ورزشی

حمیدرضا یعقوبی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شاهین‌شهرومیمه می‌گوید: ارتقاء سطح کمی سرانه فضای سرپوشیده و روباز ورزشی در روستاها، فراهم نمودن زمینه ترویج و همگانی کردن رشته‌های ورزشـی، فراهم کردن زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی در روستاها، ایجاد زمینه دسترسی دانش‌آموزان به فضاهای ورزشی، توسعه فضاهای ورزشی به منظور احیاء و ترویج ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلـی  و  ارتقاء سطح بهره‌وری و توانمندی جامعه روستایی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره ورزش و جوانان است.

وی ادامه می‌دهد: در راستای حمایت، رسیدگی و توسعه فعالیت‌های ورزش روستایی علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی باید از زمینه مشارکت مردم در توسعه زیر ساخت‌های اماکن ورزشی استفاده کرد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شاهین‌شهرومیمه اظهار می‌کند: در این شهرستان ۱۹ روستا وجود دارد که ۱۰ روستای آن داری زمین چمن، سالن ورزشی و خانه ورزش روستایی است و ۹ روستا امکانات ورزشی ندارد.

وی می‌گوید: امسال در پنج روستا فاقد امکانات ورزشی، خانه‌های ورزش روستایی راه‌اندازی می‌شود.

یعقوبی اضافه می‌کند: در حال حاضر روستاهای اذان، زیاد آباد، ونداده، حسن‌رباط در بخش میمه و روستای جهادآباد در بخش مرکزی دارای سالن ورزشی و روستای اذان دارای زمین چمن و روستاهای موته، زیادآباد، ونداده، اذان، خسروآباد در بخش میمه و روستاهای مورچه‌خورت و جهادآباد در بخش مرکزی دارای خانه ورزش روستایی هستند.

وی تصریح می‌کند: امسال سالن ورزشی روستای موته که بیش از ۳۵ درصد پیشرفت دارد و فندانسیون و سوله آن نصب شده با حمایت و سرمایه‌گذاری معدن طلای موته و سالن ورزشی مورچه‌خورت با بیش از ۴۵ درصد پیشرفت با اعتبارات دولتی تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شاهین‌شهرومیمه اظهار می‌کند: در حال حاضر وضعیت ورزشکاران در روستاهای اذان، زیادآباد، ونداده، حسن‌رباط، موته و جهادآباد وضعیت مطلوب و شرایط ورزشکاران روستاهای لوشاب، مورچه‌خورت و خسروآباد متوسط و در روستاهای رباط‌آغا کمال، مراوند، چغاده، باغ‌میران، دهلر، کلهرود، بیدشک، سعیدآباد و قاسم‌آباد به دلیل نبود فضای ورزشی شرایط ورزشکاران مناسب نیست.

یعقوبی می‌افزاید: با راه اندازی پنج خانه ورزش روستایی در شهرستان تعداد روستاهای فاقد فضای ورزشی به چهار روستا می‌رسد و وضعیت ورزشکاران آن از حالت ضعیف ارتقا می‌یابد.

کمی جمعیت و پیری مانع احداث خانه ورزش روستایی

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شهناز باقریان، بخشدار مرکزی شاهین‌شهرومیمه می‌گوید: ترویج و توسعه ورزش در روستاها نقش مؤثری در همگانی کردن ورزش و شناخت استعدادهای ورزشی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در بخش مرکزی شاهین‌شهر در روستاهای مورچه‌خورت و جهاد آباد با همکاری دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستایی زمین برای راه‌اندازی سالن ورزشی واگذار شده و سالن ورزشی روستای جهادآباد با حمایت و کمک دهیاری راه‌اندازی شده است.

بخشدار مرکزی شاهین‌شهرومیمه تصریح می‌کند: در روستای مورچه‌خورت امسال بیش از هشت میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی برای تکمیل سالن ورزشی پیش‌‍‌بینی شده و پیمانکار آن از هفته قبل مشخص و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی می‌افزاید: سالن ورزشی این روستا در ابعاد استاندارد ۲۵*۴۲ ساخته می‌شود و زمینه فعالیت ورزشکاران رشته‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال در آن فراهم می‌شود.

بخشدار مرکزی شاهین‌شهرومیمه اظهار می‌کند: در دیگر روستاهای بخش مرکزی با توجه به جمعیت کم و پیر بودن ساکنین تاکنون خانه ورزش احداث نشده است.

کد خبر 384090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.