موتور برقی؛ راهکار کاهش آلودگی و حوادث

در حال حاضر در نصف تصادفات تهران، پای موتورها در میان است در صورتی که موتورهای برقی هم تولید آلودگی ندارند و هم به دلیل سرعت پایین‌تر، ایمنی بیشتری دارند.

به گزارش ایمنا، تهران دو ابر چالش ترافیک و آلودگی هوا دارد که قطعا برای زیست‌پذیرتر شدن پایتخت، تلاش مدیریت شهری کاهش این دو چالش اساسی است؛ در دوره‌های مختلف مدیریت شهری، تلاش‌هایی برای برون‌رفت از این دو چالش صورت گرفت. پیروز حناچی، شهردار تهران در ۲۸ خردادماه امسال در آیین‌ بهره‌برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در بوستان گفتگو، اظهار کرد: در نظرسنجی‌هایی که در آخر شهریورماه ۹۶ از مردم تهران صورت گرفت موضوع آلودگی و ترافیک، اصلی‌ترین مشکل تهران از نظر مردم بود. امروز شاید مشکل اقتصادی به صدر جدول رسیده باشد، اما آلودگی و ترافیک از لیست مشکلات مردم تهران حذف نشده است.

تاکید و تمرکز شهرداری تهران بر توسعه تولید و بهره‌برداری از موتور و اتوبوس‌های برقی نیز در راستای همین کاهش آلودگی است.

تردد یک میلیون موتور در منطقه ۱۲

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون موتور شماره‌گذاری شده فقط در تهران تردد می‌کنند که یک چهارم تصادفات منجر به فوت را به خود اختصاص داده‌اند؛ این موضوع در کنار آلودگی بالای آن‌ها و استاندارد نبودنشان موضوعی است که ورود به آن را ضروری می‌کند.

بر اساس همین آمار نزدیک به ۸۰۰ هزار موتور تنها در منطقه ۱۲ و محدوده بازار، تردد می‌کنند. حجم بالایی از این وسایل نقلیه دودزا را هم می‌توانید در سر چهارراه‌ها به ویژه در منطقه طرح ترافیک مشاهده کنید.

با این حال نمی‌توان موتور را به راحتی از زندگی پایتخت‌نشینان حذف کرد؛ این روزها موتور در تهران، صرفا وسیله‌ای برای انجام امور شخصی نیست؛ به قول سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران موضوع بسیار پیچیده‌ای است که با اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ما گره خورده است. عده‌ای از موتورسیکلت برای باربری و مسافرکشی استفاده می‌کنند، عده‌ای نیز از طریق موتورسیکلت ایاب و ذهاب می‌کنند و دیگر موتور از حالت تفریحی خارج شده و به یک وسیله برای منبع درآمد تبدیل شده است.

موتورهای برقی؛ محدودیت سرعت، دودزا نبودن

موتورهای کاربراتوری با سوخت نادرست، بسیار دودزا هستند و به دلیل سرعت بالا، خطرآفرین است. چندی پیش سردار تقی مهری، رئیس پیشین پلیس راهور کشور با اشاره به تردد موتورسیکلت‌ها در کشور و آمارهای مربوط به آن‌ها در تصادفات، اظهار کرد: ما روزانه ۵.۴۴ نفر را در تصادفات از دست می‌دهیم. ۹۷۰ نفر روزانه در تصادفات رانندگی مجروح می‌شوند یعنی سالانه ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند و ۳۳۵ هزار نفر مجروح می‌شوند؛ سهم موتورسوارها ۲۰ تا ۲۴ درصد است که این عدد، عدد بزرگی است.

مهم‌ترین ویژگی موتورهای برقی، آلوده نبودن آن‌ها از یکسو و از سوی دیگر سرعت محدود آن‌ها است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این باره اظهار کرد: در حال حاضر در نصف تصادفات تهران، پای موتورها در میان است. چرا با وجود واردات و تولید موتورهای برقی، از این موتورسیکلت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ موتورهایی که هم تولید آلودگی ندارند و هم به دلیل سرعت پایین‌تر، ایمنی بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: آن قدر حوادث مربوط به این وسیله نقلیه زیاد است که باید هر چه سریع‌تر در اولویت قرار گیرد و قوانین مربوط به آن اجرایی شود.

حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از وسایل نقلیه برقی، اظهار کرد: بحث خودرو و موتور برقی چند سالی است که در دستور کار شهرداری قرار دارد اما پیشرفت آن به وضعیت بازار برمی‌گردد، اینکه مردم چقدر به سمت آن گرایش دارند.

وی افزود: نخستین دستاورد خودرو و موتورهای برقی این است که آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. خودروها با نوع سوخت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، بسته به کیفیت سوخت، نوع خودرو و ... آلاینده‌های مختلفی تولید می‌کنند. اما با برقی کردن خودروها، آن سوخت را به نیروگاهی خارج از شهر می‌بریم و سوخت بسیار ارزان‌تر و پاک‌تری ایجاد و جایگزین می‌کنیم.

ضرورت حذف آلودگی‌های صوتی موتورسیکلت‌ها

موتورسیکلت‌ها علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی نیز ایجاد می‌کنند که میزان آن هم بسیار قابل توجه و مضر است. شهیدزاده اضافه کرد: در مورد موتورهای برقی باز هم بحث از این فراتر می‌رود؛ یک آلودگی بسیار مهم دیگری هم در تهران و به‌ویژه مناطق جنوبی شهر داریم و آن آلودگی صوتی است. در مورد موتورها بحث اول موضوع سوخت ناقص آن‌ها است؛ اغلب این موتورها کاربراتوری هستند و سوخت را ناقص می‌سوزانند. لذا تاثیر بسیاری بر آلودگی هوا دارند.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: آلودگی صوتی، آلودگی تولید شده از سوی موتورسیکلت‌ها به حدی است که با وجود بسته بودن درها و پنجره‌ها باز هم صدا به داخل خانه نفوذ می‌کند.

وی گفت: میزان آلودگی صدای موتورسیکلت‌ها طی سنجش‌های به دست آمده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا برابر با ۸۳ دسیبل است درنتیجه حرکت در مسیر برقی کردن آن‌ها دو فایده عمده دارد.

مروری بر بیشترین میزان استفاده از موتورسیکلت در دنیا

موسسه تحقیقاتی MIT، بررسی‌های گسترده‌ای در زمینه موتورسیکلت، موتورهای برقی و دوچرخه در سراسر دنیا انجام داده که آمارهای جالبی نیز به همراه داشت است.

در این تحقیقات مشخص شد که ۱۰ درصد از کل جمعیت جهان از وسیله‌های نقلیه با دوچرخ استفاده می‌کنند که پراکندگی اکثریت آن‌ها در قاره آسیا است؛ همچنین میزان استفاده از دوچرخه، موتورهای برقی و مواردی از این دست بیشتر به کشورهای اروپایی مربوط می‌شود در حالی که تعداد اندکی از کشورهای آسیایی نیز در این زمینه به رتبه‌های بالا رسیده‌اند.

بیشترین میزان استفاده از موتورسیکلت در دنیا به کشور ویتنام می‌رسد. شهر «هانوی»، پایتخت همه موتورسیکلت‌سواران دنیا به شمار می‌آید چراکه طبق برآوردهای انجام شده ۸۰ درصد از مسافرت های شهری در این منطقه با استفاده از موتورسیکلت انجام می‌شود.

در رتبه بعدی از شلوغ‌ترین کشورهایی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند باید اندونزی را قرار دهیم. ۶۷ درصد از مسافرت‌های شهری در اندونزی با استفاده از موتورسیکلت انجام می‌شود.

تایوان در رتبه سوم قرار می‌گیرد. آمار ۴۸ درصدی در استفاده از موتورسیکلت در این کشور گزارش شده است؛ مشکلات آلودگی که این موتورسیکلت‌ها برای شهر به وجود آورده‌اند باعث شده است تا دولت به فکر راه حلی برای این موضوع باشد. ورود موتورسیکلت‌های الکتریکی برای کنترل میزان آلایندگی و همچنین ادامه روند استفاده مردم از این وسیله نقلیه از جمله مهمترین راه حل‌هایی است که در این کشور در حال اجرا است.

هند که به عنوان یکی از کشورهای پرتراکم دنیا شناخته می‌شود از نظر استفاده از موتورسیکلت در رتبه چهارم قرار گرفته است؛ این کشور در آخرین آمارهای به دست آمده از چین و پاکستان نیز عبور کرده است.

پاکستان هم از چین عبور کرد تا ۳۸ درصد از مسافرت‌های شهری آن با کمک موتورسیکلت انجام شود.

همانطور که اشاره کردیم کشورهایی که بیشترین میزان استفاده از موتورسیکلت را دارند از نظر آمارهای آلودگی هوا و کشته‌شدگان جاده‌ای نیز آمارهای قابل توجهی دارند؛ ویتنام به عنوان کشوری که بیشترین تراکم موتورسیکلت‌سوار را در دنیا دارد سالانه شاهد بیش از ۱۰ هزار تصادف منجر به فوت موتورسیکلت‌سواران است.

بیشترین کشورهایی که از موتور برقی استفاده می‌کنند

هلند با ۳۹ درصد استفاده از دوچرخه و موتور برقی به عنوان بهشت دوچرخه سواران دنیا شناخته می‌شود. با افزایش میزان استفاده از خودرو در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی فرهنگ دوچرخه سواری و بعدها موتور برقی در این کشور افزایش یافت و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام شد.

در این بخش کشورهای دانمارک با ۲۹ درصد، سوئد ۱۹ درصد، ژاپن ۱۹ درصد و آلمان ۱۸ درصد مسافرت‌های شهری، در رتبه‌های بعدی از نظر استفاده از دوچرخه، اسکوترها و موتورهای برقی قرار گرفته‌اند.

ضرورت حرکت در مسیر جایگزینی موتورهای کاربراتوری

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و لااقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

شهردار تهران آذرماه سال ۹۷ به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست و در این کمپین علاوه بر دعوت از مردم و مسئولان برای پیوستن به این پویش، همواره بر ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه و موتور برقی تاکید و زیرساخت‌های لازم را نیز فراهم کرده است.

یکی از تاکیدات شهردار تهران، حرکت در مسیر اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی است تا شاهد کاهش جدی آلودگی در پایتخت باشیم.

همچنین چندی پیش آرش حسینی میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر بر ورود جدی شورا و شهرداری به موضوع موتورسیکلت‌های برقی در سال ۹۸ تاکید کرد.

به نظر می‌رسد با پیگیری‌های مدیریت شهری و نگاه شورای اسلامی شهر تهران، به زودی شاهد رفع موانع قانونی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حرکت در ریل اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی خواهیم بود.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 384085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.